söndag 26 juni 2011

Tur jag inte levde då


I tidningen brukar det ofta stå vad som hände idag för si och så många år sen. När det gäller saker som hände för väldigt länge sen, undrar man ibland vad bakgrunden till detta kunde vara. Idag läste jag att år 1766, alltså för 245 år sen, så infördes en "förordning mot överflöd och yppighet". Det blev förbjudet att dricka kaffe, punsch och dyrare viner. Dessutom fick man inte röka tobak. Jag började undra om hälsotänket startade redan på 1700-talet. Men så var det nog inte, för det var även förbjudet att klä sig i silkesspetsar och annat av siden. Detta har väl inget med ens egen hälsa att göra? Det drabbar väl bara andra? Om jag enbart klär mig i dyra sidentyger måste klart grannarna bli sjuka av avund. Hur pass noga den här förordningen efterlevdes stod det inget om. Jag har svårt att tänka mig att ett sånt förslag skulle få någon genomslagskraft idag. Det var nog inte bättre förr.

2 kommentarer:

  1. Massor med förbud gör nog ingen människa glad. Kaffet hade nog varit det svåraste för mej, så det är nog bättre nu:)

    SvaraRadera
  2. Min katt är ingen raskatt, mamman liknar Garfield och pappan lär dom aldrig få erkännande av ;)

    SvaraRadera