onsdag 16 maj 2018

Jag är fortfarande upprörd


Men nu är det av helt andra orsaker. När Göran varit hemma från sjukhuset en veckas tid damp det ner ett brev från Vårdcentralen i Åstorp. Det stod att de fått besked från lasarettet i Helsingborg att han skulle följas upp hos dem, och därför skulle vi boka en läkartid. Ingen av oss har behövt vara inlagda på något lasarett de senaste decennierna så jag visste inte riktigt hur rutinerna var när man kommit hem. Jag ringde givetvis upp och då fick jag först höra att om det gällde tidsbokning, recept eller rådfrågning skulle jag trycka 1 så det gjorde jag och sen fick jag knappa in Görans 10 siffror. Nu är det så omodernt på den här läkarmottagningen att det går inte och lämna sitt telefonnummer och sen bli uppringd, utan man får snällt vänta kvar i luren, och där får man vänta och vänta och vänta i evigheter. Efter 2 timmar och 55 minuter kom jag äntligen fram och fick en tid till ett läkarbesök. Fem minuter senare ringer en människa upp och säger att besöket har blivit avbokat för det blev något fel.


Jag blev så infernaliskt arg att jag nästan blev handlingsförlamad....men bara nästan. Jag skrev ett mycket ilsket brev till den läkare som tagit kontakt med oss från början där jag fodrade en förklaring till det hela och skrev att hon skulle ringa upp mig. Det gjorde hon också efter ett par dagar och bad så mycket om ursäkt, men det hade blivit helt fel. Ja, det kan man lugnt påstå.


Nästa blodtryckshöjande (vilket jag definitivt inte är i behov av) kontakt med den här vårdcentralen var i måndags. Göran behövde förnya recept på några mediciner och jag ringde upp mottagningen. Det var många som ringde och jag fick besked på att ringa senare, men gällde det recept skulle jag ringa efter 13.00. Prick 13.00 började jag ringa igen, men eftersom alla tydligen samlas i samma kö så var det fortfarande många som ringde och jag ombads åter att ringa senare. Jag höll på att ringa gång på gång i tre timmar. Äntligen hamnade jag nu i telefonkö och då var klockan 16.00 Jag fick nr 12 i kön. Inte så illa tänkte jag, men när jag en halvtimme senare inte kommit längre än till nr 10 i kön verkade det inte lika hoppfullt längre. Mottagningen stänger kl17.00.


Jag satte mig i bilen och körde dit, med mobilen bredvid mig i framsätet. Högtalaren var påkopplad så jag hörde hela tiden att jag behöll min plats i kön. När jag kom in på läkarstationen var där alldeles folktomt...inte ens en person i receptionsluckan. Lite längre in satt en tjej och skrev på dator. När hon såg mig undrade hon ifall hon kunde hjälpa mig. Äntligen fick jag kontakt med en levande människa och inte bara en inspelad röst! Jag förklarade för henne att något måste var snett med deras telefonsystem, för det var totalt omöjligt att komma fram. Jag plockade fram min mobil och hon hörde att jag stod som nr 10 i kön. -"Jag kommer inte hinna prata med någon innan ni stänger", sa jag, "och jag måste ha de här medicinerna så snabbt som möjligt". Det var inte riktigt sant, men jag har lärt mig att vid kontakt med sjukvården måste man överdriva rejält om någon ska reagera.

Då reste hon sig och kom fram till luckan. -"Det är nog bäst med en telefontid då", sa hon. -"Ska jag sitta i telefonkö en hel dag till", frågade jag upprört. -"Nej, nej," lugnade hon mig,"doktorn får ringa upp dig". Det lät vettigare....och hos mig blir ingen placerad i telefonkö. När jag kom ut i bilen såg jag att klockan var kvart i 5, alltså stängde mottagningen om 15 minuter. Jag lyssnade en sista gång på mobilen och fick åter höra den mässande rösten säga: "Din placering i kön är 10". Då stängde jag av mobilen och körde hem.

20 kommentarer:

  1. Men vilket trasigt system det är numera inom sjukvården i Sverige.
    Jag är väldigt tacksam att min mamma inte behöver vara med om detta. Lägg till detta äldrevården som inte tycks fungera.
    Hoppas att allt kan redas ut nu med både mediciner och läkarbesök.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste var väldigt frisk för att orka vara sjuk....om man inte har någon anhörig som tar hand om strulet.

      Radera
  2. Men du milde tid! Den vårdcentralen behöver verkligen se över sina rutiner för det är inte okej att det är så här. Vår vårdcentral har funktionen att de ringer upp och det fungerar oftast, med betoning på oftast men även de kan bli mycket bättre. Hoppas de skärper till sig.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir inte många pluspoäng för den här läkarcentralen. jag är listad på en annan och där fungerar allt perfekt. Tyvärr har de listningsstopp f.n. för de är väldigt populära.

