tisdag 9 november 2021

Novemberkvällar

När mina barn var tonåringar hade båda flickorna lite samma intressen, men för Peter var det mest sport som gällde. Jag har alltid tyckt att det är bra att prova på det mesta för ibland kan man bli överraskad och hitta nåt man gillar, som absolut inte var tänkbart tidigare. Alla tre har provat på lite av varje, men ju äldre de blev så ändrades deras intressen i olika riktningar. Jag vill inte påstå att varken Ulrika eller Katarina var särskilt tonårsromantiska, men de läste lite tonårslektyr. Peter tyckte det var bara "hjärta-smärta" och höll sig till tuffare läsning. Idag när de är vuxna spretar deras intressen fortfarande, men ett stort gemensamt intresse har de, nämligen allt som man kan använda datorn till. Själv har jag min dator bara till för att blogga och hålla kontakt med barn och barnbarn, men jag har förstått att det finns otroligt mycket mer den kan användas till. I stället för att jag också ska lära mig det, så lägger jag i stället in beställningar på det jag behöver. Väldigt praktiskt.


Nu när det börjar skymma lite tidigare blir det mer innesittande för min del. Jag älskar att sy, så några sysselsättningsproblem har jag inte. Allt som måste sys för hand tar jag upp och sitter och gör framför TV:n. Det är inget störande alls, för programmen är så intetsägande och även om jag inte lyfter blicken från mitt arbete på en kvart så har jag inte missat så mycket. I ärlighetens namn får jag klart säga att det finns en del program som sticker ut, men de är inte många, enligt min smak. 

I fjor märkte jag att det gavs julfilmer varje kväll. Jag fick för mig att det var i december, men i år har det redan startat i november. Varje kväll visas en julfilm med i stort sett samma tema. Det är romantiskt och sorgligt i överkant. Inga kända skådespelare är med i filmerna, men det hade inte blivit bättre om så var fallet. Manuset är fortfarande kass. Nu är jag väl inte den bästa personen att recensera den här typen av filmer, eftersom jag mest gillar deckare. Om någon frågat mig vad de handlade om, vet jag inte riktigt vad jag skulle svara...."hjärta-smärta" kanske?

28 kommentarer:

  1. Min ena son var och är väldigt intresserad av sport och har provat det mesta, från fotboll och ishockey till golf, medan den andra aldrig idkat någon typ av idrott eller sport. Så olika syskon kan vara!
    Det vanliga tv-utbudet är verkligen trist nu. Det är tur att det finna alternativ när man sitter här i sin ensamhet.
    Ha en fin tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt få program som jag är intresserad av.

      Radera
  2. Ja jag gör nog som dig och Ama,hoppar dagens tema,inget man vill ha..Här har det snöat till o från på förmiddagen,moddigt på vägarna,uppehåll just nu +0,8..Jag är inte så förtjust i denna årstid..Haé Kram.

    SvaraRadera
  3. Jag gör som du strötittar på Tv och använder datorn till Blogg och att googla om olika saker!
    Visst är det vara bra med emojis.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att slötitta duger bra...då hinner man med nåt annat under tiden.

      Radera
  4. Visst är det förfärligt trist på TV, just inga program som lockar till annat än slötittande. Det blir mycket korsord och många böcker i stället. Datorn och mobilen kan jag numera hantera hjälpligt, våra barn är uthålliga lärare. Men novemberkvällarna är mörka och långa så det är bra om man kan se framåt och komma ihåg att det bara är 1 !/2 månad innan det vänder och vi går mot ljusare tider.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så ljuvligt det låter med ljusare tider. Men jag gillar december.

      Radera
  5. Jag är heller ingen större vän av TV. Tycker inte det finns så mycket åtråvärt att titta på. Däremot använder jag datorn flitigt. Inte bara till bloggen utan jag jobbar med den. Har en snabb laptop så det funkar fint. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del är det mest bloggande och jag beställer en hel del på nätet. Praktiskt!

      Radera
  6. Det är klart att man bara använder en bråkdel sv datorns möjligheter.
    TV kollar jag gärna på kvällen. Aldrig på dagen. Helst med en stickning, så jag har något att sätta händerna i. Finns många bra serier. Med tanke på makens stora fotbollsintresse så har vi flera betalkanaler. Ger också möjligheter till att se film och serier. Ha det gott! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir mest sent på kvällen jag sätter mig framför TV:n, och det har faktiskt hänt nån gång att det visats något sevärt.

      Radera
  7. De där filmerna har jag aldrig sett. Det blir inte så mycket tv-tittande för min del. Jag skulle inte klara av att sy framför tv:n men att sticka går bra. Om det inte är alltför mycket mönster och färger att hålla reda på. Just nu blir det enfärgade raggsockor - lätt som en plätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Länge sen jag stickade sockor. Nu blev jag lite sugen på det.

