torsdag 22 mars 2018

Hjältedåd eller bragder?


Det är egentligen konstigt hur ord används och förändras. Ta ordet hjälte t.ex. I ordböckerna står det att hjälte betyder en person som gör stordåd och vinner ära och berömmelse. Stordåd tycker jag är när någon räddar livet på en annan människa eller ett djur eller visar civilcurage och står upp för någon annan. Med andra ord en människa som inte i första hand tänker på sig själv. Det finns många vardagshjältar som aldrig blir uppmärksammade. Jag tycker inte man behöver göra några stordåd för att få lite "hjältestatus", men i vardagslag så tänker man nog mer på dessa personer som snälla, rättvisa och omtänksamma människor. Sådana som man träffar på lite då och då, och som gör att vardagen blir lite ljusare. Det är inte så viktigt att dela in människor i fack, tycker jag. I så fall skulle man nog sorteras in i många olika fack. Finns ingen människa som är enbart bra eller dålig.

Sporten är nog det "fack" som har mest hjältar, men där känns ordet ganska urvattnat. Några stordåd behöver det inte alls vara tal om. Det räcker med att sparka undan en boll för motståndarna så är man en hjälte. Som de flesta vet så är jag ingen sportfantast. Jag kan mycket väl titta på en fotbollsmatch eller följa en tävling i vilken sport som helst, men livet fortsätter som vanligt även om det är sport på TV. Lagom är bäst. Idrottsutövarnas bragder ska visst uppmärksammas. Men det är just det som det är: bragder och inte hjältedåd. Varför heter det annars Bragdguld?

Sportjournalistiken är nog det område där svenska språket urholkats mest. Där kör de med hälften engelska och hälften svenska. Det mest idiotiska exemplet på detta är kommentatorn som sa i en paus att nu skulle de visa några höjdpunkter från matchen. Sen la han snabbt till :HIGHLIGHTS. Ja, vi svenskar är kanske inte så bra på vårt modersmål så det är kanske svårt att veta vad höjdpunkter är. Det kan vara höjdpunkten på en ås....Söderåsen t.ex. Där bor jag. En höjdpunkt skulle kunna vara ett hemma-hos-reportage hos mig uppe på Söderåsen.

16 kommentarer:

  1. Det är intressant och ibland litet skrämmande hur språk förändras. Många tycks numera inte bry sig om grammatik och att de skriver fel. Tycker man det är störande anses man vara “besvärlig".
    Något jag reagerat över är att yngre i Sverige ofta använder ordet “sjukt" även i positiva sammanhang. “Sjukt bra". Det låter fel i mina öron.
    Här i USA har de som spelar amerikansk fotboll en alldeles för stor stjärnstatus och de är ofta bortskämda divor. Vardagshjältar är mycket mer intressanta tycker jag. :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många ord har helt saknat sin ursprungliga betydelse, och det blir så fel. Jag håller helt med dig om att sporten får alldeles för stor betydelse för många.

      Radera
  2. Vi brukar lite frustrerat säga detsamma som du säger nu, när vi sitter framför tv-n och får höra om hjältarna på idrottsbanorna. Bragd är det det handlar om och inte om hjältedåd. De flesta av idrottskvinnorna och männen har dessutom riktigt bra betalt för att göra bragder.
    Hjältar hör mera till vardagen och som du själv säger så är det många av dem som varken hörs eller märks.

    Språket förändras men inte alla gånger till det bättre, det blir förvanskat och inom journalistiken, också i nyhetsutsändningar kan man få gåshud många gånger. I tidningarna får man läsa hårresande svenska så gott som varje dag. Här på Åland har vi två tidningar och vi är ganska många som påpekar felet som skrivs men får ofta till svar att det handlar om språkets utveckling. Avveckling skulle jag själv kalla det.
    Intressant och viktigt inlägg idag!
    Solig hälsning från Geta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där satte du fingret på problemet, för visst är det avveckling och inte utveckling som sker med vårt språk idag. I morse vaknade jag upp till en alldeles vit gräsmatta. Det var nog inte vårdagjämning i Skåne igår.

      Radera
  3. Själv tycker jag att det finns många olika sorters hjältar som aldrig lyfts fram men inom sportens värld så lyfts folk verkligen. Ibland lite överdrivet men... Visst är språket och orden i ständig förändring, på gott och på ont.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vardagshjältarna är de riktiga hjältarna. Språket måste utvecklas, men det ska vara på ett förnuftigt sätt.

      Radera
  4. Håller verkligen med dig om användandet av ordet hjälte. Jag har också skrivit min åsikt om det i min blogg några gånger. För mig ör en hjälte en person som gör ett stordåd för någon annan, t.ex. att rädda/hjälpa någon med fara för sitt eget liv. En segrare inom en idrott är ingen hjälte. Bara väldigt duktig på just det hen utövar.
    På tal om sport.... jag stör mig också på att man på idrottsintervjuer väldigt ofta börjar svaret med ett "nej". Även om svaret är positivt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det ordet har jag också irriterat mig på många gånger. Det sägs kanske i stället för öhhh? Men då hade det nästan varit bättre och inte säga något.

      Radera
  5. Yvonne Ulla Bengtsson22 mars 2018 kl. 09:42

    Jag tycker att det hade varit en höjdpunkt med ett hemmahosreportage hos dig!

    Det var en mycket trevlig kväll.
    Jag har inte gjort sån ballonggång förr
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl se hur det blir med det framöver.

      Radera
  6. Vardagshjältar är för mig sanna hjältar. De som finns till hands och gör något verkligt bra för någon eller något utan att vara ombedda - det "bara finns" inuti dem.
    Anglofiler finns de också, som dessvärre inte ser vidden av vårt svenska språk. Vårt svenska språk som är en sådan outsinlig källa för alla former av uttryck.
    Önskar dig en fin torsdag.
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vårt språk är så variationsrikt så det är bara att välja och vraka bland orden.

      Radera
  7. Ja, ett hemmahosreportage hos dig på Söderåsen hade ju varit en höjdpunkt :)
    Och visst är det så att många vardagshjältar inte blir uppmärksammade :(
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vara en vardagshjälte är något mycket hedervärt.

      Radera
  8. Går det att få uppleva en sådan highlight som ett hemmahosreportage hos dig måste du absolut tipsa mig, för det vill jag inte missa.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det kommer säkert att stå på löpsedlarna.

      Radera