söndag 28 augusti 2011

Fotbollsmatch


Idag har jag varit på fotbollsmatch. Jag, som har spytt så mycket galla över sport i allmänhet och fotboll i synnerhet. Men det är egentligen inte sport och fotboll i sig som jag ogillar, utan det är mest sportkommentatorerna som jag irriterar mig på. Deras ibland helt förståndsbefriade frågor kan reta gallfeber på mig. Det finns ju undantag, som André Pops, men han kan ju tyvärr inte vara med på alla evenemang som kommentator. Han är saklig, pratar inte i onödan, visar hänsyn till de tävlande och har dessutom humor. En oslagbar kombination.

Dagens fotbollsmatch ägde rum i Torekov, och det var Rasmus som spelade. Naturligtvis måste mormor då vara med och heja. Tyvärr blev det ingen vinst idag, men de har en mycket förståndig tränare, som anser att det viktigaste är att de har kul. Gallringen bland småttingarna börjar i regel alldeles för tidigt. Där kan jag tycka att sporten är inne på helt fel spår. Man lockar väl inte barn att utöva någon sport, när de gallras bort så fort de inte kan prestera på topp. Det pratas så mycket om att barn behöver motionera. Då borde väl alla idrottsföreningar, vilken sport det än gäller, ta fasta på det och låta alla barn och ungdomar vara med och ha kul. Och sist men inte minst måste alla föräldrar lära sig att inte lägga sig i tränarnas och domarens jobb under matchens gång. Sådana synpunkter kan de framföra efteråt. Det gäller ju att föregå med gott exempel. Tyvärr finns det många som glömmer det.

4 kommentarer:

  1. For en heldig Rasmus som får mormor med på fotballkamp! :-)

    SvaraRadera
  2. Barnbarn kan locka en med på allting.

    SvaraRadera
  3. Ha! Sportkommentatorer... äh jag orkar inte skriva vad jag tycker om dem... ;)

    Oj, nu glömde jag det där med att vara snäll. Ooops.

    SvaraRadera
  4. Man måste väl få vara ärlig ibland, annars blir man ju menlös.

    SvaraRadera