torsdag 21 oktober 2021

En helt vanlig dag


Igår regnade det hela dagen så jag passade på att åka och uträtta en del ärenden. Jag är lite bortskämd för jag har massor av butiker samlade i klump på tre olika ställen inte långt från där jag bor. Det är bara att välja vilket område jag vill åka till, sen kan jag parkera bilen och ströva runt i butikerna. Det blir nästan som ett löpande band. Jag tycker det är skönt nu att de flesta affärer valt att inte ha det kravet på en polett eller ett mynt för att man ska kunna låna en kundvagn. Det finns klart fortfarande några som envisas med det, men jag förstår inte riktigt varför. Det är sällan man ser några kundvagnar slängda här och där, som man gjorde förr, så antagligen har poletten ramlat ner hos de flesta. Nu är det nog mer elsparkcyklar som ligger och skräpar, 

Det har varit ganska kallt vissa dagar jag varit ute i trädgården och jag har fått byltat på mig massor av kläder. Jag jobbar kanske för sakta så det är därför jag inte håller värmen. När jag såg mig i spegeln innan jag gick ut såg jag stora likheter med Michelingubben...eller gumman. Igår inhandlade jag ett underställ i merinoull, som ska värma mig hur kallt det än blir. 


Göran läste en annons om en dammsugare till ett mycket rabatterat pris. Den vi har verkar vara allergisk mot damm för den vägrar andas in nåt, så det var verkligen bra tajming. I ett äktenskap ska man dela på allt, sägs det. Men jag tycker nog att man kan få ha vissa saker för sig själv. Jag går t.ex. inte in i Görans snickarrum och lånar hans pelarborrmaskin (största anledningen till det är klart att jag inte vet hur jag ska hantera den) lika lite som att Göran sätter sig vid nån av mina symaskiner. Det jag är mest intresserad av betalar jag själv och vice versa. 

Men nu blir det problem. Göran betalade dammsugaren, så nu är det hans egendom, och då tycker han kanske att jag inkräktar på hans område ifall jag använder den. Det vill jag absolut inte göra! Fast jag misstänker att han kommer att vara väldigt generös och låta mig låna den.

25 kommentarer:

  1. Jag tycker att du ska låta Göran och dammsugaren bekanta sig ordentligt med varandra först och sedan kan du kanske närma dig försiktigt. Ibland kan det ta lång tid att bygga en relation ;-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Det bästa råd jag nånsin fått.

      Radera
  2. Dammsugare är väl en av de tekniska saker i hushållet som även en karl kan klara av.
    Ett litet tips: Sonhustrun köpte en mekanisk fönsterputsare och även den föll mannen i huset på läppen, så nu slipper hon helt undan fönsterputsandet.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Vi har alla våra olika sysslor uppdelade i hushållen. Jag kan tänka mig att Göran kanske rent av ger dammsugaren till dig. Stefan har köpt båda våra dammsugare, vi har en uppe och en här nere för att jag ska slippa bära i trappan, men han låter mig mer än gärna att använda dem.
    Bra att du köpte dig ett underställ så du inte kyler dig.
    Jobba lugnt! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir kyligare för varje dag som går så det kommer säkert till användning.

      Radera
  4. Jag tycker att Göran ska ta hand om dammsugaren.
    SV..Ja testa du!! :-)
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Här är det precis tvärtom om kundvagnarna. Vi har ju bara ett stort shoppingcentrum i Täby och livsmedelsbutikerna har gemensamma kundvagnar, medan Rusta och Systembolaget kör separat. Ingen övergång till vagnar utan pollett. Här försvinner de nämligen till närliggande bostadsområden med höghus, så du förstår.

    Grattis till den nya familjemedlemmen. Du kanske får använda dammsugaren mot en symbolisk hyra;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Får jag inte låna den gratis struntar jag i det.

      Radera
  6. Ha ha ja jag tror absolut att du får låna dammsugaren hur mycket du vill fniss och om inte Ja då är det bara att njuta av situationen.. Fniss.. Ha ett fint slut på veckan nu kram Nicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också en känsel av att den utlovas mer än gärna.

      Radera
  7. Låt du Göran sköta sina områden, dammsugaren inkluderad! Ha det fint! Kram!

    SvaraRadera
  8. Kan säga att alla våra dammsugare har tykänt sig till mig.....ärligt talat vet jag inte när maken dammsög senast. Tycker också att det är skönt att slippa poletter till kundvagnen. Ha det gott och understället kommer du att vara så nöjd med, jag har haft mitt i många år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes väldigt mjukt och skönt när jag provade det.

      Radera
  9. Så klart är det nu Görans sak att sköta om dammsugaren!
    Härligt med underställ i merinoull - det kommer säkert att hålla dig varm :)
    Ha en fin fredagseftermiddag!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Bra att du kan välja butiker och har flera att välja på helt nära. Här har man ordnat det så att vagnarna är kostnadsfria men man kan inte ta dem utanför butikscentrumet för då rullar de inte.
    Vad gäller dammsugaren kanske du an ha en kurs eller lämna fram bruksanvisningen. Kommer att gå galant.
    kram

    SvaraRadera
  11. Här har man mest sådana där korgar på hjul som man som kund drar efter sig i affärerna, en och annan kund har dock skaffat sig egna kundvagnar, vet inte om de köpt dem eller "lånat" dem, men ingen verkar bry sig.

    Dammsugare ska man ju vårda gemensamt men jag har faktiskt tagit det största ansvaret iallafall, min älskade robotdammsugare är min min min min ;)

    Ha nu en fin lördagskväll. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men den jobbar väl på egen hand eller vad man ska kalla det för?

      Radera
  12. Jag tror också att du har en generös man.
    Vi ser ibland kundvagnar som står där de inte ska stå, men inte så ofta.
    Skönt att du har nära till så många olika butiker.
    Jag tycker att det är bra att du "byltar" på dig så att du inte fryser. Michelingubbar kan vara fina dom också.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har testat ullstället idag och det var så skönt. Jag frös inte alls.

      Radera
  13. Dessa sparkcyklar grrr! Du kommer att bli nöjd med ditt underställ, jag har ett som jag köpte 2015 tror jag, använde det senaste idag. Trevlig helg!

    SvaraRadera