måndag 22 maj 2017

Ingen reklam, tack!


Reklam borde förbjudas på TV. Den hackar sönder programmen i småbitar. I vissa program visas nyheter helt plötsligt. Sånt är bara så irriterande. Dessutom är den mesta reklam som visas otroligt dålig och rent ut sagt usel förutom när barn och djur ingår. Jag älskar Agrias reklam där man får se alla dessa gulliga små djur. Jag bara smälter.

För länge sen visades lite småsnuttar av olika reklaminslag och det var särskilt ett som jag fastnade för. Jag tror det var inspelat i Australien. Ett ungt par var ute och körde och på vägen stod plötsligt en känguru. De stannade bilen och gick ur för att ta lite foton. Djuret var inte särskilt skyggt, så killen tog av sig sin jacka och la över axlarna på kängurun. Naturligtvis i syfte att ta en riktigt annorlunda bild. Då hoppade djuret plötsligt iväg. De rusade in i bilen för att åka efter, men kom snabbt underfund med att bilnycklarna låg i jackfickan. Jag har inte den blekaste aning om vad det gjordes reklam för, men så är ju den mesta reklamen....helt obegriplig.

Senaste irritationsmomentet när det gäller dum reklam är den från Tele 2. Det visas bilder från en slags skola och en tjej berättar....på engelska så klart.....en massa som jag inte lyssnade på alls. Det som fick mig att surna till rejält var att allt som hon sa textades...på engelska. Men reklamen visas för hundra gubbar i Sverige och här pratas mig veterligen svenska. Hade det då inte varit en fin gest mot de som inte kan engelska att ha svenska undertexter? Vad gjorde den engelska texten för nytta?

Tacka vet jag den gammaldags reklamen i tidningar förr. Det var ofta tecknade bilder och även om det kanske var nåt bottennapp ibland så behövde man åtminstone inte vara professor för att räkna ut vad reklamen handlade om.

22 kommentarer:

  1. Reklamen är verkligen ett otyg tycker jag.
    Här i USA är det så mycket reklam att man antingen får spela in så att man kan spola förbi eller så får man göra helt andra saker varje gång det är reklam.
    Ofta förstår man inte reklamen tycker jag och den blir fånigare och fånigare.
    Och det där att prata på engelska i svensk reklam låter som om man i Sverige faktiskt vill införa engelskan som officiellt språk.
    Ha en bra, reklamfri dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svenska språket urholkas mer och mer. Man kan undra hur många svenska ord som finns kvar om 100 år.

      Radera
  2. Hatar mestadels reklam, för den är ofta så dåligt gjord. Och sant, snart är vi i Sverige engelsmän eller amerikaner. Vart tar vårt språk vägen??
    Ha en glad måndag, trots reklam 💜

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyssnar aldrig på vad det annonseras om. I regel är det inget jag har användning för. Det jag behöver köper jag när det nödvändigt och inte bara för iatt det visas en löjlig reklam.

      Radera
  3. Vissa program hackas verkligen sönder av reklamen vilket jag tycker är oerhört irriterande. Så ibland spelar vi in programmen och ser dem några minuter senare och spolar över reklamen. Smidigt och bra :D

    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, lite väl mycket reklam är det nuförtiden. Visst förstår man att kanalen behöver ha in pengar men det kanske borde finnas något annat sätt än att pausa filmer och andra program så ofta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reklam mellan programmen är ok tycker jag, men inte mitt i en spännande film.

      Radera
  5. Visst är det fruktansvärt irriterande! Jag blir obstinat och köper inte det som har den sämsta reklamen ... eller försöker i alla fall undvika att göra det...
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del reklam är så dum att man undrar varför den över huvud taget visas.

      Radera
  6. Håller med dig helt om att reklamen i de gamla tidningar, som t.ex. mina från 20-talet, var bra mycket roligare att titta på. Själv undviker jag att se på TV 4 just för reklamens skull. Några andra reklamkanaler har jag inte. Reklamen om kängurun var rolig i alla fall!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar dina inlägg där du visar från gamla tidningar.

      Radera
  7. reklamen på potatisgratäng och yoghurt irriterar mig!
    S.Det är alltid mysigt att vara tillsammans.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här.......speciellt den om yoghurten.

      Radera
  8. Ja, jag avskyr reklamen! Här nere tittar vi bara på Tv play. Och då är reklamen mycket kortare, bara ett par minuter....men ändå så irriterande!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. När samma reklam visas igen och igen med bara en kort paus emellan är det så jag håller på att gå upp i limningen.

      Radera
  9. Nej, det är ju så trist med all reklam. En del reklam är ju så urdålig att man inte kan fatta att det bara är någon som ställer upp på detta.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har förvånat mig också många gånger.

      Radera
  10. Allt oftare undrar man vem reklamen egentligen är gjord för. Det måste vara för reklamnissarna själva. De är väl möjligen de enda som fattar vad den handlar om.
    Men någon gång dyker det ändå upp en och annan pärla i reklamflödet.
    Jag minns en reklamsnutt från lääänge sedan: En söt vovve hämtade varje morgon glatt tidningen från postlådan åt husse och matte och blev varje gång belönad med en sockerbit. Men en morgon när hunden som vanligt kommit in med nyhetsbladet började den plötsligt riva sönder tidningen i tusen bitar.
    Alla undrade givetvis varför ... tills reklamtexten kom upp. Den lydde ungefär: "Det finns tillfällen då det bara duger med riktigt socker." Reklamen var för SSA, Svenska Sockerfabriks AB.
    En reklamfilm jag aldrig glömmer, den var så bra. Skulle gärna se den igen – och igen.
    Ha en trevlig tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den minns jag inte , men den hade verkligen humor. Den sortens.reklam gillar jag. Det kan inte vara billigt att köpa reklamtid på TV, så jag förstår inte att de som ska betala inte har större krav på innehållet. En del reklam är så korkad att man automatiskt bestämmer sig för att definitivt aldrig köpa den varan..

      Radera
  11. jag retar mej på gratulationskort i bokaffären: på engelska, svenska finns knappt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller samma med T- shirtar. Det är omöjligt att få en tröja med svensk text som jag gärna vill ge till mina barn utomlands.

      Radera