söndag 17 december 2017

Lucka 17

Svanesång


Det är en gammal föreställning att knölsvanen är stum under hela sitt liv, men att den sjunger en vacker och hjärtskärande sång precis innan den dör. Redan under antiken så visste man att detta var en myt. Det har blivit ett idiom med innebörden att det är det sista man gör i livet.

Knölsvanen är en stor (140 cm) andfågel. Kroppen är kraftig och på den långa böjliga halsen sitter ett litet huvud. Fjäderdräkten är vit och den har en orange näbb med en svart knöl på ovansidan. Svanar är de fågelarter som har flest fjädrar av alla fåglar. Vingspannet är drygt två meter. Imponerande! Vuxna hanar kan väga upp emot 12 kg och det gör att de hör till de tyngsta fåglar som kan flyga. När den landar på vattnet så använder den sina utbredda simfötter som vattenskidor tills farten blivit så låg att den kan sjunka ner på vattnet.

I Sverige kan man se dem längs kusterna och i vassrika sjöar i Skåne. Vissa knölsvanar övervintrar så länge det finns öppna vattenytor. Svanarna håller mycket hårt på sitt revir och kan t.o.m. attackera människor om man kommer för nära. Den bygger ett stort bo av vass direkt på marken, men alltid i närheten av större vattensamlingar eller vid havet. Båda föräldrarna hjälps åt att ruva äggen och med att senare ta hand om ungarna. Det verkar som om jämlikhetstänket inom djurvärlden är mer utbrett än hos oss människor. Här behövs varken demonstrationer eller genuspedagoger för att saker och ting ska fungera.


När jag tittade upp på himlen en dag fick jag se en jättestor "svan". Konturerna var lite luddiga, men eftersom den var helt stum kanske det var en knölsvan.


22 kommentarer:

  1. Tack för hittills okänd svan-information. I alla fall för mig. Du har en härlig spridning på ämnena i dina luckor. Mycket lärorikt. Vilket passande moln!!!
    Vi människor tycks ha en hel del att lära av vissa djur när det gäller jämlikhet. Men det finns ju även motsatsen. En del djurarter borde nog ha ett eget #metoo.
    Tänk att nästa söndag är det julafton! Vart har december tagit vägen?
    Ha en skön adventssöndag nu innan julveckan tar vid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. December tycks ha snurrat på i raketfart, men det ska bli kul med julafton.

      Radera
  2. Vi har gott om svanar här och just knölsvanen är Östergötlands landskapsdjur :)
    Kul molnsvan!
    Ha en fin tredje advent!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag missat att det är Östergötlands landskapsdjur. Nu fick jag lära mig ännu mer om knölsvanen.

      Radera
  3. Jag tycker om att öppna luckorna i din adventskalender! Mångfald med vitt som tema. verkligen.
    Apropå svanar så har knölsvanen som var väldigt vanlig här tidigare fått starkt sällskap av sångsvanen, som mera eller mindre räknades till en sällsynthet. Vi har ju firat Finlands självständiga 100 års dag den 6 december och överallt här i massmedia visar man hur en stor plog med 54 sångsvanar kom flygandes över den öppna scenen på torget i Mariehamn, där mängder av människor stod och sjöng nationalhymnen Vårt land, vårt land. Många fick ståpäls för det kändes overkligt med så många sångsvanar just i det ögonblicket. Sångsvanen är Finlands nationalfågel. En symbolisk tillfällighet som ingen närvarande kommer att glömma. Det var liksom för bra för att vara sant på något sätt.
    Ha en fin tredje advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillar mina inlägg. Jag har försökt variera så mycket som möjligt. Det måste ha varit mäktigt att se så många svanar på en gång...och just vid det tillfället. Ibland överträffas dikten av verkligheten.

      Radera
  4. Den molnsvanen passar ju bra just idag, när du skriver om svanen. Fin bild.
    Och så blir jag, som halvfinska, riktigt rörd när jag läser Pettas kommentar här ovan. Lyckliga de som fick vara med om den upplevelsen.

    SvaraRadera
  5. Jag har fortfarande inte växt ifrån att se olika molnkombinationer som något spännande. Förr låg jag på rygg på marken. Nu är jag oftast stående. Självklart var det en vacker himmelsvan du plåtade.
    Det finns flera myter som jag är svag för. En omogen sida av mig vill att de ska vara sanna. Lite grann. :)
    Tredje advent kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett litet korn av sanning måste väl förhoppningsvis finnas i myterna. Det kan väl inte vara helt taget ur luften?

      Radera
  6. Jag har alltid tyckt om svanar Tycker att de är så graciösa!De är trogna mot varandra .
    S...Jag tyckte inte om texten så jag har satt in en annan om kärlek!
    Ha en bra söndag!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Vilken spännande och användbar molnformation! Svanar är vackra men på hugget.Ungefär som gäss...

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de kan vara lite ilskna av sig. Som barn var jag väldigt rädd för dem, för de är ju ganska stora.

      Radera
  8. Svanen är så fin. Läckert att de då de burrar upp sig.
    Ha en fin tredje advent! Kram

    SvaraRadera
  9. Bi har massor av Knölsvanar här på Gotland och de finns här året runt. Men jag har aldrig hört dem annat än när det fräser eller skriker.
    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många år sedan jag såg en knölsvan.

      Radera
  10. Svan finns det gott om här på ön och förra veckan när jag åkte till Tofta passerade jag ett träsk där det var alldeles fullt av dem. Svanar är inte speciellt populära längs stränderna, för de kan bli ganska arga och har man som liten blivit jagad av en svan vid badstranden sitter nog skräcken i ett tag.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag bodde i Eslöv som barn så var det ett ilsket svanpar som jagade bort alla barn de såg. Den rädslan sitter i lite än.

      Radera
  11. Väl komponerat och helt utan knöl, men fyndigt är ditt svaninlägg. Du får 5 svanfjädrar av 5 möjliga :-)
    Kram

    SvaraRadera