tisdag 16 november 2021

Ett långsökt inlägg

 Jag har skrivit klart de flesta inläggen till min kalender, men det är som vanligt lite besvärligt mot slutet. Katarina, min dotter, har hjälpt mig precis som alla de andra åren. Jag förlitar mig helt på hennes fantasi och uppfinningsrikedom. Så fort jag kör fast skickar jag ett sms till henne.

Trots att det är 100 mil mellan oss hörs vi av nästan dagligen....via sms. Vi brukar prata om hur vi mår och vad som är planerat för dagen. Ibland kan det bli riktigt allvarsamma samtal, men så.....plötsligt händer det! Någon av oss stavar ett ord tokigt eller kanske uppfattar vad den andre skrivit på fel sätt och sen spårar det ur helt. Vi har samma sjuka humor och det är lätt att man triggar igång varandra. Ibland undrar Göran varför jag sitter och storskrattar för mig själv. 

Jag behövde tips om mitt sista kalenderinlägg och Katarina undrade hur långsökt det fick vara med tanke på ämnet. Jag sa, att det fanns ingen gräns, men jag borde nog ha varit lite mer tydlig. Jag fick hjälp med starten, sen flöt det på automatiskt.

Zoé är en duktig tennisspelare och hon och hennes pappa tränar varje helg plus att hon har en personlig tränare.

Kusinen Daniel var också väldigt tennisintresserad när han var liten men det intresset försvann med tiden.

En annan berömd tennisspelare var Fred Perry. Han var även väldigt skicklig i bordtennis.

Jag hoppade från Fred Perry till Perry Mason. Serien om Perry Mason följde jag flitigt när den visades på TV. Han var försvarsadvokat och man kunde vara 100% säker på att den klient han försvarade var oskyldig. Han förlorade aldrig ett fall.

Della hette hans sektreterare.

Hennes son blev senare känd som MacGyver...den äldre versionen. En ganska kul serie där han fixade allt med hjälp av tejp.


Tejp är bra när man vill att något ska hålla ihop, men detta inlägget spretar åt alla håll som taggarna på en igelkott. Jag får skicka ett nytt sms till Katarina idag.

31 kommentarer:

  1. Ha ha, ja det ena ger det andra och med tejp kan man komma långt ;-) Silvertejp rekommenderas varmt! Själv spelade jag tennis som ung och slog Mikael Pernfors i en final. I början av min lärarkarriär imponerade det på eleverna men nu vet ingen vem han är längre. Segrar är alltså färskvara ;-)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. OJ! Jag är verkligen imponerad. Vad var det för slags event ni deltog i?

      Radera
  2. Det var en mixad dubbel som jag och en träningskompis deltog i. En ungdomssynd men jag har i alla fall en pokal ;-)

    SvaraRadera
  3. Det brukar vara så att när man tänker på någon eller något så kommer nästa "spår" upp.
    Vi har nog barnasinnet kvar !
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Ja, sen kommer det i nattens dröm i massa konstigheter, haha. Ja, kul.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Så kul att bli påmind om Perry Mason! Det var verkligen han som gällde förr i tiden. Tänk så bra man tyckte att det var....
    Hoppas att du har en fin tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många gamla serier skulle nog bli ganska populära idag med.

      Radera
  6. Intressant med associationskedjor! När tankegången börja vet man aldrig var den slutar så visst blir det lite spretigt! Kul att du fick in Perry Mason, honom minns jag väl.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. En bit folie och ett tuggummi använde han också, om jag minns rätt. Vet att syrran älskde detta programmet =) Tack för en härlig återblick i tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja det stämmer. Han behövde inga dyra verktyg.

      Radera
  8. Det går bra att ha ett taggigt inlägg.Skönt iallafall att du slipper att tejpa ihop inlägget.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Det ska bli kul att se resultatet av era diskussioner/sms i form av en kalender:-)
    Skoj att Zoe satsar på tennis. Duktigt gjort, för så gammal är hon väl inte. Sverige behöver en ny Björn Borg, gärna en tjej:-)
    Perry Mason, satt inte han i rullstol? McGuyver - namnet säger mig nåt. Den serien tittade min man slaviskt på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Raymond Burr som spelade Perry Mason hade även huvudrollen i en deckarserie som hette Ironside. Där satt han i rullstol.

      Radera
    2. Zoé fyller 10 nästa år så enligt henne själv är hon stor nu. Ja, Ironside satt i rullstol, men jag gillade serien om Perry Mason bättre.

      Radera
  10. Det blir de mest spännande inläggen, då man låter den ena tanken ge den andra. Tyvärr så är jag väldigt sportoduglig. Typiskt bondungar antagligen, där fanns inte tid att satsa på att barnen skulle skjutsas till träning.
    Ser fram emot den kalender. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan det vara bar att låta hjärnan spåna fritt.

      Radera
  11. Testar! Min långa kommentar försvann.

    SvaraRadera
  12. Begriper inte varför kommentarer då och då inte går att publicera på blogspot. Ibland ska man vara inloggad och andra gånger inte.
    Rolig läsning var det och tänk så uppiggande det kan vara med det som spretar.
    Fint att du kan bolla idéer med Katarina och ett gott skratt piggar upp. Kul att se Zoé "in action". Har sportat i stora delar av mitt liv men nu är det sämre på den fronten. Men intresset finns kvar.
    Ser fram emot din adventskalender.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket strul med bloggarna verkar det som. Jag kan t.ex. inte komma in på din och en del andras bloggar på min dator utan jag måste göra det via iPaden. Hör av mig om lån av foto.

      Radera
  13. Tänk, du har närmare till Katarina än du har till Norrbotten. :) Från Skåne och hit är det runt 150 mil. Ganska fantastiskt. Vi bor verkligen i ett långt (och smalt) land.
    Låter spännande med adventskalendern. Det närmar sig ...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Nu är det inte många dagar kvar.

      Radera
  14. Haha ... roligt att följa dina tankebanor - många minnen dök upp i mitt huvud. Ser fram emot årets kalender!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina tankebanor är ganska snåriga ibland....eller allt som oftast.

      Radera
  15. Det ena brukar leda till det andra och du verkar ha härlig fantasi så jag är inte ett dugg orolig att du inte ska "få till det" i december. Spännande och intressant.
    Tennis har jag aldrig brytt mig om, men badminton älskade jag som ung. Försökte till och med lite förra sommaren, men det blev platt fall.
    Jag tyckte mycket om att se serien Perry Mason och även Mac Gyver gillade jag. Han var helt suverän med sin teip, fixade alltid ut sig själv och andra på ett märkligt sätt, ur stängda utrymmen.
    HA det bra.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han var en mästare på att komma på bra lösningar.

      Radera
  16. Här får du applåd för härligt spretigt inlägg; pantertantens humor inräknat!
    Jag ser fram emot din kalender även i år och frångår mina vanor att inte läsa så ofta, lucka för lucka :-)
    Kram från Anonyma Tove

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Tove! Välkommen till kalenderöppnandet.

      Radera