måndag 21 mars 2016

Nyhetsteamet rapporterar



Jag följde med Rasmus och hans föräldrar till Pulken i går eftermiddag. Det är ett vattenrike utanför Kristanstad och vi begav oss dit för att titta på tranor. Det var ett perfekt väder med lagom sol och vi såg en hel del fåglar. Vi tyckte det var många, men en man som brukade vara där sa att det var bara ca 200 st. Kvällen innan hade det varit lite drygt 1200. Det viktigaste tyckte jag ändå var att jag fick se så pass många samtidigt. 


Rasmus hade sin kamera med och fotograferade flitigt.


Hans kamera kan zooma mycket mer än min, så jag överlät fotograferandet till honom. Som hos alla reportageteam så är det en som skriver och en som fotograferar. 


En del tranor lyfte och flög över våra huvuden. Det är rejält stora fåglar.


Rasmus fick en bra bild på två tranor som gick och käkade. Vi läste på en plansch att de gillar grodor, småfisk och insekter och det gissar jag det fanns gott om i och ikring vattnet.

Text: Pantertanten
Foto: Rasmus

26 kommentarer:

  1. Där var det mycket vingflax. Måste tillstå att den snöfria marken gör mig väldigt avundsjuk! Här är det djupa snödrivor.
    Du och Rasmus är ett strålande nyhetsteam. Fina bilder och bra text, rena proffsjobbet. Min dagstidning borde anställa er för journalisterna där är ingenting att skryta över. Ni skulle klara jobbet mycket bättre.
    Kram från snötäckt norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tackar för erbjudandet, men vi kan inte jobba när det är snö, så det får vänta.

      Radera
  2. En får tacka nyhetsteamet för fina bilder och lovande framtid.
    Snart har vi tranorna här också. När de börjar synas på era breddgrader så vet vi att det tar ett par veckor si så där innan vi ser dem här hos oss men inte i sådana mängder. Ofta kommer de i par, de som brukar häcka här.
    Ser att det inte är många dagar kvar nu innan du får besök av Zóe!
    Ha en fin blåmåndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag kollar nedräknaren varje dag, och det är verkligen nära nu.

      Radera
  3. Vilket team att följa i tranedans! Så kul att göra tillsammans; det känns varmt i hjärtat!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en mycket intressant eftermiddag. Jag hoppas det blir fler liknande reportageresor.

      Radera
  4. Ja, ni är ett bra team. Du skriver så intressant och läsvärt och Rasmus bilder är helt underbara. Kanske en blivande fotograf, som yrke?
    Där tranorna går och äter, han har fokuserat på dom så bra. Och, även de flygande fåglarna, vackert.
    Ha det bra och kram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rasmus har varit intresserad av fotografering sen han var ganska liten. Önskeyrket för närvarande är något som är förknippat med sport.

      Radera
  5. Mycket duktig fotograf du hade med dej! Bra teamarbete.........................Jag har solen här idag också.Jag ska städa!Så....Idag får de fyrbenta ha stolen Kram!

    SvaraRadera
  6. Vilken trevlig utflykt! Och så fina bilder Rasmus lyckades få på tranorna!
    Ja, ni två är ett bra team ihop :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är en betydligt bättre fotograf än vad jag är.

      Radera
  7. Svar
    1. Det var intressant att se tranorna och höra deras speciella läten.

      Radera
  8. Jag har läst om det, fast inte varit där. Vid Hornborgasjön har jag varit, men då bodde vi närmre.
    Det är häftigt att de samlas så många. Rasmus har tagit jättefina foton. Jag har en urgammal mobil, som det blir dåliga bilder med. Dessutom har den andra nackdelar också. Så jag går i mobiltankar (fast de är ju så stora numera), / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hornborgasjön har jag aldrig varit vid, och detta var på bra avstånd från Åstorp. Förstår inte varför det ska vara så stora mobiler igen. Jag gillar de, små nätta som man kan ha i fickan.

      Radera
  9. Det är verkligen vår då tranorna kommer. De är speciella. Visste du att tranorna inte byter partner, de är trogna. Om den ena dör så lever den andra ensam.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visste jag faktiskt inte om tranorna.

      Radera
  10. Vilka fina bilder Rasmus tog. Och ett sådant bra team. Ser gärna fler reportage från er. :)
    Har aldrig sett tranor dansa. Minns att min mamma berättade om tranor som kom till en sjö i Småland där hon växte upp. Det var inte Hornborgarsjön utan någon annan.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Vilket team ni är! Tranorna lär ha nått Hornborgasjön nu också, här dröjer det nog länge än. Högar med snö ligger här och där och på mornarna är vattenpölarna frusna. Ha en riktigt glad påsk med massor av ägg och godis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det samma! Det känns skönt att vintern äntligen är slut här.

      Radera
  12. Vilken härlig dag ... och vilket fantastiskt nyhetsteam ni är! Jättefina bilder - bra jobbat!

    SvaraRadera