torsdag 5 juli 2012

Sommarens höjdpunkter


Det är när jag får ta hand om barnbarnen alldeles själv utan några föräldrar som blandar sig i. Rasmus föräldrar jobbar nu tre veckor framåt innan de börjar på nästa semesterperiod. Det betyder att Rasmus och jag har 15 dagar på oss att själv bestämma vad vi ska göra.

En dag åkte vi till Väla, för när vi tävlade med Beyblade  (en slags runda plastmojänger som snurrar i en bana) så saboterade jag en av dem. Som vid alla olyckshändelser, så får man ju själv stå för självrisken. På Väla finns en stor leksaksaffär och det var dit vi begav oss. Vi hade en enorm tur, för just då var det REA på just de saker som Rasmus var intresserad av. "Självrisken" räckte till mer än vi räknat med.

Då vi kom in i affären såg vi en man som småsprang fram och tillbaka bakom hyllorna. Det såg så komiskt ut, så vi var tvungna att gå dit och se vad han höll på med. På golvet låg en pianomatta och när man trampade på tangenterna så spelade den. När den blev ledig ville Rasmus så klart testa den.


När vi ändå var där så tänkte jag att jag kunde titta på lite kläder...till mig själv. Jag förstod på Rasmus att det var inte så populärt, men han protesterade inte. När vi var klara så köpte vi en glass. Det är mycket påfrestande för en snart 9-årig kille att gå och titta på damkläder, så en paus var helt nödvändig.


Vi hittade ett perfekt ställe där han kunde vila benen medan han åt sin glass. Dessutom stod där uppställt en TV så han kunde titta på fotboll samtidigt. Ett bra avslut på shoppingturen.

30 kommentarer:

  1. Han verkar vara en tålig pojke, Rasmus. Jag tänkte på detta när du kollade in damkläder.
    Hoppas att ni får en mysig tid tillsammans.

    Visserligen ingen sol hos mig idag, men luften är varm.
    Jag som vuxen har sällan problem att sysselsätta mig, vare sig vädret är bra eller dåligt. Men det är roligare för barnen om de kan vara ute denna årstid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden tillsammans med Rasmus går jättefort.

      Radera
  2. Lyckliga Rasmus(Som förövrigt är en mycket söt kille.) som har en Farmor som hittar på en massa saker med honom. Det är inte alltid man hinner/orkar med sina egna barn. I dag hade Bettina Såååå Trååååkigt:( Jag frågade vad jag skulle göra åt det?. Då svarade hon att jag väl i alla fall kunde skriva det på Facebook:)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som mormor eller farmor kan man bara njuta av stunderna tillsammans. Allt vardagligt får föräldrarna ta hand om. Kan väl kännas skönt att få lite medlidande från Facebookhållet.

      Radera
    2. Shit!! Jag menade Mormor;)

      Radera
  3. Vad roligt att Rasmus och du går så bra ihop. Han kanske tyckte det var litet rättvist att det blev litet kläder, när han fått sitt.
    Njut av tillvaron så länge det går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja åren går så fort och snart tro jag inte att det är lika poppis att hänga med mormor ut och shoppa.

      Radera
  4. Vilken härlig dag för både Rasmus och dig! Så mysigt att få rå om honom "på riktigt" några dagar :)
    Har läst ifatt lite... vilken fin film på myrorna... tänk vad de sliter med äggen :)
    Ha det bra!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en lyx att få ha barnbarnen hos sig.

      Radera
  5. Det är skönt att ha föräldrafritt ibland och bara får vara mormor till hundra procent. De där killarna i nio-tioårsåldern är nog rätt så tåliga. Min Timothy suckar litet nu och då åt mig, men står ut:)
    Mormor då, brukar han säga och småle. Ibland är de äldre än vad man själv är.

    kram
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de har så kloka åsikter om det mesta. Man får lära sig mycket nytt.

      Radera
  6. vad härligt att få ha sitt barnbarn alldeles för sig själv :) jag förstår att ni njuter båda två
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden blir aldrig långsam när man är tillsammans med barn. De har så många bra idéer på sysselsättningar.

      Radera
  7. Vad praktiskt ordnat för pojkar och män som inte vill följa med i affärerna. Så borde alla köpcentra ordna till det.

    Härligt att få rå om sitt barnbarn så där. Jag ska få rå om mitt barnbarn om ett par helger, för föräldrarna jobbar båda två. Hela två nätter ska han sova hos mig och jag ser verkligen fram emot det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta var visst ganska nygjort, men kommer säkert att bli väldigt populärt.

      Radera
  8. Vilken förmån du fått. Visst är kul att få ensamdagarna. De är så annorlunda när föräldrarna inte är med. Vad stor han blivit. Kul att få följa era äventyr
    Kram och sköt om varandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att vi bor så nära varandra, så vi kan träffas ofta.

      Radera
  9. Vilken härlig dag ni haft och fler blir det ju. Dessutom vilken fin pojke.

    SvaraRadera
  10. Sista bilden med massor av klockor är inte från min trädgård. De vällde ut från en trädgård som jag såg då jag var ute och gick. Men de andra har jag i min trädgård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det liknade ett riktigt blått hav.

      Radera
  11. Det var en härlig dag tillsammans med barnbarnet :) Glassen tror jag att jag gillade bäst.. Men det där pianot... Det skulle nog vara bra motion att ha ett stånt på golvet!
    Kram Nina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag inte tänkt på. Vilken bra motion! Skulle kanske åka ut och köpa det en dag. Säkert roligare än motionscykeln.

      Radera
  12. Godmorgon! Vilken fin dag ni hade.Jag tror att ni kommer att få fler såna härliga dagar tillsmmans..Jag har riddarsporren på framsidan av huset.. Ha en bra dag! Morgonkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag ska vi ge oss iväg till Busfabriken.

      Radera
  13. Åh, lycka att få ta hand om ett barnbarn en period! Avis är jag men kanske så småningom!

    SvaraRadera
  14. Barnbarn utan föräldrar är det bästa:) Har också haft nöjet att ha mina småttingar och även dom större kring mig. Nästa vecka kommer min Rasmus hit och busa med mormor och från augusti skall jag sköta om sonens barn i fyra månader innan lilltösen far till dagis med storasyster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som om du har en härlig tid framför dig.

      Radera
  15. En sådan pianomatta gav Yngre sonen sin lille son i julklapp, jättekul grej !

    SvaraRadera