måndag 6 juni 2011

Minnesvärt


För 100 år sedan fick Eslöv stadsrättigheter. Denna lilla stad mitt i Skåne förknippas nog mest med negativa uttalanden. Trist! Jag åker gärna ner nån gång då och då och blir lite nostalgisk när jag besöker mina barndomstrakter. Närheten till Lund och Malmö gjorde att man inte behövde sakna något även om detta var en förhållandevis liten stad. Det finns ju en hel del kändisar som härstammar från Eslöv t.ex. Johan Glans, Tina Leijonborg och Alice Timander.  Idag kommer det fler kändisar till stadens Nationaldagsfirande. Kungaparet välkomnas med sång vid Trollsjön, där kungen ska hålla tal. Jag undrar om han sen kommer ihåg att han varit i Eslöv......

5 kommentarer:

  1. Glöm inte din släkting Ulla Billquist! :-)

    SvaraRadera
  2. Hur kunde jag glömma henne?

    SvaraRadera
  3. Hej Gunnel!

    Vad glad jag blev att du hittat min blogg...
    Nu får jag kika in här hos dig i fortsättningen...

    Solig kram
    http://blogg.amelia.se/snyggmormor

    SvaraRadera
  4. Har aldrig varit i Eslöv. Men vad är det för negativt som sägs? Jag ska bekänna en sak. Jag har aldrig varit i Skåne mer än på genomresa.
    När det gäller kungen och hans minne är det inget att vara ledsen för. han kommer ju inte ihåg någonting nu för tiden

    SvaraRadera
  5. Tyvärr så har Hans Ostelius uttalanden för många år sen hängt kvar. Visserligen har det hänt en del otrevliga saker där, men inte mer än i andra städer. Människor som aldrig ens varit i Eslöv har åsikter om staden, vilket jag inte begriper. Tror det är som med allt annat skvaller. Efter ett tag blir det som en slags sanning.

    SvaraRadera