      Radera
  8. Ja, vad använder jag min dator till? Blogga, betala räkningar, läsa dagstidningar, följa fotbollsmatcher som inte sänds på det vanliga kanalerna. Så jag har fullt upp;-) Att sy har aldrig varit min grej, inget handarbete av något slag faktiskt.
    Men, vi är båda sysselsatta ändå;-)

    Vad gäller tv-program håller jag helt med dig. Tittar sällan på tv, undantag vettiga engelska deckare. Så jag längtar efter Shetland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Engelska deckare ska det vara. Då sitter man klistrad.

      Radera
  9. Jag håller med dig till hundra procent om tv programmen största allmänhet.. så just nu sitter jag i soffan framför tv:n och svarar på kommentarer i bloggarna med mobilen.. gubben tittare på något gräva guld program..Julfilmerna tittade jag också på förra året i december och ja dom var lite väl söta och gulliga lite mesigt faktiskt så man lessnade på dom efter ett tag..det var typ samma handling i varje film men med olika personer bara..min sambo sa just igår att nu har Julfilmerna börjat igen...jag svarade redan? och ska jag se någon får det vänta tills december...ha en fin kväll nu..kram..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har inte missat nåt av julfilmerna. Jag slår över efter ett tag för jag står inte ut med det sockersöta.

      Radera
  10. Visst är de flesta program helt ointressanta. Jag tittar ganska lite på tv men lyssnar på radio. Perfekt att du tar med dig det som ska sys till teven. Julfilmerna har jag inte ens lagt märke till. Läser bloggar på datorn och tittar via datorn också på tv. En del program som går på Play tycker jag är väldigt bra. Lyssnar nu också i kapp de "Sommarprogram" jag då inte hann med.
    Handarbete är inte min starka gren men jag läser däremot en hel del.
    Fint att du till de vuxna barnen kan lämna in beställningar på vad du vill ha gjort. Lyxigt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att läsa är betydligt intressantare än att titta på skräpprogrammen på TV. Jag undrar hur den eller de personer tänker när de gör upp tablån.

      Radera
  11. Eftersom jag inte gärna kör bil, vågar inte köra till Växjö eller Tingsryd, vet ju aldrig då det smäller till i huvudet med huvudvärk, yrsel och synrubbningar, sen är det inte lämpligt att köra bil med mina mediciner. så därför har jag börjat skicka efter grejer som jag vill ha, eller som nu, jag är färdig med julklapparna. Våra mediciner beställer jag alltid via nätet, Stefans levereras hem i brevlådan, och mina får jag hämta här i affären. Många av dem har inte apoteket hemma, så då får jag åka till apoteket två gånger.
    Jag har alltid minst tre olika stickningar. Vilket jag tar beror på vad det är för något på TV`n, hur koncentrerad jag måste vara. Ikväll är det Bonde söker fru, så då kan jag koncentrera mig på sticket, och bara lyssna. Det är så dåligt, men vi bara måste titta på det ändå.
    Och garner till alla mina stickprojekt skickar jag också efter.
    Smidigt med datorn och internet. Bra till det mesta, även till räkningarna.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag betalar md räkningar via datorn och beställer en hel del. Väldigt bekvämt.

      Radera
  12. Syskon kan verkligen vara väldigt olika ... Calle provade en masa olika sporter, men slutade med allt när han började praktisera och jobba på en stor mjölkgård. Sen kom motorintresset ... och så tog han körkort ...
    Basse däremot var inte ett dugg sportintresserad, utan läste hellre - och skaffade sin första dator redan som tolvåring ...
    Tv- programmen är väl med något undantag ganska tråkiga ... tur det finns andra möjligheter numer - för handarbete är ju inte min grej som du vet :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är en superduktiga fotograf och känner till alla svampar så jag är djupt imponerad av det. Alla har vi olika intressen.

      Radera
  13. "Hjärta-smärta", sådan moder sådan son.
    Men jag håller med dig om TV-programmen. De är under all kritik, eller i alla fall inte i min smak. Så många kanaler och inte mycket som är sevärt. Vi ser mest, nyheter, lite naturprogram och frågeprogram. Jo, antikprogram också. Deckare brukar jag tycka om, men vissa har nu blivit så hårda och råa så jag vill inte se dom. Tacka vet jag Columbus och liknade.
    Julfilmer som har börjat nu i november har jag helt missat. Kanske jag inte har den kanalen.
    Jag håller med dig om datorn.
    Sköt om dig.
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Columbus var en mysig serie. Jag gillar inte när det blir för rått. De engelska deckarna är inte våldsamma så det är de enda jag följer.

    SvaraRadera
  15. Många julfilmer följer samma koncept och det kan nästan kännas som om man har sett en har man sett alla. Samtidigt så kan de ändå vara underhållning för stunden. Själv föredrar jag också deckare. När det gäller utbudet på TV så känns det som om det bara är skräp vissa dagar tyvärr. Då passar det bra att göra något annat samtidigt för den kvinnliga simultankapaciteten är det inget fel på ;-)

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera