onsdag 22 juni 2011

Ny programtablå för TV


För många år sedan så visades motionsprogram på TV; "Träna med TV" tror jag det hette. Det riktade sig till i stort sett alla. I ett annat program gympade en massa smala, snygga damer i tjusiga dresser och vi blev anmodade att kniiiiiiiiiiiiipa. Några matprogram kan jag inte minnas från den tiden. Numera när det talas om att de flesta är överviktiga så är TV-kanalerna fulla av matprogram. Det är inte bara middagsmat utan ofta smarriga kakor och godis. Knappast snällt mot de som redan har svårt att hålla vikten. Jag menar inte att det är TV:s fel att det finns så många överviktiga. Alla har ett eget ansvar. Men visst hjälper stillastittandet till att öka på vikten. Att vi får se extremfeta vuxna och barn kämpa som djur är inget som hjälper. Antingen tycker man väldigt synd om personerna, eller så gottar man sig åt att man inte är lika fet.......än.

Det finns säkerligen många som skulle vilja ha lite tips på olika motionsformer, men inte vågar sig iväg till ett gym. Där har väl TV ett perfekt tillfälle att fånga tittare? Det skulle också kunna visas program med olika sorters dietmat. Strunt samma om det är GI, LCHF, Dukan eller Dukaninte. Varje dietform skulle ju kunna få ha sitt eget program och göra reklam för det. Gudarna ska veta att reklam är tillåtet numera. Finns väl inte ett program som inte hackas sönder till pyttipanna? Och visst är det reklam när Nigella och Laila bakar sina delikatesser i rutan? Jag tror alldeles bestämt att deras böcker säljer bättre och bättre för vart program som visas.

Det kan inte vara så svårt att hitta en ledig programtid att visa de här programmen på. Det är bara till att stuva om lite. Bort med alla gamla repriser som ingen bryr sig om längre. För min del finns det många dokusåpor som också kunde fått stryka på foten.

7 kommentarer:

  1. Håller med, det är mat både högt och lågt och REKLAM och inte nog med att det är reklam utan det är samma annonsörer på flera kanaler!

    Idag blev det en fin dag iaf, så man får hoppas att det håller i sig ett par dagar.
    Ha det så bra!

    SvaraRadera
  2. Hejsan Gunnel !

    De enda matprogram jag kan titta på är Per Morbergs,och Jamie Oliver.Det får inte vara så smarrigt, för jag blir frestad och hungrig.Hon Susanne Lanefelt var det med kniiip.
    LÄNGRE BAK I TIDEN VAR DET MED HAN Bedrup o.Gun Jönsson, då var jag ung och smal och rörlig, ingen tanke på gympa/motion.
    Tiderna ändras med åldern.
    Var tid har sin tjusning.
    Huvudsaken är att må bra.

    Kram och ha en skön kväll vad som är kvar av den. /Mi

    SvaraRadera
  3. Vilka bra förslag. Dom borde du förmedla till televisionen.
    Om man går in på de olika kanalernas sidor brukar det finnas så att man kan maila in frågor tips och ideer. Alla vill ju inte kolla på Anna Skipper
    Väntar med nyfikenhet på resultatet
    Ha en bra morgondag

    SvaraRadera
  4. Visst är det så!
    Det har väl aldrig funnits så många matprogram som idag och det har aldrig sålts så mycket kokböcker som idag och ändå lagar inte folk mat. Det är nog det som är felet! Många lever på "fast food". Pizza och hamburgare och annat skräp.

    Vår äldste son sa häromdagen att han varit och veckohandlat på söndagen och där satt hela familjer och åt söndagsmiddag vid korvkiosken.

    "Söndagsmiddagen ska väl inte bestå av hamburgare och pommes", sa han. "Den ska man äta hemma vid köksbordet och då ska det vara en ordentlig stek och sås och potatis"!

    Om folk gav sig tid att laga bra mat behövs inte de där olika dieterna. På en väl sammansatt kost blir man inte fet, det är min åsikt!

    Sen kan jag hålla med dig om att Nigella och Laila och sen nu senast den danska godisserien är totalt onödiga.

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  5. ...hehehe...Tillåt mig småle...jag kommer också ihåg de där programmet....kniiiiip...kul ju!!!

    Kul att du gillade mina boktips på deckare. Nu har jag lagt till en lista på bra romaner också...Välkommen att beskåda!!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Ler åt dina funderingar ,-)

    Ja, själv kräks jag snart åt alla matprogram .., och det är inte bara i tv, även i radio!

    SvaraRadera