torsdag 27 juli 2023

Nyinköp


Idag kom min privatchaufför hit och hämtade mig. Jag hade beställt en körning till tippen. När Rasmus övertog min bil lämnade han genast in den på rekonditionering och även tvätt av klädseln invändigt. Den glänser som en nybil och när man känner på lacken är det nästan som att ta på sammet, fastän det är plåt. Den är nu avprogrammerad så den hittar inte till någon tipp över huvud taget. Idag kom Rasmus hit i sina föräldrars bil och de fick låna hans att åka med till jobb.

Efter att ha lämpat av allt oönskat var det dags för matinköp. Zoé med familj kommer hit på söndag och det känns bra att ha hemma en del så vi inte behöver ge oss iväg med en gång för att handla mat. Jag har nog varit lite för energisk när jag packade, för jag upptäckte nu att jag hade inga extra sängkläder här. Alla lådor står ute i garaget och jag ids inte leta efter vilken låda de ligger i. Det fick bli lite nyinköp. 


I utkanten av Ängelholm finns ett mindre handelsområde med mataffärer, byggvaror, blommor, möbler m.m. Mitt mål var möbelaffären. Jag hade sett på nätet att de hade en tresitssoffa som jag gillade. Eftersom jag skänkt bort min blå hörnsoffa är jag klart tvungen att ha något nytt. En hörnsoffa blir alldeles för stor så jag känner att jag gjorde rätt, och killen som fick den blev jätteglad. 

Det är alltid besvärligt när man ser färger på nätet, för de brukar inte stämma med verkligheten. Soffan fanns att få i många olika slags klädslar, och jag fastnade för en som kallades mustard. Jag inbillade mig att det skulle vara nåt i gult, men på bilden såg den grön ut. När jag kom till butiken visade det sig att färgen var precis som jag föreställt mig...mörkt senapsgul....ungefär som skånsk senap utan de där svarta prickarna. Den var jätteskön att sitta i och lätt att resa sig ur; inte alls oviktigt. Leveranstiden var några veckor, sa försäljaren, och när hon tittade på datumet så visade det sig bli samma vecka som jag flyttar in i lägenheten. Tidsmässigt kunde det inte passa bättre. Soffan heter Eden och snart kan jag sitta i den i mitt nya paradis. 

34 kommentarer:

  1. Så fint att läsa hur allt löper på som det ska, att t.om nya soffleverensen anpassar sig till inflyttningsveckan. Ha det fint med Zoe och de andra nu när de anländer till helgen.
    Du är så positiv i din framtoning så det kan inte bli annat än bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli kul att träffa dem alla tre igen. Även om huset ekar tomt på möbler så fungerar det ändå. Det viktigaste är ju att kunna träffas.

      Radera
  2. Jag fröjdar mig när jag läser dina glada rader👍🤗 du och Rasmus - du och Eden och så de som är på ingående på söndag. Jag känner igen det där at ha packat lite för mycket ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland är man nog aningen för snabb.

      Radera
  3. Så härligt att få rå om Zoe några dagar.
    Förstår att killen som fick den snygga soffan, blev jätteglad.
    Din nya, den ser verkligen skön ut!
    Du får visa en bild på Rasmus "nya" bil. Låter så spännande att den kan bli så fin. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. När proffs tar hand om rengöring av en bil ser det annorlunda ut än när man själv gör det. Det fanns en del asfaltfläckar på den, och det gick inte att ta bort själv. Ibland är det värt att betala för att få ett proffsigt resultat. Det ska bli jättekul att träffa Zoé igen.

      Radera
  4. Så skönt att du kunde få hjälp av Rasmus med transporten till tippen och så roligt att få planera inför ett besök av Zoé och familjen.
    Soffan ser verkligen grön ut, så det var väl tur att den motsvarade dina förväntningar färgmässnigt och att sittkomforten var bra. Hoppas att ni kommer att trivas bra ihop.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Så bra att Rasmus kunde hjälpa dig!
    Soffan ser skön ut
    svar...Jag skulle så gärna kunna måla så bra !
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Så bra det löste sig med soffan som säkert blir mer lagom i storlek. Min kusin med familj bodde en del år i Ängelholm och då handlade de och vi ofta på Brännborns.

