torsdag 19 juli 2012

Pisseveckan


Jag läste att det är ett annat namn på Fruntimmersveckan. Så långt tillbaka jag kan minnas så har jag alltid hört att det skulle regna under hela den veckan. Det har tack och lov inte stämt alla år. 1955 och 1959 var det visst helt regnfritt. 1955 minns jag som en extremt varm sommar. Jag bröt nämligen armen det året och det var näst intill olidligt att gå med den gipsad hela sommaren. Egentligen är det fel att kalla det för vecka. Det är bara 6 kvinnor som har namnsdag, så det är en sexdagarsvecka i så fall.

I år stämmer förväntningarna på den här veckan mycket bra...nästan för bra. Man skulle nästan kunna prata om Pissemånad i stället. Nu är det inte bara av ondo med regn. Jag har haft sån tur att så fort jag planterat nåt i trädgården, så har det regnat direkt efteråt. Det är ju inte helt fel. Det bästa hade klart varit om solen sken på dagarna och regnet skvalade på natten, men man får ändå försöka göra det bästa av situationen.

Det finns ju möjlighet att fira olika saker.  Vi firar t.ex att jag har namnsdag den 20:e. Margareta är nämligen ett av mina förnamn. Den 21:e är det Katarinas födelsedag och den 22:e har Ulrika namnsdag. Magdalena är hennes andra namn.

För att helgardera mig inför den här veckan nästa sommar, så har jag bestämt mig för att skaffa ett orange paraply med texten MERDE IL PLEUT (Jäklar det regnar). Det kommer definitivt att få mig på bra humör om det så regnar småspik.

23 kommentarer:

  1. Det är en privatperson säljer.Här har du deras telnr: 0705376577.Förklara att du har blogg och att du känner mej.Mina knäskydd har hjälpt mej så att jag kan börja ta promenader igen.Nattikram!

    SvaraRadera
  2. Här har fruntimmersveckan startat med en riktigt pissedag. 1 mm i mätaren, men regn hela dagen! Hur går det ihop? Fy på Sara!
    Nu får vi se vad ni Margaretor ställer till med i morgon?

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Jag och mina tre syskon har alla namnsdagar i fruntimmersveckan.
    Fräckt paraply!
    Och du - du gissade rätt på kändisen inne hos mig igår. Visst var det Robert Broberg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste absolut ha ett sånt nästa år. Dina gissningslekar är så himla kluriga, så det är rena turen om det blir rätt nån gång. Kul att du fortsätter med det.

      Radera
  4. Och den 24:e kan du ta en tårtbit för mig - det ska visst vara inte bara regn utan även tårta varje dag under fruntimmersveckan - (oj, det här blir en lång mening!) eftersom Christina är ett av mina mellannamn. Skål!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, ska det vara tårta också varje dag? Det har jag missat de andra åren. Får helt enkelt ta igen det i år.

      Radera
  5. 40 mm regn i regnmätaren när vi kom hem... men konstigt nog har vi hittills haft en otrolig tur med vädret hela sommaren, för där vi har varit - ja där har det varit solsken - lite moln, men nästan inget regn :) Får se hur det går nu den här veckan...
    Nu har jag läst ifatt det jag missat hos dig - tack för dina inlägg... tack för att du får mig att dra på smilbanden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är naturligtvis roligare med uppehållsväder, speciellt när man har semester. Allt blir så mycket enklare då. Idag ser det lovande ut hos mig.

      Radera
  6. Det är lite solglimtar mellan regnskurarna, så mig passar vädret. Slipper vattna i trädgården och alla nyplanterade växter mår fint. Har aldrig haft så här fina rosor som i år :-).

    1959 (jag föddes på våren) var en väldigt varm sommar och även en getingsommar. Det har min mamma berättat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det växer så det knakar i trädgården.

      Radera
  7. Och Margareta är solig som bara den här på ön:)
    Ett av mina förnamn. Antagligen är jag glömsk, rejält för jag minns inte att
    det har regnat särskilt mycket under fruntimmersveckan...men kanske det är en förträngning av något slag?;)
    Grattis Margareta! Ha en finfin namnsdag!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Grattis till dig med. Faktum är att jag har väldigt svårt att komma ihåg hur vädret var längre tillbaks. Det man minns är ju allt kul man gjort och då har det i regel varit fint väder. Sån tur att man lättast minns det som är positivt.

      Radera
  8. Än så länge har fruntimmersveckan börjat bra här i norr. Sol o hyfsad värme på dagarna, lite lagom regn på nätterna. Bådar gott för kommande svampskördar! Behöver fylla på Karl-Johan-förrådet speciellt. Kanske det går att hitta några tidiga till grillmiddag i helgen.

    Grattis på Margaretadagen från mig som heter likadant!!
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och grattis till dig med! Jag har nog aldrig smakat Karl Johansvamp. Är det gott att grilla dem?

      Radera
    2. Mycket!! God i alla former. Favorit....
      Torkar den i svamptorken vilket gör att alla ljuvliga smaker koncentreras.

      Radera
  9. hej!
    urika har namnsdag d 4/7. vet jag för min syster heter så.
    greta hette min fina mormor som bor i himlen sedan 1985.
    själv fick jag namnsdag (29/5) för inte så länge sen alls.
    tack för att du alltid kikar in till mig och lämnar så vackra kommentarer.
    en god lördag ska du ha i morgon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel är också med i almanackan nu, men det lyckas jag aldrig komma ihåg. Synd! Annars kunde jag ju påmint övriga i familjen om det. Hoppas du med får en mysig lördag.

      Radera
  10. Pisseveckan...det "köper" jag rakt av! Bra nytt ord...*fniss*...
    Glöm inte sydvästen, räcker inte med endast paraply.
    Må gott och ha det så bra.
    Vink vink.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får leta upp en orange sydväst också då, så den matchar paraplyet.

      Radera
  11. Vi är nog många som har namnsdag i funtimmersveckan. Det är rejäla och hederliga flicknamn! Jag har hört: "Om det regnar på Fredrik, så regnar det hela fruntimmersveckan"!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många gamla uttryck. Kanske bäst att ta dem med en nypa salt.

      Radera