söndag 8 juli 2012

Trädgårdsdags


Så fort det är någorlunda bra väder gäller det att jobba på i trädgården. Idag har vi lappat och lagat eller vad man ska kalla det för. Det är både för och nackdelar med att ha en uppväxt, eller förväxt, trädgård. På ena gaveln hade växterna brett ut sig så de höll på att kväva varandra. Vi drog upp allt utom två jättehöga thuja som stod i ytterkanterna. Tyvärr hade de blivit väldigt bruna på sidorna p.g.a. att grannväxten snirklat sig in i dem. Idag satte vi ner ett rutigt, rostigt armeringsjärn från husväggen och rakt ut i rabatten. Där planterade vi sen klätterhortensia framför, som vi hoppas ska klättra in i rutorna och längs thujan och sen fortsätta uppför väggen. Den här klätterväxten är väldigt tacksam, för den behöver ingen spaljé. Den har egna "klätterfötter".


En bit därifrån upptäckte jag en helt ny perennrabatt. Visserligen kan jag ibland vara mer än lovligt virrig, men jag har inte planterat den vad jag vet. Den var översållad med vita blommor och påminde lite om brudslöja. Jag kände igen den växten med de långa flikiga bladen. Den har jag grävt upp tidigare och planterat i en kruka.



Jag läste nämligen i en bok att man kan göra bonsai av i stort sett vad som helst. Jag planterade maskrosen med roten en bra bit ovanför jorden, och det verkar som den trivs för den slår ut blad för jämnan. Den ska planteras om en gång om året och då ska man sätta roten högre för varje gång. Har jag tur kommer jag med tiden att få en liten minimaskrospalm. Håller den sig fram till jul ska jag dekorera den med glitter.

19 kommentarer:

  1. Har du gröna fingrar?
    Det har inte jag
    Min tomatplanta växer ingenting trots vatten, näring och ljus. Så nu hoppas jag att paprikaplantan tar sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte tillstymmelse till gröna fingrar...inte ens lindblomsgröna.

      Radera
  2. Du är nog den första som jag vet som sätter maskros i en kruka..Efterrätten var god..Varsågod här har du sajten..
    http://www.tv4.se/tinas-sommark%C3%B6k/artiklar/tinas-sommarkok-hem-till-lill-babs-4ff4463c04bf722083000006 Nattakram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det lät så skoj, så jag var tvungen att testa. Tack för adressen.

      Radera
  3. Maskros i kruka som bonsai, har jag inte hört om tidigare, men följer gärna hur den kommer se ut till jul :-).

    Vilken fin växt den orangeröda i översta bilden är. Vad är det för växt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge lever och frodas den. Växten du menar är en Eldriddarsporre som jag planterat i min Orange rabatt.

      Radera
    2. Tack för namnet, den var annorlunda och fin.

      Radera
  4. Det ska bli kul att följa din bonsai... kan se den framför mig i glittrande julskrud :)
    Ha en bra måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det återstår att se om den kan pyntas eller måste slängas ut till jul..

      Radera
  5. Så härligt med din maskrospalm! Fin idé!:)
    Åter gav du mig idéer, vad gäller spaljé och klätterhortensia...
    Vi har ett land som skall grävas upp, som skall bli ett insynsskydd för gräsklipparen sommartid, samt som skall läa en aning åt båda håll.
    Kommer med all säkerhet att ta alla mina bloggläsare med på äventyret längre fram mot hösten
    Ha en fin måndag!

    Karinkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli kul att få bli delaktig i det. Jag brukar också fotografera när jag börjar på nåt, och sen dokumentera efter hand. Det är intressant att se hur dte ändras dag från dag.

      Radera
  6. Hejsan Gunnel !

    Vill bara önska Dig en fin sommar.


    Kram Mi

    SvaraRadera
  7. Att få sina thujer att leva skulle ge guldmedalj. Inte lätt det inte. våra blev jättestora men och buskiga för vi klippte dem varje år. tyvärr förstörde deras rötter så mycket i närheten så vi tog bort dem. Härlig ide med din "palm" Detr ska jag testa ute på balkongen i en kruka.
    ha det så bra
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många säger att gröna växter är enkelt att ha i trädgården för de sköter sig själv. Det stämmer inte, för i så fall tar de över allt ifall man inte tuktar dem.

      Radera
  8. Lycka till med maskroset, skall bli spännande att se hur det lyckas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har aldrig gjort det här tidigare så jag är själv våädigt spänd på hur det ska gå.

      Radera
  9. Vilket nytänkande med maskros som bonsai. Du har nog en floristisk ådra. Får se om det blir en trend. Då ska jag komma ihåg var jag såg det först.
    Har aldrig sett en riddarsporre i den färgen. Verkligen jättefin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättesvårt att hitta perenner som blommar med rödorange blommor. Är nu på jakt efter en Studentnejlika.

      Radera