onsdag 24 maj 2017

Läskiga djur

5. Råttor och möss


Jag har en kategori på min blogg som jag har döpt till Läskiga djur. Det handlar om sådana djur som jag anser vara läskiga. Jag är fullt medveten om att alla inte tycker som jag. Jag har tidigare skrivit om spindlar, maskar och ormar, mördarsniglar och fladdermöss. Idag hade jag tänkt berätta lite vad jag tycker om råttor och möss.

Jag vet inte vilket som är värst. Råttan är betydligt större klart, men den har jag inte sett så ofta. Möss är lite vanligare och mindre, men för den skull inte ett dugg mer välkomna. Mina farföräldrar hade bondgård och där var det vanligt med båda sorterna. En gång när jag gick in till grisarna för att titta på de små kultingarna, såg jag en stor råtta som sprang och gömde sig bakom några brädor. Jag kom väldigt snabbt ut från stian, och kultingarna vågade jag bara hälsa på när farfar följde med i fortsättningen.

Möss hörde nästan till vardagen hos farmor och farfar. Man hörde dem dagligen springa runt uppe på vinden. De blev tydligen aldrig trötta. Farfar hade en stor bur som han fångade dem i. Farmor hade en väv uppe på vinden och där brukade mor sitta och väva. Jag förstår inte hur hon vågade. Men mor var också uppfödd på landet, och där kanske man såg lite annorlunda på det hela.

Enda gången jag sett en råtta i närheten av vårt hus var när den sprang på fönsterblecket ute på altanen. Det var värre än en skräckfilm! Den odågan bet itu en slang på min bil också till råga på allt. Alla skämtteckningar visar alltid att en kvinna står uppe på en stol och en liten mus sitter nedanför. Det är inget kul alls. Jag hade gjort precis likadant. En stor elefant är ju rädd för en liten mus, då är det väl inte så konstigt att en liten människa är det.


Möss i alla former, färger och material som jag varit med och själv tillverkat är helt ok. Då vet jag att de är helt ofarliga.


29 kommentarer:

  1. Råttor och möss kan verkligen åstadkomma stor skada. De får gärna finnas ute i naturen men inte inomhus.
    Tycker dina tillverkade möss ser mycket trevligare ut än de riktiga. :)
    Med tanke på hus och namn på dessa - i USA finns det rätt många olika slags benämningar som gör en svensk något konfunderad.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag mycket väl tänka mig.

      Radera
  2. Dina små söta egentillverkade möss får klart godkänt. Men jag minns med fasa när svärmor hade en råtta i badrummet och yngsta dottern en i sin lägenhet. nej tack, säger jag med eftertryck!

    God onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om de inte är så stora så är de skrämmande.

      Radera
  3. Stora råttor kan vara skrämmande, men knappast mindre sorkar och möss. Inget kul när de kommer in, men svårt att slippa när man bor i ett gammalt trähus.
    Vilka söta möss ... och så fina "tofflor" du gjort till grenuttagen (heter de så?)!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kallas visst "dammråttor". De på bilden har inte jag gjort. Mina är orange och lila. Polkamössen fick jag av en amerikansk mailvän för länge sen. De var väldigt poppis att göra tillsammans med barnen i skolan.

      Radera
  4. Godmorgon!
    Mina hundar är bra på att ta möss och råttor.
    SVAR:Det är för rabiessmittan som djur behöver pass.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Santos hade med pass, men jag tycker det är korkat att vi människor ska behöva visa pass efter en tur till Danmark.

      Radera
  5. Jag är precis lika rädd som du för små möss. Fick en chock för några år sen när en liten mus hoppade ur ett skåp och sprang in i ett rum och gömde sig. Vi fick åka in tre mil till Norrköping och köpa råttfällor eftersom det var sent på kvällen och inga affärer var öppna mer än Maxi i Norrköping. Sen dess har vi satt in ett par råttskrämmare och mössen har hållit sig borta.
    Fantastiska möss du har åstadkommit med dina egna händer!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag borde gardera mig med en råttskrämmare.

