måndag 21 maj 2018

Vi gjorde det igen


i lördags var det dags för Ulrikas och min årliga teaterresa till Köpenhamn. Vi tog bussen in till Helsingborg och där vara det bara till att gå direkt på färjan till Helsingör. Ulrika var smart och hade fixat tåg/färjebiljetter tidigare i veckan. Väl framme i Helsingör stod tåget på perongen och bara väntade på oss. Som vanligt var vi framme runt lunchtid.

Jag visste att det spelades ishockey-VM i Köpenhamn, men jag hade inte kunnat föreställa mig hur det skulle vara i centrum. Den restaurangen vi tänkt äta lunch på var fullsatt av nästan bara svenskar iklädda ishockeytröjor. En del hade nog skridskor också för de stod väldigt ostadigt. Den danska ölen borde säljas med varningstext att risken finns att man kan bli döv. Åtminstone hade denna biverkning drabbat samtliga svenskar på restaurangen. Även om de stod nära inpå så skrek de åt varandra i stället för att prata med normal samtalston. De skrek och gapade förresten på alla som gick förbi, så den där ölen hade nog fler biverkningar.

Vi fick alltså fortsätta för att leta efter ett annat matställe. En bit längre bort lyste det gul/blått. Ett litet ölkafé med uteservering hade invaderats av svenskar. Ja inte bara uteserveringen utan hela trottoaren var igenkorkad. Det var lögn att ta sig fram. Att gå ut i gatan var inget alternativ för både bilister och cyklister kör som galningar. Då gjorde Ulrika "höfter fäst" och liksom simmade fram genom massan. Jag bara följde efter i kölvattnet. När vi kom fram på andra sidan Gula havet fick vi syn på en liten restaurang som verkade nästan tom. Där stegade vi in. Så ljuvligt tyst det var där inne.

Vi åt vår lunch i lugn och ro och fortsatte mot Paradis, glassbaren i närheten av teatern. Det var ganska varmt så glassen smakade om möjligt ännu godare. Vi var i god tid på teatern och sjönk ner i våra vanliga platser på rad 4. Föreställningen var sanslöst rolig. Jag tror aldrig jag skrattat så mycket någon av de andra gångerna vi besökt teatern. Som alltid var sceneffekterna magiska. De hade en ljussättning som gjorde att det kändes som om man var i en tunnel. Ur röd rök dök det upp skumma figurer som sprang upp och ner som i en trappa. Hur de fick till det hela begriper jag inte. De har en väldigt fantasifull klädkreatör. En av skådespelarna var klädd i två IKEA-kassar och det passade faktiskt in.

När vi kom ut från teatern såg vi massor av staplar med böcker. En del ungdomar stod där och delade ut Mormons bok till de som ville ha. Vi fortsattes dock mot Hovedbanegården och hade en sån tur att det var 2 minuter kvar till avgång för Helsingörståget. Vi rusade till perrongen och hann precis hoppa på innan det körde iväg. Det var nästan så man kände vinddraget i nacken när dörrarna stängdes. Ingen väntetid blev det till färjan heller och när vi kom fram till Helsingborg stod Rasmus och Bo där och väntade på oss....en taxi man alltid kan lita på.

Jag längtar redan till nästa års teaterresa.

16 kommentarer:

  1. Vilken härlig pingstdag det blev för er! Att få skratta så mycket och njuta av en föreställning är verkligen härligt :D Men jag kan förstå att det var mycket folk i stan. Smidigt att resan fram och tillbaka gick bra och perfekt med en så pålitlig taxi dessutom.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den resan är en av årets höjdpunkter.

      Radera
  2. Vilken tur att ni hittade ett matställe. En fin dag med dottern.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en dag jag alltid längtar efter.

      Radera
  3. Köpenhamn är en trevlig stad, inte varit där så ofta. När jag var ung och bodde på studentrummet, ville tre mormoner be på mitt lilla golv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ingen religion som tilltalar mig.

      Radera
  4. Det är härligt när man får "skratta av sig"!
    Det är bra när pågarna hjälper till .
    Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar Köpenhamn. Känns internationellt och flärdigt. Men teater, lite främmande för mig, men en kan ju inte tycka om allt. Säkert roligt och en upplevelse!
    Glad måndag och kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en musikal så det var väldigt mycket fin musik. Alla musikaler vi sett på tidigare har också varit väldigt lättsamma. Man behöver lite underhållning och inte bara verklighetstrogen teater.

      Radera
  6. En höjdardag hade ni två! Med vackert väder och trevligheter. När också kommunikationerna fungerar som de ska kan inget gå fel. Du är så välunnad att ha roligt, trivsamt och allt som hör till. Gläds med dig Gunnel! En dag som denna brukar man leva länge på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes väldigt skönt att ha en hel ledig dag tillsammans med Ulrika och bara koppla av.

      Radera
  7. Så mysigt att åka varje år. Jag och artonåriga dottern gillar musikaler och brukar åka till Sthlm då och då för se något bra. Men den senaste tiden har det inte varit något lockande. Det blir bara tävlingsresor för oss. Men det är roligt på ett annat sätt.
    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul när man kan göra något tillsammans.

      Radera
  8. Kul att göra något tillsammans men lite otur att ni bestämde er för att göra det precis när finalen i hockey VM gick ;) Lät ändå som om ni hade det riktigt trevligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi brukar alltid åka ner och se föreställningen i maj och jag som inte är det minsta sportintresserad hade inte en aning om Hockey-VM när jag beställde biljetter.

      Radera