tisdag 19 oktober 2021

Skönhetsvård utomhus



Igår kom en kille från trädgårdsfirman hit och kollade vad som behövde göras vid i vår trädgård. Ut emot gatan planterade vi för ca 25 år sedan taxus och cypresser och de växte både på bredden och höjden så snart var det helt insynsskyddat. Till sist kändes det nästan som att bo i Törnrosas slott. Jag gillar när jag inte känner mig "iakttagen". Tidigare om åren har vi ändå klarat av att hyfsa till häcken högst upp med hjälp av en förlängningsbar grensax, men de sista åren har det blivit lite si och så med det. Nu kände vi att det fodrades proffshjälp. Vår fasa var att behöva dra upp alla växterna längs med gatan och plantera en ny häck, men killen som kom hit hade helt andra förslag. Det går att föryngringsbeskära en del växter och några hade han andra idéer om. 

Vi har även en stor hägg som blommar med rosa små blommor på bar kvist och som nu är högre än huset, men den skulle gå att klippa in i kronan. 

   

Ormhasseln ska också bli mindre. Egentligen gillar jag det trädet bäst innan löven kommer för då ser man alla krokiga grenar. Firman har arborister som tar hand om det så vi känner hos helt lugna. Den höga växten som jag började på att såga ner ska de få dra upp plus några kompisar som står intill.

Till sist var det dags att inspektera rhodedendronhäcken. Den planterades för 5o år sedan och har blommat något enormt under alla år......även i år, men vi kände nu att den var alldeles för hög och bred. Jag har bestämt mig för att inga växter ska vara högre än jag kan känna fast mark under fötterna när jag ska klippa dem. Stegarna ska sättas längst in i förrådet. Tyvärr gick det inte att fixa allt nu. Rhododendron bör inte klippas förrän i mars, menade killen, och då föreslog han att den kortas in och klipps ner till knähöjd. Det blir som när vi planterade buskarna då för flera decennier sedan. De blir föryngrade med 50 år. Kan undras om det påverkar ägarna också. Då ser jag fram emot att bli en smal och pigg 26-åring.

26 kommentarer:

  1. Det är en fröjd att se er trädgård med all prunkande växtlighet. Sådan skillnad mot vad som kan åstadkommas när man bor på nordligare breddgrader. Men jag förstår också att det kan bli lite för mycket av det goda. Så du gör nog helt rätt när du begränsar träden och buskarna.
    Jag se fram emot en bild på dig i mars månad. Då visar det sig om föryngrinen har tagit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli skönt med en mer lättskött trädgård. Jag får kanske köpa nya kläder på kuppen.

      Radera
  2. Vilken fantastisk växtlighet i er trädgård! Men ibland kan det bli lite väl vildvuxet, vi börjar få samma problem. Men visst är det härligt med proffs som kan det där med beskärning och föryngring, som kan ge råd och lugnande besked. Det mesta går att fixa till, behöver inte tas bort. Rhododendron är ju så bra för dom går att beskära hårt och bryter nya skott så den tror jag kommer att bli jättefin även om blomningen uteblir första året. Och naturligtvis kommer även ägarna att påverkas :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det låter som bra planer tycker jag. Vår ormhassel har blivit väldigt stor och vi funderade på att ta bort den men då höll trädgårdskillen på att svimma. Han menade att det var ett praktexemplar och det kan säkert stämma men stor är den. Helt klart är de vackrast som avlövade.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi fick samma besked av killen här. De vet klart vad de pratar om så den kommer säkert att bli fin när den har tuktats på rätt sätt.

      Radera
  4. Så klokt att ta proffshjälp när det ska göras större ingrepp i trädgården. Den där rhododendronhäcken är väldigt tjusig, men kommer nog att må bra av en föryngring.
    Inte för att jag skulle vilja bli avklippt i knähöjd, men lite föryngring skulle nog inte skada.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahah! Nej längden vll jag behålla, men gärna bli lite piggare och vigare.

      Radera
  5. Jaha du hade det varit så lätt att bli yngre och smalare så hade jag ställt upp!
    SV.....Jag fixade till flera tusen diabilder för ett tag sen.Oj oj vilket jobb det var!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkert bara önsketänkande....men konstiga saker kan hända.

      Radera
  6. Helt klart att det gäller dig också! Vilken trädgård så fin!! Underbar växtkraft. Mitt växthus är av minsta modellen...men jag har ett större i kartong som väntar på att bli ihop monterat. Ha en bra eftermiddag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl se hur det blir till våren.

      Radera
  7. Skönt att kunna få hjälp med sådant, stegar ska man väl helst undvika, bra tänkt tycker jag.
    Ni har ju en helt underbart fin trädgård.
    Men en trädgård ska ju helst vara lätt att sköta, bra jobbat.

    Ha det bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill att det ska blid ås lättskött som möjligt nu. Orken är tyvärr inte densamma längre.

      Radera
  8. Klokt av er att ta in kunnig hjälp till såna här saker som är svåra att klara själv. Er trädgård är fantastisk, men det gör sig ju inte självt!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt. Det fodras en del jobb i en trädgård men jag vill försöka minimera det nu.

      Radera
  9. Vilka fantastiska träd/buskar och blommor du har i din trädgård. Nästan som i en botanisk trädgård. Och ordet föryngringsbeskära har jag då aldrig hört. Nu har jag en vad aning om vad det betyder.
    Smart av dig/er att anlita en trädgårdsexpert. Du får nog visa upp resultatet på bloggen sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det blir bar när proffsen tar hand om växterna.

      Radera
  10. Ni har verkligen en prunkande fin trädgård! Bra att ta hjälp av proffs när det behövs. --- Jag skulle vilja bli föryngringsbeskuren på alla ledder utom höjden. Den kan istället få plussas på lite.
    Minusgrader här hela dagen, -6 i morse. Brrr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunde också tänka mig att bli lite längre. Det hade varit skönt att kunna nå upp till översta hyllorna i skåpen.

      Radera
  11. Så bra att ni tog hjälp av en firma- Ni har ju så många vackra träd och buskar i trädgården så det är ju viktigt att de blir väl ansade och omhändertagna. Fint med råd också.
    Kul att "föryngringsbeskära". Funderade också på om det kan fungera på mig. Nu fick jag veta betydelsen och den verkar vettig.
    Kram
    Rhododendronen är ju helt fantastisk och lär kanske bli än piggare efter föryngringen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår granne fick nerklippt sina rhododendron för något år sedan och de är så fina nu, så jag hoppas vi har samma tur.

      Radera
  12. Så vackert trädgård ni har! Antagligen kommer den att bli ännu vackrare, när ni anlitar proffshjälpare. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också det kommer att bli ett positivt resultat.

      Radera
  13. Skönt att det finns proffshjälp att få! Trädgården kommer att bli både vackrare och mer lättskött efter skönhetsbehandlingen och du kommer säkert att känna dig glad och nöjd med resultatet!
    Ha det gott! Idag regnar det och är 14 plusgrader ute.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns så bra att jag inte behöver göra något utan jag kan bara titta på när andra jobbar.

      Radera