tisdag 3 maj 2011

Rätt man på rätt plats och fel kvinna på fel plats


Det stämmer verkligen in på mina erfarenheter från kvällens shoppingrunda på Väla. Jag hade en del ärenden i olika småaffärer, och det var väldigt stor skillnad på personalen. Man kan begära att de som arbetar där ska vara vänliga och hjälpsamma, annars passar de inte för det jobbet. Patronerna till min skrivare har varit på upphällningen länge, och nu senast skrev den bara ut allt i dimrosa. Alltså dags att införskaffa lite färg. Jag brukar alltid köpa mina färgpatroner på Kjell &Co. Det är inte många affärer som kan skryta med att ha så trevlig och kunnig personal. Många av dem är unga killar, och de behandlar alla kunder lika; kvinna eller man, ung eller gammal. Alla får samma service. Man vågar ställa hur dumma frågor som helst och de svara lika vänligt varje gång. Dessutom har de humor, och det uppskattar jag.

Sen behövde jag fylla på förrådet av scrapbookpapper och då finns det inte många affärer att välja bland. Anledningen till att jag handlar där är endast den att det är bekvämt när man ändå är på plats. Jag hade sån tur att det var REA på deras papper, så jag hamstrade en del. En av personalen gick ute i affären och inventerade, och tre stycken satt på var sin stol framme vid kassan. De såg väldigt upptagna ut med att prata med varandra.  Man visste inte riktigt om man vågade störa dem för att få betala sina varor. Reapriset skulle dras av i kassan, men det var nåt fel där så det stämde inte. Detta visste kassörskan om och kommenterade det till sin medarbetare. Det kunde ha räckt, tycker jag. Men nu berättade hon högt och tydligt att igår var det minsann en kund där som hade sagt till henne när hon slog in priset, att "det kostar minsann bara 6 kr". Det är mycket möjligt att den kunden sa så, men jag tvivlar på att hon använde den "gnällspiksrösten" som kassörskan härmade. Det ingår väl ändå inte i utbildningen på gymnasiets Handelsprogram att man ska göra narr av kunderna; och dessutom inför andra kunder. Jag undrar om jag sa eller gjorde nåt som expediten kommer att göra sig rolig över i morgon. I fortsättningen kör jag hellre några mil extra och handlar.

2 kommentarer:

  1. Det bästa hade väl varit om Kjell & Co hade börjat sälja scrapbookpapper...då hade du fått både bra grejor och bra service!

    SvaraRadera