onsdag 2 maj 2018

Arbetsmoral


Även om jag numera är pensionär, så har jag väldigt hög arbetsmoral. Jag ligger nämligen inte på sofflocket som Kronblom hela dagen. Av någon outgrundlig anledning så har jag på sista tiden blivit morgonmänniska. Det trodde jag aldrig jag skulle få uppleva. Klockan 6 varje morgon slår jag upp mina ljusblå (eller brungröna) och känner mig oförskämt pigg. Då är Göran redan uppe och har lagat kaffe. Det kanske är kaffedoften som väcker mig? Med en mugg kaffe i handen går jag och sätter mig vid datorn. Där blir det en stunds bloggläsande och skrivande. Ett mycket mysigt sätt att starta dagen på.

När jag är klar är det dags för frukost. Min energi är som störst på förmiddagen och det gäller att smida medan järnet är varmt.  Det står mycket tips om hur man ska "döstäda". Jag väljer att kalla det för att bekvämlighetsstäda, för meningen är att jag ska få det så bekvämt som möjligt. I mina köksskåp fann jag en del pinaler som jag aldrig eller sällan använder och de åkte iväg. Inget ska stå så högt upp i skåpen att jag måste använda en stege för att nå det. Under årens lopp har jag krympt några cm på längden. Jag förstår inte varför det inte blir så med bredden också. Inte ens i min ungdoms glansdagar nådde jag upp till översta hyllan, men då var jag ändå vig och skuttade som en gasell på stegar och stolar. Idag vågar jag mig knappast upp på en trappstege utan en säkerhetslina som är fäst i en krok i taket. 

Efter lunch brukar vi ta en raid i trädgården om vädret tillåter. Nu i början är det en hel del som behöver hyfsas till annars är vår trädgård förhållandevis lättskött. Jag håller mig inte strikt till vad jag planerat för dagen utan känner jag för att göra något annat så gör jag det. Det enda jag inte väljer bort är fikapauserna. De är väldigt viktiga. 

Eftersom jag går upp så tidigt på morgonen så börjar jag bli sömnig runt 10 på kvällen. Det är just vid den tiden som alla bra deckare och spännande filmer startar. Jag har försökt att hålla mig vaken, men jag fick ge upp. Egentligen är det ingen förlust för sista tiden har det bara visats en massa repriser. Det är inget spännande när jag vet vem mördaren är långt innan poliserna i filmen listat ut det. Tittarsiffrorna för deckare har nu minskats med en person. 

16 kommentarer:

  1. Jag tror det är gott med en bra arbetsmoral även som pensionär. Fördelen måste dock vara att man kan planera dagen och göra sina uppgifter när man vill vilket jag skulle tycka vara skönt.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det bästa att man lägger sitt eget schema.

      Radera
  2. Jag är varken morgon eller kvälls människa. Lägger mig tidigt och sover länge. Förutom då Astrid är här, hon vaknar tidigt, sen på kvällen sitter jag uppe då med Therese, Christian och Stefan. Sova kan jag göra i veckorna. Fast det är skönt att sova middag.
    Är Göran piggare nu? Blev så glad då han stiger upp och kokar kaffe till er.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som vanligt nu och det är det bästa.

      Radera
  3. Fast jag är hemmafru vill jag också ha rutiner. Och jag är också ganska morgonpigg av mig....men klockan sex ligger jag fortfarande och trynar på kudden :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen tycker jag att kl. 6 är i tidigaste laget, men å andra sidan så får jag en hel del gjort före lunch.....och då tar jag en vilopaus. Man ska inte överanstränga sig.

      Radera
  4. Rutiner är bra ... och bäst är när man får bestämma själv - synd bara om du nu kommer att missa några riktigt bra deckare framöver. En del kan man ju i alla fall hitta på olika Play-kanaler så det fixar sig nog :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får titta på dem i efterhand när jag känner att abstinensen blir för stor.

      Radera
  5. Ungefär så där går mina dagar också den här tiden. Och att ha en viss arbetsmoral är bra, för annars skulle det bli kaos, tror jag.
    Den här tiden på året vaknar jag tidigt jag också. Fåglarna sätter igång morgonsångkören utanför sovrumsfönstret och håller på tills vi har stigit upp. Våra fasaner har inte synts till på en dryg vecka, oroande nog men kanske Filip har sina hönor på ägg och har fullt upp med att vakta dem. Nå, vi får se så småningom om de behagar visa sig. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen att dina fasaner dyker upp snart. De är så fina. Det är inte lika trist att bli väckt av fågelsång som av en väckarklocka.

      Radera
  6. Vaknar jag kl sex snor jag sida och mojar till det i sängen och sover lugnt vidare. Halv åtta piper mobilen och då går jag upp. Någon måtta på dekadensen får det vara.
    Ha en skön dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har försökt att somna om, men det går inte. Jag snurrar bara in mig i lakanet så jag ser ut som en mumie.

      Radera
  7. T.o.m jag brukar numer vakna vid 06-tiden, ligger oftast och läser till 07 då jag kliver upp. Men ibland lägger jag ifrån mig boken, sover en timme till innan det blir dags att kliva upp.

    Visst är det ljuvligt att få styra sin tid som man vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pensionärslivet har många fördelar.

      Radera
  8. Hej, du morgonpigga odrägliga kvinna! Haha, jag har klockan på ringning varje morgon åtta prick, o nio mornar av tio så somnar jag om o sussar på söta örat till minst nio-halv tio...Sen sitter jag istället och ugglar till ettiden på natten innan jag känner mig sömnig. Blogga på morgonen? Hjälp då har jag inte hittat orden ännu, dem letar jag efter när jag ögnar igenom nyhetsflödet. Det blir sportnyheter, riksnyheter, lokala nyheter, finska nyheter...det tar tid, suck. Frukosten blir oftast brunch. Men vad gör väl det? Vi är alla olika och låt oss få vara det! Linjärteve tittar jag knappt på numera, i nya pörtet funkar inte teven alls ännu, saknas en digitalbox och en scartkabel (????) så jag väntar på att "någon" fixar det, förhoppningsvis till helgen. Under tiden tittar jag på playkanalerna på datorn, enda nackdelen är att jag har stationär dator och därmed sitter jag på en obekväm skrivbordsstol, ingen mysfaktor alls mao. Jag tycker play-utbudet är det bästa som hänt, man behöver aldrig missa något program man vill se utan väljer själv när man gör det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det känns ovant för mig att gå upp så här tidigt, men det är faktiskt inte så hemskt som jag trodde förr. Jag har däremot alltid haft bäst energi på morgonen så det är inget nytt. Jag gillar att sitta vid datorn när jag vaknat. Det blir en mjukstart på dagen.

      Radera