      Radera
  3. Men det här verkar ju inte klokt. Det är ju vansinnigt....jag blir upprörd bara jag läser ditt inlägg :(
    Hoppas Göran i alla fall hinner få sina mediciner!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunder lösa ut dem idag, men det är inte acceptabelt att behöva kämpa så för att få hjälp med saker.

      Radera
  4. Det är ju helt vansinnigt! Jag blir så arg när de nonchalerar sjuka människor.Det är som de säger man måste vara stark för att vara sjuk.
    S...Jag hade inte klarat besiktningen , så jag struntar i den.
    Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjukvården är usel på många ställen.

      Radera
  5. Alltså, ska man skratta eller gråta, eller bådadera? Det är inte värdigt ett i-land som Sverige att det ska behöva vara så här krångligt! Om våra politiker också fick sitta i telefonkö en halv dag skulle det bli annat ljud i skällan. Jag tar nästan bara kontakt via datorn, Mina vårdkontakter. Där beställer jag tid till doktor o dyl. förnyar recept osv. Om jag behöver ta snabbare kontakt (via nätet får jag svar inom några dagar) så ringer jag Vårdcentralen, får precis som du en massa val att klicka på, men sen, sen får jag en tid när jag kommer att bli uppringd! Och det har funkat varje gång, tack o lov för det...Hoppas verkligen att du slipper såna här situationer framledes, annars får du nog medicinera högt blodtryck. Hoppas ni har det skönt i sommarvärmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redan medicin mot högt blodtryck men efter detta får jag nog öka dosen. Det går inte att komma i kontakt med vårdcentralen via nätet. Det är rena stenåldern.

      Radera
  6. Oj, jag förstår din frustration, jag hade blivit tokig. Hos mig fungerar systemet och man kan även göra sina ärenden via nätet med BankId.
    Kram 💕

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan jag också göra på min vårdcentral. Jag hoppas att listningsstoppet snart är slut så vi kan höra till samma vårdcentral.

      Radera
  7. Tyvärr så känner jag igen det du skriver. Jag blir också upprörd över hur ni blir behandlade, en sjuk människa med sin närstående ska bara inte behöva gå igenom någonting liknande.
    Det fungerar lika uruselt här hos oss. Jag har gjort detsamma som du gjorde, tog telefonen med mig och höll koll på kön, medan jag körde till hälsocentralen 15 kilometer längre bort. Där fanns ingen alls när jag kom fram, men det kan du lita på att det gjorde efter ett tag när jag hade ringt många gånger på klockan i ett kör. Ingen vettig förklaring gavs men nästa dag ringde läkaren och numera får de se till att det är från deras håll som kontakten ska tas. Jag fattar inte varför det inte går att ordna sådana här saker via mejl? Men icke, sa Nicke.
    Heja på dig Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Obegripligt att sjuka människor behandlas så nonchalant. Jag har försökt lista Göran på min vårdenhet åtskilliga gånger utan att lyckas, men just ikväll fungerade det. Äntligen kan vi andas ut.

      Radera
  8. Fy, detta är inte klokt. Man måste vara pigg, för att vara sjuk.
    Har ni bak-id? Isåfall så kan ni gå in på 1177, klicka fram er till vårdcentralen, och vidare till förnya recept, eller att ni vill ha kontakt med läkare eller sjuksköterskan, mm. Jag tycker att det är jättesmidigt.
    Med mitt bank-id går jag även in på Apoteket, och beställer mina mediciner. Är det en liten paket kommer det hem i brevlådan, större paket hämtar jag i vår affär, men kan välja att hämta det på apoteket.
    Bara ett litet tips.
    Hoppas att du nu har andats ut! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går inte att boka alla mediciner på nätet utan att läkare gett sitt medgivande. Jag var inne och provade. Att rådfråga på nätet går bra, men sen vill de alltid att man ska ringa och boka en tid och då är det samma visa igen. Men nu slipper jag äntligen det strulet, eftersom jag lyckades lista även Göran på samma vårdcentral som jag tillhör. "Min" vårdcentral är där för patienternas skull...precis som det ska vara.

      Radera
  9. Kanske du borde skriva en insändare i tidningen om detta missförhållande. Så får det absolut inte vara. Man ska överhuvudtaget inte behöva vänta i telefonkö utan bli uppringd av en sköterska vid en viss tid. Här i Söderköping fungerar det jättefint. Men du får kanske korta ner inlägget något i så fall :-).
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft samma tanke och håller på att fundera ut vad jag ska skriva. Det måste fram i ljuset och diskuteras annars blir det aldrig någon ändring.

      Radera
  10. Det vill säga det som jag tänkte du skulle skriva i din insändare till tidningen...
    Ingrid

    SvaraRadera