torsdag 12 juli 2012

Gammal nyhet


Man kan tydligen få forskningsanslag till vad som helst. Det sista jag läste nu var om en honungsbiundersökning. Där kom man fram till att de arbetsbin som stannade kvar i kupan och passade "småttingarna" åldrades väldigt långsamt. När man ändrade på det och lät dessa arbetsbin byta plats med de som "jobbade" utanför hemmet  med att skaffa mat, så åldrades de väldigt snabbt efter bara några veckor. Efter ett nytt byte, då de kom tillbaka till kupan igen för att passa "barnbarnen", så blev de åter som vanligt och deras minne och inlärningsförmåga förbättrades. Visst blir man ung på nytt när man umgås med sina barnbarn. De har så många kul ideér och frågar aldrig om man är trött så man inte orkar följa med. De bara förutsätter att man klarar av det. Hjärnan behöver utsättas för lite tokigheter ibland för att må bra. Detta har jag och alla mor-och farföräldrar vetat länge. Var är våra doktorshattar?

15 kommentarer:

  1. Det behövs ingen forskning till något så självklart.Dom pengarna kunde de dela ut till alla som är mor-farföräldrar...Invandrarna har svårt för vårt språk Du vet den kända monologen Jag vet var din brevlåga bor! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är inte lätt med språk alla gånger.

      Radera
  2. Oj,oj vad de lägger ner pengar och energi på onödiga forsknings projekt.

    SvaraRadera
  3. Det som är mest orättvist är att om man är bi får man anslag för att komma fram till det. I och för sig inte biet men den som forskar. Jag forskar hela tiden med barnbarnen men inte får jag några pengar för det. I och för sig är det så kul men lite orättvist är det
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också det är orättvist. Man kommer på mycket bra saker tillsammans med barnbarnen. Mycket vettigare än det som det forskas om.

      Radera
  4. Vi borde efterlysa våra hattar. Klart vi ska ha dem.
    Det verkar också som man åldras sakta om man tar det lugnt. Kan det vara möjligt i dessa stressiga tider?

    Ha det fint
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte bra att försöka hinna med så mycket som möjligt...det räcker att man hinner med det som är kul.

      Radera
  5. Jag kommer utsättas för tokigheter idag, för mitt barnbarn kommer hit över helgen :-) och det ser jag fram emot, att få vara lite barn jag också.

    Konstiga saker de forskar på och man kan ju undra vad den vetskapen är bra för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen svårt att förstå vad man har för nytta av all slags forskning. Många gånger motsäger den ju sig själv.

      Radera
  6. Tänk att vi och bina fungerar likadant. Det är säkert så med myrorna också.
    Hur går det med den orange rabatten? Jag har funderat en del. Många ettåriga är orange, men du har rätt i att bland perennerna är det inte lika vanligt. Men det finns en del liljor. Studentnejlika är ett bra förslag. Finns det inte någon som heter Monbretia eller något liknande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag hittade nåt småväxt som nog hette så. Ska leta vidare, men som du skrev det finns alltid ettåriga att fylla ut med.

      Radera
  7. Ja... helt självklart är det så... inget att kasta ut forskarpengar på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, de pengarna kunde säkert använts till vettigare saker.

      Radera