tisdag 13 mars 2018

Fotriktigt



 För några månader sedan var jag hos sjukgymnasten på min läkarcentral, för han talade vitt och brett om hur bra han var på att göra inlägg. Eftersom mina gamla inlägg var uttjänta, så tycket jag det var bekvämt att få gjort nya på hemmaplan. Tyvärr hade han lite för höga tankar om sin förmåga, för ganska snart märkte jag att de här inläggen gjorde absolut ingen nytta. Jag tog åter igen kontakt med min husläkare som skickade en remiss till en ortoped.

Där var jag i fredags och blev undersökt. Jag har så långt tillbaka jag kan minnas haft besvär med mina fötter. De viker sig inåt och nu senaste tiden har jag haft ont när jag gått. Att jag belastar fel påverkar givetvis både höfter och rygg, så det drar mycket annat med sig.

Utvecklingen har verkligen gått framåt när det gäller utprovningen av inlägg. Första gången jag fick gjort det är nog för närmare 20 år sedan. Då fick jag ligga på mage på en brits och läkaren kletade gips på mina fotsulor. Sen har jag även varit med om att stoppa ner fötterna i en kletig massa medan läkaren fixerade min fot som den borde se ut. Nu senast fick jag sätta fotsulan mot en scanner och foten scannades av och jag kunde sen se på datorskärmen hur det såg ut.

Det tar lite tid innan inläggen blir klara, men jag har haltat runt nu så länge, så några veckor till ska jag säkert klara av.

Jag ser fram emot att kunna gå lite längre rundor i skogen framöver. Då är förhoppningsvis både snön och det onda i mina fötter borta.

18 kommentarer:

  1. Ja, rätt sulor är viktiga för trötta uttrampade fötter. Själv har jag också specialgjutna sulor. Det är ganska svårt att hitta skor som passar. De är oftast för smala på bredden och även för låga på "höjden". Mina fötter behöver plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att hitta sköna och snygga skor är inte det lättaste.

      Radera
  2. Våra fötter är så viktiga och ska bära oss långt så då är det lika viktigt att hamna hos någon som kan sina saker. Hoppas att dina nya inlägg ska motsvara förväntningarna.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått gjort inlägg hos denna ortopeden tidigare och de var perfekta. Synd att jag gick på bekvämlighet och beställde från närmre håll senast, men det kommer inte att hända fler gånger.

      Radera
  3. Då jag gjorde mina inlägg, så fick jag ställa mig i ett par lådor med någon gegga i. Det var väldigt viktigt att jag satte ner foten rakt ner, och inte vickade eller vred på fötterna. Skönt när utvecklingen går framåt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påminner om hur jag fick göra för några år sedan.

      Radera
  4. Fötterna är viktiga, så jag förstår att du ser fram emot dina nya inlägg!
    Bra att det finns hjälp att få!
    Kram och trevlig tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det skönt att det finns hjälp för det mesta.

      Radera
  5. Man ska vara glad åt fötter, sjöng Birgitta Andersson. :)
    Hoppas att du snart får dina nya inlägg o slipper ha ont!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den melodin har jag också nynnat på ibland. Jag får inläggen när påskgästerna åkt hem.

      Radera
  6. Det är hemskt viktigt att fötterna mår bra! Jag har varit lyckligt lottad som inte haft några besvär från mina, men man vet ju hur en så enkel sak som att man fryser om fötterna påverkar hela kroppen.
    Hoppas att dina nya inlägg blir bra!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller de samma standard som förra gången jag fick gjort på den här kliniken så blir det toppen.

      Radera
  7. Så bra att du fick remiss till en riktig ortoped ... verkligen viktigt att inläggen blir perfekta!
    Hoppas nu våren kommer på allvar så du kan ge dig ut och provpromenera :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar verkligen efter att kunna ge mig ut på långa skogspromenader.

      Radera
  8. Yvonne Ulla Bengtsson13 mars 2018 kl. 11:58

    Jag hade ung samma problem.Fick en "läderkudde" att ha under hålfoten.och sen var jag hos kiropraktiker som "rättade" till höfterna Mitt h ben var 4 halv cm kortare Nu har jag lika "långa" ben!
    Håller med dig att Besserwissrar är inget trevligt umgänge!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att du fick hjälp med dina problem. Jag ska förhoppningsvis också snart vara promenadklar.

      Radera
  9. Jag känner så väl igen det. Har varit med om alla tre "modellerna". Fick stora gipsklumpar med hem! Varför skulle man ha dem hemma... nästa gång var det ju ny undersökning. Dags för mig också att beställa tid för nya. Det blir minst sagt ett lyft när man byter ut gamla nedtrampade till nya som lyfter upp en del partier i foten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrade också över varför jag skulle ta hand om gipsfötterna. Jag tog ju aldrig med dem tillbaka nästa gång. Det blir ett rejält lyft, helt klart. och jag längtar tills jag kan gå normalt igen.

      Radera