    Önskar en god torsdag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brännborns är numera Maxi. Det har blivit ett litet miniköpcenter på området med massor av olika butiker.

      Radera
  7. Härligt pusselbit efter pusselbit kommer på plats ♡

    SvaraRadera
  8. Så bra att du får hjälp av Rasmus ... och så fint att Zoé med familj kommer på besök!
    Grattis till nya soffan!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Visst blir man glad när saker man gett bort uppskattas, Förstår att du byter till en mindre soffa, vi hade själva en stor och otymplig hörnsoffa tidigare, nu har vi en tresittssoffa och en fåtölj.. Förstår att du längtar efter besöket av Zoé med familj.. Kramar https://kort.webblogg.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag märker att det är mycket möbler som inte passar i lägenheten.

      Radera
  10. Vilket flyt du har nu! Bara att gratulera.

    SvaraRadera
  11. Roligt att det mesta går din väg nu!

    SvaraRadera
  12. Bra att ha fyllt skafferiet innan besök, lite jobbigt annars, man vill ju umgås och inte springa till affären. :)
    Bra tajming med möbeln där, perfekt.

    Ha en underbar afton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gäller att utnyttja tiden vi träffas eftersom det inte blir så ofta.

      Radera
  13. Så bra med privatchaufför och bärhjälp- Och att ha det mesta hemma när besök kommer är ju en fördel.
    Stort grattis till din nya soffa och detta att både sitta bekvämt och att lätt ta sig upp är ju viktigt. Så bra det även blev med leveransen av den nya soffan. Heja!
    Kan tänka mig att den som fick din gamla soffa var glad och då är det ju extra trevligt att ge bort saker.
    Många tankar till dig och jag önskar dig en fin helg.
    kram

    SvaraRadera
  14. Soffan ser skön ut. Lagom sittdel, lagom hög rygg, dem är som de brukar säga en "pensionär soffa". Då vi köpte vår soffa hade den utgått ur sortimentet, men vi kunde få den ändå. Och personalen frågade om vi verkligen skulle köra en pensionärssoffa. Och det skulle vi. Jag har svårt att sitta i en ungdomssoffa, där det är en lång sittdel och lågt ryggstöd.
    Så bra med en egen chaufför, förstår att du får bra hjälp.
    Så mysigt att få hem Zoe´ och hennes föräldrar.
    Ha en bra dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag ska titta på TV kommer jag nog ändå att sitta i en fåtölj, men jag vill inte vara utan en soffa.

      Radera
  15. Älskar ju limegrönt som på din bild, men inte nödvändigtvis som färg på en soffa, om den inte står i en futuristisk vit omgivning;-) Ska bli kul att se din senapsgula soffa. En udda färg, men riktigt snygg kan jag tänka mig.
    Jättekul med besök av Zoé med familj under helgen. Sista besöket i villan innan du flyttar. Hoppas att familjen kan hjälpa dig med det sista så att säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir det sista semesterbesöket här i huset. Kommer säkert att kännas lite ovant för oss alla, men saker och ting förändras och det vänjer man sig vid.

      Radera
  16. Kul med ny soffa! Mycket viktigt att sittmöbler är lätta att resa sig från. Ner kommer man ju alltid ... det kan vara värre att ta sig upp. ;)
    Sänder kram från en regnig, blåsig och sval (ca 14°) lördag i Norrbotten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att slippa lyftanordning till soffan.

      Radera
  17. Vad skönt det är att läsa hos dig att allt blir bättre och lycka till med din nya soffa och hoppas att du får en fin tid med familjen nu.. Kram Nicki

    SvaraRadera