onsdag 23 maj 2018

Hyresgäster


I morse när jag öppnade ytterdörren för att gå ut och hämta tidningen låg det en humla på dörrmattan. Jag trodde den var död, så jag sparkade till den för att den skulle fara iväg från mattan. Men helt plötsligt fick den liv och flög iväg. Antagligen hade den slumrat till en stund. Solen värmde redan och eftersom vår ingång är lite indragen så blir det som ett bås. Det var säkert varmt och skönt där. Humlor tycker jag väl är ganska ok, men getingar gillar jag inte alls.


För en del år sen var det ett gång som byggde bo i våra rhodedendronbuskar. Det märkte vi inte förrän jag skulle tukta dem. Antagligen klippte jag nånstans i deras bo för de blev fly förbaskade och en hel armé anföll mig. Jag fick en del stick, men som tur var så ramlade jag inte ner från stegen i rena förskräckelsen. Det kunde ha blivit allvarligare än getingsticken. Det blev att ringa till Anticimex som kom och sprutade på dem. Sen var det lugnt igen.

Ett par dagar har vi fått in getingar både på toaletten och i köket. De rummen vetter mot infarten, så jag började kolla hur det såg ut på utsidan. Rasmus hade sett en geting som flög in mellan tegelstenarna och panelen vid ingången, sa han. Jag tog fram min getingspruta och sprutade för glatta livet. Tyvärr hjälpte det inte utan det fortsatte att flyga ilskna getingar in och ut hos oss.


En morgon, när jag tittade upp mot taket, fick jag syn på ett litet bo. Det måste ha kommit dit snabbt, för jag hade inte sett det tidigare trots mina inspektioner. Jag letade fram en hög stege och beväpnade mig med getingkulspruta och långärmad tröja. Förts sprutade jag in i hålet på boet och sen duckade jag. Det ramlade ut några getingar och då fortsatte jag attacken. Till sist vågade jag mig på att riva ner boet, och sen sprutade jag runt omkring så länge det fanns någon ammunition kvar. Nu verkar det vara getingfritt....i varje fall för tillfället.

Vi har en annan hyresgäst inomhus...nämligen Rasmus. Denna veckan är hans klass ute på prao. Rasmus är på OJ, matbutiken här i kommunen. Han är väldigt hjälpsam. Jag behöver bara nämna att det skulle vara gott med något att äta eller dricka när vi sitter framför TV:n, så går han ut i köket och fixar det. Han får gärna bo här nästa vecka också.

20 kommentarer:

  1. Vi har också haft hyresgäster.Det var en ensam geting som höll på att bygga bo i uterummet. Stefan slog bort boet med flygsmäcken. Hoppas att både nu och vi slipper getingarna. //Kram

    SvaraRadera
  2. Behåll hyresgästen Rasmus!!!!
    S..Jag tyckte att det var en fin gammal bil!
    Du vet det sitter alltid i betraktarens ögon.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Nej, getingar som hyresgäster vill man inte ha. Men Rasmus verkar vara mycket gulligare, så behåll honom :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Getingar är inga trevliga hyresgäster så hittar man ett bo är det dags för omedelbar vräkning. Så mysigt med Rasmus på besök och jag förstår att ni gärna behåller honom en vecka till ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är välkommen att stanna så länge han vill.

      Radera
  5. Hyresgästen Rasmus förstår jag att du är rädd om. Getingar är inte trevligt alls, så det är nog klokt att göra sig av med de bona.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Getingar är jag inte intresserad av att ha inneboende.

      Radera
  6. Ja, det finns inneboenden som man inte vill ha! Getingar hör till den kategorin. De ska stanna ute...den stackars humlan som hade slumrat till ville troligen ha lite vatten, men fick säkert en rejäl adrenalinkick av din kick. Här börjar myggen vara besvärliga. Är det inte myror så är det något annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har väldigt mycket humlor här i år, men myggor brukar vi vara förskonade från. Det blir bara några enstaka.

      Radera
  7. Stackars lilla humlan - den fick ett bryskt uppvaknande! Tror liksom Karin att den behövde lite vatten - varma soliga dagar kan det vara svårt för dem. Roligt att läsa att du har ovanligt mycket humlor hos dig - här är det tvärtom - ovanligt lite av både humlor och getingar.
    Getingar är inte så roligt att ha i sin omedelbara närhet, men de är faktiskt nyttiga i våra trädgårdar - dels som pollinerare av fruktträden, men framför allt som bekämpare av allehanda skadeinsekter. Getingarna är rovdjur och matar sina larver med alla möjliga småkryp.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mycket jag inte visste om både humlor och bin. Karin och du är mycket mer insatta i vad som gäller insekter och djur. Väldígt intressant att läsa.

      Radera
  8. Ojoj, en så´n som Rasmus skulle jag också kunna tänka mig att ha boende hos mig, så härligt praktiskt.
    Getingar tycker inte jag om heller. Har blivit stucken och det kändes inte bra, sedan är de ju så envisa och surrar runt om en hela tiden. Nej, då är humlor beskedligare. Båda insekterna fyller sin funktion i vår natur men de kan hålla sig där.
    Ha det bra.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst behövs de i naturen, men jag vill inte gärna ha dem i närheten av mig,

      Radera
  9. Jag har med bestörtning tagit del av de nya rönen om hur binas antal minskat drastiskt. Bina pollinerar ju våra växter så utan bin inga blommor och bär och grönsaker. Illa illa. Läste nyligen en fin roman som heter Binas historia, mycket lärorik och spännande.
    Jag har fått en läkartid nästa vecka. Hoppas på provtagning så jag får värdena på urinsyran och hjälp i form av förebyggande medicin, förmodligen vad din man också fått,. Inte kan jag avstå från allt av livets goda, men lite försiktighet skadar ju inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också läst mycket om hur illa det är för bina just nu, och visst behövs de......bara inte vid min ingång.

      Radera
  10. Underbart med en sådan hyresgäst. Han skulle få stanna länge hos mig. Getingar gillar jag inte och de är inte heller nyttiga efter vad jag har hört.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rasmus är en perfekt hyresgäst.

      Radera