      Radera
  6. Jag är precis som du! Gillar absolut inte heller möss eller råttor! Men dina hemgjorda är väldigt söta och tilltalande :)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Usch ja så hemska djur det finns, ormar är det värsta jag vet, råttor är äckliga men små möss är söta, hi hi . . . alltså bara deras ansikte, deras svansar ryser jag av.
    Ändå gör man en massa roliga mjukisdjur som är möss m.m.
    Konstigt nog ser jag knappt en enda mus i våran ludugård eller ibland hönsen, de finns där eftersom man har hönsfoder m.m. där. Katt har vi ju inte nu men det kommer en så småningom. De där söta mössen i Askunge-filmen gillar jag, tänk om de kunde se ut så, hi hi . . . ja man kan försköna de hemska djuren.

    Ikväll reser jag och dotter till Berlin hela långhelgen, ska fira hennes 50 årsdag.
    Ha en skön helg/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara levande råttor och möss jag inte gillar. Sådana i tyg, garn eller andra material är helt ok. Hoppas ni får en trevlig helg.

      Radera
  8. Hej, från barndomen minns jag att det lät under golvplankorna i sommarhuset och jag fick förklarat att de var möss som kilade omkring. Då drog jag benen in under täcket o hoppades de skulle hålla sig därnere. Min mormor var fruktansvärt rädd för råttor, paniskt rädd, hon hade säkert dåliga erfarenheter av gnagare. Jag tycker möss är både söta och rara, råttor med nakna svansar är inte lika söta, men sedan barnbarnet hade två tama råttor sittandes på axlarna så kom jag över den rädslan också, Mycket intelligenta djur. Här hemma jagar katterna dagligen möss, ibland tar dom in någon stackare som de ska leka med en lång stund, det tycker jag inte är kul. Inte så att jag är rädd utan jag tycker synd om musen som jag vet inte kommer att komma ur situationen levande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker hålla mig så långt ifrån de här läskiga djuren dom jag nånsin kan.

      Radera
  9. Enda djuret jag är totalt hysteriskt livrädd för är getingar. Fy farao!
    Spindlar, möss, ormar och allehanda insekter är jag inte ett dugg rädd för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är rädd för alla djuren du räknade upp plus getingar.

      Radera
    2. Fy sjutton då har du jämt göra när det är sommar.

      Radera
  10. Fladdermöss, där håller jag verkligen med dig, helläskig. Jag hatar getingar.
    Råttor och möss var det länge sedan jag hade någon direkt kontakt med. Det var väl då vi bodde i villa i Duvbo och min katt kom hemsläpandes på små möss. Inte trevligt, vill jag lova.
    Jag gillar helt klart dina fina möss och råttor mycket bättre.
    Ha det bra.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låtsasdjur i läskig gestalt är helt ok för mig.

      Radera
  11. Möss fick jag lära mig att leva sida vid sida med när jag kom till Stenstugu. Första vintern, när jag var gravid med Eva hade vi ett hål i golvet i skafferiet där mössen tog sig upp, så där stod det alltid en fälla. En dag tog jag 18 st på tre timmar! När Eva sedan föddes hade hon en svag skuggning i huden på pannan och skuggan hade formen av en mus (påstod svärmor). Som tur var försvann den sedan. Sedan skaffade vi ett par katter och mössen försvann precis från boningshuset, men det är klart att det fanns både möss och råttor i ladugården.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade aldrig vågat bo så. Bara tanken på att ha möss i närheten gör mig halvt hysterisk.

      Radera
  12. Jag är inte rädd eller så för möss och råttor men vill naturligtvis inte ha dem i hus. De får inte komma in, helt enkelt. Jag är också glad för vildkatten Sotis som går sina dagliga/nattliga rundor här utanför. Han vet exakt var han har stekarna, lita på det.
    Nu ska jag bläddra bakåt en stund. Jag har inte hunnit med på ett tag.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag anser mig vara djurvän.....men alla djur passar inte in.

      Radera
  13. Nu har vi inte många möss, men det hade vi i vår lilla stuga. Fanns gott om mitt möss i mitt barndomshem. Otrevligt.
    Kram

    SvaraRadera
  14. fina, jag fick stickade små möss från min vän i England.

    SvaraRadera