torsdag 14 oktober 2021

Irriterande

 

Min datormus har varit lite underlig ganska länge. Det började med att locket på baksidan inte ville sitta kvar. Det gjorde att batterierna ramlade ut en aning och kontakten bröts. Jag satte fast locket igen och t.o.m. tejpade fast det. Då kunde jag använda den ännu en tid, men till sist fungerade inte ens det. Då gav jag upp och köpte en ny mus. Ulrika var med när jag köpte den och när vi kom hem satte hon sig vid datorn för att installera den. Det gick inte. Hon försökte gång på gång med samma nedslående resultat. Mina kunskaper när något med datorn krånglar är minimala. Ärligt talat är de helt obefintliga, så jag var inte till mycket hjälp.

Ulrika tog datormusen med sig för att testa installera den till sin dator. Hon ringde mig sen och berättade att den fungerade inte hos henne heller. Alltså var det musen det var fel på och inte våra datorer. Det lät ju ändå lovande. Då var det bara till att åka iväg och byta till en annan. Förhoppningsvis ska jag inte ha samma otur nästa gång.

Det är väl underligt att så fort en pinal inte fungerar känner man ett väldigt behov av att använda den precis då. När jag nu inte suttit vid datorn så mycket har jag hunnit med en hel del annat och det är inte fel. Jag ser ändå fram emot att kunna börja med mina dagliga rutiner igen. Efter frukost sätter jag mig alltid framför datorn och kollar mail och bloggar. Även om jag inte har några jobbtider som styr över mig längre är det bra att ha vissa inplanerade saker varje dag. Bäst av allt är klart att det aldrig är något tvång inblandat. Jag behöver aldrig be om tjänstledigt ifall jag känner för att bara slöa en hel dag. Jag diskuterar bara med mig själv och jag är mycket förstående. Livet kan inte vara bättre.

24 kommentarer:

  1. Det är väldigt irriterande, allt ska bara fundera.Hoppas att du får en mus nu som fungerar.
    Jag använder aldrig musen, utan jag håller mig till datorns knappar. Det är ju en vanesak.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är så bekvämt att använda en datormus.

      Radera
  2. Jobbigt när det inte fungerar minst sagt.
    Har alltid ett par liggande på lager här ifall en går sönder, med katter så vet man ju aldrig vad som händer ;)
    En mus gav jag till en av kidzen på skolan, de hade lovat honom en länge men det hade uteblivit, hade ju tre här hemma oanvända, det räcker med två ;)

    Hoppas allt löst sig nu, rutiner måste man ju ha.

    Ha en fin torsdag.

    SvaraRadera
  3. "Man saknar inte kon förrän båset är tomt" och det stämmer med många andra saker. En datormus ska bara fungera. Jag använder fortfarande en gammal med sladd och den får hänga med tills den väljer att lägga ner.

    Kram och god torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft min i många år, så den kanske la av p.g.a. ålder.

      Radera
  4. Ja det är jobbigt när det inte fungerar.Man tänker inte så mycket på det när allt är OK.Det är väl så att man saknar inte kon förrän båset är tomt!
    Sv..Jag är virrig ganska ofta!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej man märker aldrig att saker och ting fungerar utan tar det bara för givet.

      Radera
  5. Visst är det bra att ha lite rutiner i vardagen även om man rår sin egen tid.
    Och pinaler, vad det än må vara, SKA fungera, annars blir man väldigt irriterad.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såna irritationsmoment kan få mig helt ur humör.

      Radera
  6. Jag känner igen det till fullo att när något havererat så behöver man det just då =) När det är enklare fel som högtalare och mus och anat som krånglar har jag lätt att fixa det själv.. Men vid större krångel kallar jag in sonen, dataingenjören �� Han är en fena på allt som har med datorer att göra....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt bortskämd för Ulrika fixar allt till mig.

      Radera
  7. Håller med dig helt om allt du skriver i detta inlägg. Tekniken, ja den ska fungera för jag är så borta då det gäller att fixa och dona om den krånglar.
    Att vara helledig är toppen, helledig ifrån arbete utanför hemmet alltså. Fri att bestämma nästa allting och planera nästan allting, själv. Vill jag inte ha dammsugning någon dag så säger jag bara till Mysingen att du slipper dammsuga denna vecka. Bra va?
    Undrar vad det var för fel på musen? Märkligt.
    Trevlig kväll.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jaså du anlitar dammsugarservice? Bra idé!

      Radera
  8. Så du har heller inte försökt att "jobba" med styrplattan på laptopen? Eller du kanske har en stationär dator med ett riktigt tangentbord. Jag har en laptop men klarar heller inte av att ersätta musen med styrplattan. Vi är nog för gamla tror jag;-)

    Lite rutiner är det alltid bra att ha även som pensionär. Men nu kan vi bestämma när och hur:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en stationär dator och där vill jag gärna använda mus till den.

      Radera
  9. Bra med rutiner. Styrplattan använder jag på jobbdatorn. Till laptopen härhemma har vi en mus. Ibland är den lite knäpp. Men den brukar piggna till om jag väljer styrplattan en stund.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får kanske låta musen vila ett tag.

      Radera
  10. Helt klart irriterande! Köper ma en mus till datorn ska den fungera. Punkt. Jga har en MacBook och har i vanliga ingen mus till den utan en "platta". Men jag har köpte ett separat tangentbord och en mus för att kunna alternera och det blir ibland mer ergonomiskt- Visst är det bra med en del inplanerade saker om dagarna men allra bäst är ju att styra över sin tid.
    Sätter mig också vid datorn en stund efter frukost och visst vill jag ju då att allt ska fungera. Tekniken ska bara fungera.
    Vissa rutiner har jag men just att själv styra över min tid är behagligt.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det jag gillar med pensionärslivet....det är jag som har sista ordet när det gäller vad jag ska göra.

      Radera
  11. Motsträviga datorer med tillbehör — ja, trilskande teknik ö h t — kan sannerligen få upp blodtrycket på farliga nivåer. Toppen att ha en dotter eller någon annan kunnig person att konsultera. Det är guld värt att ha en bra support. --- Jag använder också en datormus, jag upplever den mer exakt, speciellt vid "finlir". Är inte alls vän med styrplattor.
    Kram från ösregnigt norr! Kan visst övergå till snö. :( Igår natt var det drygt -3. Usch, nu börjas det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har faktiskt haft minusgrader någon natt, men ganska soligt dagtid...fast nu får vi nog se fram emot en regnig vecka.

      Radera
  12. Väldigt irriterande. Musen till min gamla dator har också lite problem just med batteriluckan, den vill lossna. Men jag använder den datorn så sällan så än så länge fungerar det. Musen till den nya datorn laddar jag via kabel så där har jag inte batteriproblemet. Men då uppstår ett annat problem, man kan inte använda musen medan den laddar. Inget problem om man kommer ihåg att ladda i tid ... vilket jag brukar glömma.
    Nu hoppas jag i varje fall att det ska fungera med din nya mus.
    Kram och fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag verkar praktiskt att kunna ladda med kabel, men det är som du skriver kruxet att man måste komma ihåg att ladda den.

      Radera