onsdag 13 december 2017

Lucka 13

Lucia


Det var något speciellt med luciadygnet långt innan seden med luciatåg kom. Dygnet räknades länge som årets längsta och mörkaste natt fastän man 1753 flyttade fram vintersolståndet till den 21 eller 22 december. Den 13 december skulle det vara extra festligt, samtidigt som man trodde att den här speciella natten var extra farlig. Övernaturliga krafter var i farten och alla djur kunde tala. Fest förr i tiden innebar för det mesta mer och godare mat än man åt till vardags. T.ex. kunde det serveras tre frukostar. Den första bestod oftast av en sup brännvin. De andra två frukostarna bestod mer av fast föda. Ibland kunde det vara en bulle som var formad som en vagn med fyra hjul.


Själva grunden till luciafirandet startade i västra Sverige bland de som hade det lite bättre ställt. Det var på herrgårdar och slott som en ljusprydd lucia dök upp först. Den första skildringen av ett sådant firande är från 1764. Sen dröjde det länge innan seden spreds vidare och blev populär. I slutet av 1800-talet kunde man på Skansen få se en lucia men det dröjde ända fram till 1927 innan det blev riktigt populärt. Det var en Stockholmstidning som utlyste en tävling om vem som skulle bli Stockholms lucia. Efter det ville alla ha sin egen lucia.


Från början var hon ensam, men nu hade hon fått sällskap av tärnor, stjärngossar, pepparkaksgubbar och tomtar. Lucia, tärnor och stjärngossar är alltid klädda i långa vita särkar. Lucias ljuskrans består också alltid av vita ljus. Det enda som bryter av i hennes vita klädsel är det röda bandet hon har runt midjan.


26 kommentarer:

  1. En fin tradition och jag ser framemot vårt traditionella Luciatåg som vi snart ska få vara med om.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En traditon som jag inte vill vara utan.

      Radera
  2. Jag skall titta på SvTs Luciaprogram antingen i morgon eller under helgen.
    Det brukar vara stämningsfullt.
    Jag var Lucia en gång på mellanstadiet vilket var pirrigt och ärofullt.
    Luciafirandet tycker jag är en fin tradition som behövs i det kompakta decembermörkret i Sverige.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behövs med något ljust i vintermörkret. Luciatraditionen tror jag är ganska stor i Sverige. Nästan alla tycker om den.

      Radera
  3. Det är en fin Lucia-morgon. Sitter nu och tittar på TV-Lucian.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får ta det senare. Morgonlucian brukar jag aldrig hinna med.

      Radera
  4. Jag misstänker att det kommer mer snö!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag verkligen inte att det gör.

      Radera
  5. Lucia är nödvändig! Vi behöver alla den dagen och sångerna, texterna och innebörden. Mera än någonsin. Tack Gunnel för fint inlägg igen! Önskar dig en riktigt fin Luciadag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Karin! Lucia är absolut nödvändig. Det blir ingen riktig julmånad utan Luciafirandet.

      Radera
  6. Tre frukostar låter mäktigt och den första låter som en farlig start på dagen.
    Mycket intressant att läsa. Jag hade ex. ingen aning om att vintersolståndet var detta dygn. Eller var Lucia startade i Sverige och att det först inte var något Luciatåg. Det enda jag saknade var ett foto på dig som Lucia. Nutid eller dåtid. ;)
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Ett sånt foto kommer du aldrig att få se. Den första frukosten låter väldigt märklig. Tror inte den hade varit godkänd ens en dag man fastade.

      Radera
    2. Jag får lägga in det som en tävling där ni får väldigt många poäng.

      Det var en så gullig bild i dagens tidning där 90-åriga Gerd var Lucia i rullstol. Mysigt att Luciatåget hade olika tre olika generationer.

      Radera
    3. Det ska vara för de många poängens skull i så fall.

      Radera
  7. För mig är lucia ingen tradition, mer än jag ser och hör luciasånger runt om. När barnen gick på dagis så var det luciafest för föräldrar, så där började mitt "lucia-firande". Nu är det barnbarnens. Men när jag själv gick i skolan... har inget minne i att vi hade lucior i skolan. Kanske något som jag inte brydde mig om, om det förekom, annars hade jag väl kommit ihåg!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade alltid Luciatåg i skolan när jag var barn och jag brukade vara tärna. Kanske det var olika på olika skolor. Efter det var det barn och barnbarn och eftersom jag alltid jobbat med barn så har jag aldrig missat Luciatåget något år. Nu när jag slutat jobba blir det inte lika mycket med firandet.

      Radera
  8. Det är en fin tradition, men jag hörde på tv att det inte är så populärt längre bland ungdomarna. En del skolor lyckas inte få ihop tillräckligt många intresserade och skippar helt luciafirandet.
    Jag satt jag bänkad framför tv:n kl sju med min kaffekopp och lussekatt. Det var ett fint program tycker jag.
    Ha en fin dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste också att i många skolor var det svårt att få ihop medlemmar till ett Luciatåg, så då hade lärarna ställt upp i stället.

      Radera
  9. Lucia är en av våra finaste traditioner. Vi behöver mycket ljus i årets mörkaste tid. Eftersom jag sov den behövliga (läs: bortkastade) skönhetssömnen i morse så ska jag istället se Luciareprisen i kväll på SVT2.
    Fortsatt ljus och härlig Luciadag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag missade också den tidiga Lucian, men det kommer ju en repris.

      Radera
  10. Det är en fin tradition och så vackert och stämningsfullt!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Luciatraditionen är fin och det är ju så härligt att barnen nu kan få vara vad som helst i Luciatåget. Åtminstone innan skolåldern. Vill alla barn vara Lucia så går det bra.
    När Lucia ska utses i skolan så tycker jag att Lucian ska lottas ut bland dem som verkligen vill vara Lucia. Omröstning borde inte vara tillåten.
    Vid ännu högre ålder... så vill jag att Luciatåget ska bestå av skönsjungande (musik)elever. Jag njuter av julsånger framförda av vackra röster. Hur de utser Lucia vet jag inte... men att rösta är jag inte förtjust i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På de skolor jag jobbat har det alltid varit lottdragning om vem som skulle bli Lucia, och det tyckte barnen med var rättvist. Det är gulligt i förskolan när det väller fram små Lucior, tycker jag.

      Radera
  12. Du bildar mig. I år for Lucia förbi så gott som obemärkt nu när barnbarnen är stora. Brukar se det på tv med kaffe, pepparkaka och lussekatt till, men i år sov jag över allt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta året blev en liten miss för mig med av någon anledning. Jag tar igen det nästa år.

      Radera