måndag 15 augusti 2011

Gröna fingrar.......


....är absolut ingenting som jag kan skryta med att ha. Men det hindrar ju inte att jag då och då försöker mig på att odla lite av varje. Med varierat resultat, så klart. I våras köpte jag några sålådor och sådde lite olika saker där. Det växte faktiskt rejält i dem! Jag började så smått fundera på att starta en trädgårdsblogg. Pumpor, squash och eterneller var i stort sett det som växte bäst. Paprikaplantorna är fortfarande bara 3 cm höga och det blir nog inga paprikor där i min livstid. 


Squashen har blommat så fint med jättestora gula blommor. Jag läste nånstans att man kunde äta dem med, men det har jag inte testat. 


Jag väntade i stället med stor iver på det viktigaste: SQUASHEN! Det blev faktiskt några stycken som jag har kunnat använda i matlagningen. De smakade naturligtvis mycket bättre än de man köper. 

Eterneller är ett ganska säkert kort. Det har jag lyckats med tidigare. Nu är de färdiga att plockas för att hängas upp att torka. Hoppas det blir uppehållsväder i morgon så jag kan gå ut och fixa det då. Det var inget dåligt resultat, tycker jag, men jag får nog ändå tänka om när det gäller trädgårdsbloggen. Tror inte jag är rätt person att starta en sån. 

3 kommentarer:

  1. Ja, det är verkligen gröna fingrar på bilden :-)
    Kul att du lyckats så bra med det du sått.
    det måste vara så roligt.
    kram

    SvaraRadera
  2. Squashblommor plockar man när de är knoppiga, doppar dem i frityrsmet och friterar dem. Det är riktigt gott. Jag har aldrig gjort det själv, men ätit det i Italien.

    Jag har brukat odla squash, men maken gillar dem inte, så nu har jag slutat med det.

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  3. Jag funderar på att odla squash nästa år med, så då kanske jag ska prova att fritera blommorna. Är nog bäst jag håller mig till det som lyckades i år, för som du skrev Inger så är det kul när man lyckas med nåt.

    SvaraRadera