torsdag 19 juli 2018

En kort vecka


Idag börjar fruntimmersveckan, som är årets kortaste vecka...bara 6 dagar i stället för som normalt 7. Tidigare kallades den även för flickveckan eftersom det enbart är kvinnonamn den här veckan. Fruntimmersveckan började ta form under medeltiden då man firade fyra kvinnliga helgon: sankta Margareta av Antiochia (20 juli), sankta Praxedis (21 juli), sankta Maria Magdalena (22 juli) och sankta Christina av Bolysena (24 juli). År 1698 tillkom Sara 19 juli (efter Abrahams hustru) och 1755 togs Praxedis bort till förmån för Johanna. I början av 1800-talet plockades Apollinaris bort från 23 juli och ersattes med Emma. Nu var namnsdagsveckan klar som den ser ut idag med följande namnordning: Sara, Margareta, Johanna, Magdalena, Emma och Kristina.

För oss är denna veckan lite speciell eftersom jag även heter Margareta. På Johannadagen den 21 juli fyller Katarina år och dagen efter när Magdalena har namnsdag firar vi Ulrika, som har Magdalena som andranamn. Det blir alltså firande i dagarna tre.

Fruntimmersveckan har ord om sig att vara regnig, men det har hänt tidigare att det inte regnat i Sverige under dessa dagarna och senast det hände var 1959, alltså för 59 år sedan. Igår småduggade det hos oss hela dagen. Kanske var det starten på en regnig vecka. Så härligt det skulle vara!

26 kommentarer:

  1. Då har ni också en hel del att fira denna vecka! Här började dagen mulet och svalt men regn verkar det inte bli...

    Kram och ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser inte lovande ut för regn här heller än så länge.

      Radera
  2. Vi hade bara lite smådugg på fm, och sent i går kväll, men inget i regnmätaren.
    Önskar er Grattis på era dagar.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Grattis till regnet!
    Om ändå fruntimren kunde få till några droppar här på Gotland också.
    Ha en fin torsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det blir mer än lite duggregn, för det märks knappast.

      Radera
  4. Regn igår och
    Just nu har jag sol med lite blåst! 24,8
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Veckan har börjat här med strålande sol.

      Radera
  5. Jo tack, jag skulle inte tacka nej till lite regn nu. Eller gärna mycket tack :) Enligt Vädernissarna var det ungefär 80 år sen det regnade så här lite och solen lös så här mycket sist. Lite läskigt tycker jag. Alla skogsbränder t ex.
    Kul att få fira :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt hemskt med alla bränder. Man får var glad att man är förskonad från sådant.

      Radera
  6. I förrgår fick vi minsann tre ganska kraftiga åskskurar, om än korta, 5-10 min vardera. Igår fick vi en liknande skur. Idag börjar gräsmattan skifta i grönt igen, tror dock inte att det blir något regn idag... Den som lever får se, som det heter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår gräsmatta liknar mer halm nu, men den tar sig nog igen när det nån gång börjar regna.

      Radera
  7. Ett namnsdagsbarn har jag, Sarah.
    Varierat väder hos mig!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos mig är det mycket lite variation på vädret.

      Radera
  8. Trevligt med mycket firande :)
    Kram och ha en fin dag!

    SvaraRadera
  9. Jaha, så den har hetat flickveckan förut, ett bra mycket bättre namn.
    Tack för all information, roligt att få veta lite ursprung och fakta kring saker och ting.
    Du har mycket att fira denna vecka, trevligt.
    Här har det inte regnat på flera veckor, tråkigt för både människor, djur och växter.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det hade verkligen behövts lite regn nu. Sol har vi fått i överflöd.

      Radera
  10. nu har någon flyttat Hannele och Hanna till 5:e januari...?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hanna har haft namnsdag den 5 januari ända sedan 1901. Det är min dotters födelsedag.

      Radera
  11. Men Fredrik då, han ingår väl i fruntimmersveckan som enda man! Så har jag uppfattat det...Jag måste säga att jag struntar fullkomligt i namnsdagar, har nog alltid gjort. Visst kan jag se i tidningen vem som har namnsdag men därifrån till att passa på att gratulera någon jag eventuellt känner som heter så...nä det finns inte. Och visserligen kommer det in nya namn i kalendern men inte alls i den takt som man döper barn till alldeles nypåhittade eller internationella namn. Nu döper man barn till namn på städer, månader, djur, egenskaper, ja allt tänkbart! Inte mig emot, men att samtidigt försöka ha en aktuell namnsdagskalender, det är nog stört omöjligt. Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fredrik räknas nog med bara för att fylla ut veckan, men egentligen består fruntimmersveckan av 6 dagar i Sverige, efter vad jag har läst mig till. Spelar egentligen inte så stor roll. Vi firar inte namnsdagar som andra bemärkelsedagar. Det blir mer att vi uppmärksammar dagen och skickar en hälsning. Annars tycker jag man ska fira allt som går att fira.

      Radera
  12. Mycket att fira denna vecka då ... grattis till alla det berör - inklusive mig själv för Christine är väl en form av Kristina, som min mamma hette :)
    Så härligt det låter med regn! Står högst på min önskelista just nu!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev tyvärr inte så mycket mer än dugg häromdagen, men jag är optimist. Nån gång måste det börja regna.

      Radera
  13. Grattis i efterskott till namnsdagen. Min yngsta dotter och mitt yngsta barnbarn heter också Margareta efter Kents mamma som dog redan när hon var 56 i bröstcancer. Fanns inte de resurser då som det finns nu. Mycket sorgligt. Hörde idag på Ekot att det inte har varit en så torr sommar sen i mitten på 1700-talet. Det är hemskt att se alla bruna björkar och gräsmattor. Man undrar hur djuren kan överleva.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djuren måste ha det kämpigt med att hitta mat till sina ungar.

      Radera