fredag 15 december 2017

Lucka 15

En äkta Pantertant


The Golden girls är en amerikansk serie som visats i många år på svensk TV. Den översattes på svenska till Pantertanter. Handlingen utspelar sig i Miami där fyra äldre damer bor och lever tillsammans i ett hus som ägs utav en av dem. Den ena av damerna är ägarinnans mamma, som flyttat in efter att ålderdomshemmet hon bott på tidigare brunnit ner.


Dorothy, som husägerskan heter, är frånskild, och hennes mamma är en senil gammal dam, som många gånger verkar mycket smartare än alla de andra. Blanche, som också är frånskild är karltokig och änkan Rose är lite småkorkad. Hela serien är full av tokroliga händelser och deras ibland råa humor är härlig. Jag gillar sjuk humor, så jag antar att det är därför jag gillar den här serien och kan se den om och om igen.

När jag började blogga och skulle hitta på ett namn på min blogg valde jag givetvis Pantertanten. Vi är troligtvis i samma ålder. Från början skrev jag två bloggar där den ena, som jag kallade Pantertantens passioner, bara innehöll sånt som handlade om min hobby. Till sist valde jag att slå ihop de här två bloggarna, eftersom mina passioner inte bara handlar om min hobby, utan även om mina barnbarn, resor och i stort sett allt som gör livet värt att leva.

Idag är det endast en av Pantertanterna som finns kvar.


BETTY WHITE

Hon föddes den 17 januari 1922 och fyller alltså snart 96 år. Hon är givetvis mest känd för Pantertantserien, där hon spelade Rose, men hon har även spelat in långfilmer. Jag såg henne i filmen The Proposal med Sandra Bullock och där spelade hon en liten illmarig dam, en riktig Pantertantroll.

24 kommentarer:

  1. Åh, nu inser jag varför ditt bloggnamn verkat så bekant hela tiden! Den serien såg jag alltid :D

    Kram

    SvaraRadera
  2. Minns också serien, men såg nog bara enstaka avsnitt. misstänkte att det var därifrån du fått idén till bloggnamnet ... och nu fick jag det bekräftat :)
    Önskar dig en ny fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag tittar så lite på TV´n, så den serien har jag missat. Men har nu fått förklaringen på ditt bloggnamn.
    Mitt bloggnamn kommer ifrån att mitt smeknamn är Lisa, och jag bor i byn.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar sjuk humor och det är det gott om i den serien, så mitt namnval var väldigt enkelt.

      Radera
  4. Den serien har jag inte sett, men så fräscha de ser ut... pantertanterna. Precis som du gör, förstår jag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag är åtminstone lika pigg på olika upptåg som de är.

      Radera
  5. Jag kände igen henne direkt. Häftig dam i filmen som jag sett flera gånger.
    Vad roligt att få bakgrunden till ditt bloggnamn. Visste inte att du hade två bloggar från början. Jag gillar också oftast sjuk humor.
    Helgkram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det märktes då inte i filmen att hon var så gammal. Jag blev lite förvånad när jag såg hennes födelsedatum.

      Radera
  6. Jag har aldrig sett den serien, men gillar också sån humor :)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Svar
    1. Ja, åtminstone inne i huvudet. Synd att inte kroppen följer med alltid.

      Radera
  8. Härliga tanter!
    S...Ungdomar idag har nog inte sett speldosor förr.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var många kul avsnitt i den serien.

      Radera
  9. Jag kände väl igen ditt bloggnamn, för de här serien brukade jag alltid se. Jag tycker att tanterna var så roliga, var och en på sitt sätt.
    Ha en fin fredag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. De var riktiga personligheter var och en.

      Radera
  10. Också jag kände igen ditt bloggnamn och tänkte på seriens pantertanter. Pantrigare blir vi med åren dessutom och gärna det! Jag tyckte om serien Pantertanter, man fick skratta gott åt all uppfinningsrikedom och alla påhitt de hade för sig. Kvinnor kan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de var verkligen påhittiga de där Pantertanterna.

      Radera
  11. Nu fick jag det svart på ljust om ditt förhållande till pantertanterna och din blogg. också i min tanke har dessa tanter dykt upp då jag fann din blogg.
    Serien såg jag också och kunde gärna se om den :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland känner jag mig som en pantertant.....lite kärringen mot strömmen.

      Radera
  12. Även när jag var betydligt yngre, "bara" medelålders så älskade jag dessa pantertanter och deras tokerier. Nu förstår man dem ännu bättre...önskar själv vara en excentrisk pantertant, en bra förebild som vågar stå för vem jag är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man känner igen sig i mycket av deras vardagsproblem.

      Radera