fredag 17 juni 2011

Skolavslutning


Idag var det då dags för vårterminens sista dag. Nu är inte Rasmus nån "försteklickare" längre. Nästa termin börjar han som en stor kille i tvåan. Jag tycker det är så mysigt med skolavslutning i kyrkan. Det är inget speciellt religiöst över det hela, men det finns ju gott om plats där, så det är ett naturligt val av lokal. Nu är det slut med det. Inga fler avslutningar får hållas i kyrkan. Hur jag än vrider och vänder på argumenten som lagts fram, så kan jag inte förstå beslutet. Men om alla föräldrar till barnen i en skola lämnar in en önskan om att få fortsätta som tidigare så skulle det väl kunna gå att ändra på ett sånt beslut, tycker man. Var ska alla få plats nu i fortsättningen? Det är lite vågat att hoppas på sol precis den här dagen, så man skulle kunna vara utomhus. Men alla kommuner får kanske lite extra pengar nu så de kan hyra in ett antal partytält och slå upp utanför skolan? Det är konstigt med allt inom skolvärlden. Alla har åsikter om skolarbete m.m. men väldigt få engagerar sig och tar reda på hur det funkar i verkligheten. Läraralegitimation är säkert inte fel, men jag tror alla kommunpolitiker och riksdagsmän också hade varit i behov av någon slags legitimation för att få lov att lägga sig i saker som har med skolan att göra.

4 kommentarer:

  1. Visst är det synd att skolavslutningarna inte längre får vara i kyrkan!

    Jag fattar inte varför vi inte kan få hålla fast vid en sådan tradition. Vi lever ju i Sverige och människor som invandrar hit får väl rätta sig efter oss?

    Kyrkan används ju till så mycket annat än gudstjänster. Där är musik, dans och teater t e x som inte alls har något med kyrkan att göra, så varför inte en skolavslutning utan präst, psalmer och annat som kan vara "störande".

    Jag blir nästan lite upprörd!
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. Ledsen och upprörd blir man nog. En högtidligare skolavslutning än i kyrkan kan nog ingen klämma fram.

    SvaraRadera
  3. Bra sagt tycker en lärare. Var och en måste få vara duktig i sitt arbete. Tänk om jag var på stan och sa åt en polis: Nej ta inte med honom ta den andra istället. Nyfiket frågat Varför blir det in avslutning i kyrkan nästa år
    Ha en mysig kväll

    SvaraRadera
  4. hehe...bra det där med att politiker också skulle behöva en slags legitimation för att få lägga sig i...heheh...Tyckte jag vaar lite kul!

    Jo, vi har så trevlig och roligt i vår bokcirkel. Vi gör även andra trevliga aktiviteter ihop. Nu ska vi till exempel göra ett gemensamt besök på Fotografiska museet för där har de en utställning med Robert Mappelthorps bilder. Vi har ju precis läst Just Kids av Patti Smith...Då blir det som en anknytning till den boken liksom.

    Idag händer inte mycket här, men det gillar jag. Lugn och ro.

    Hoppas du får en bra dag!

    Kram Snyggmormor

    SvaraRadera