torsdag 18 januari 2018

Tankar om tankar


Ibland befarar jag att en röntgenbild av min hjärna ser ut som en snårig ormhassel. Då är det inte konstigt att tankarna far kors och tvärs ibland utan någon ordning alls. Ofta när jag får en idé eller sitter och tänker på en sak, så kan det dyka upp något annat som inte alls har att göra med det jag tänkte på från början. Var de här nya tankarna kommer ifrån vet jag inte, men det är ganska intressant att sånt händer inne i huvudet utan att man själv kan styra det....som ett slags reflexer. Hjärnan är spännande.

Tänk ändå så många bra saker som kommit till för att människor har fått ljusa idéer! Idag är forskningen om olika svåra sjukdomar långt framme och när det gäller hjälpmedel i övrigt håller det samma höga standard. Det har verkligen rört på sig inne i hjärnorna på en del sen hjulet uppfanns. Tyvärr är det inte bara bra saker som har tänkts ut. Alla vapen och tortyrredskapsidéer borde ha censurerats bort direkt. Trist att det inte finns ett sånt filter i alla hjärnor.

Att jag kom och tänka på detta var p.g.a. en lärare som jobbar på högstadiet här i Åstorp. Hennes lektioner är mycket populära. Hon undervisade redan när mina barn gick där och var mycket omtyckt  redan då.Varje fredag får eleverna en ledtråd till en person eller händelse, som de sen har en vecka på sig att fundera ut svaret på. Det är fritt fram att använda vilka hjälpmedel man vill. Jag gillar de här kluriga ledtrådarna, och har faktiskt lyckats lösa dem några gånger. Till i morgon är ledtråden: Blomma till diktator.

Jag har funderat och funderat, men helt plötsligt dök det upp ett svar.....som jag inte vet om det är rätt.  Det som snurrade runt inne i mitt huvud var Napoleonros. Napoleon räknas kanske inte som den störste diktatorn, men han var i varje fall envåldshärskare, så det är ju en marginell skillnad. Det ska bli spännande i morgon att få höra det rätta svaret. Har någon ett annat förslag?

25 kommentarer:

  1. Vilken klurig och trevlig uppgift att ge eleverna. Påminner lite om Bosses korsordsgåtor. Själv kommer jag inte på något annat men du får berätta om din ljusa idé var rätt!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer att det är lite Bossestuk över de här kluriga frågorna. Han vet säkert svaret.

      Radera
  2. Det är en kul grej som läraren gör. I mitt huvud står det still, men du är alltid så finurlig, så ditt svar är säkert rätt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken lycka för de här eleverna att ha henne som lärare.

      Radera
  3. Jag tror du är på rätt spår när det gäller Napoleon. Undrar om någon annan "diktator" har fått en ros uppkallad efter sig. Du berättar väl svaret senare? Ja, hjärnan, den hjärnan. En mycket intressant "uppfinning" som överraskar en själv många gånger om. Vi lär dessutom bara använda oss av ca 10 procent av dess 100 procent, så där ligger mycket och ruvar på att komma ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade nog inte skadat om man gjort en inventering ibland och kasserat gammalt skräp.

      Radera
  4. Spännande! Nu måste jag nog fundera en stund, men jag tror du har rätt :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I morgon vet jag svaret. Eftersom du också är inne på samma svar, så tror jag nog det stämmer.

      Radera
  5. Kommer inte på något!!
    S....Jag tror att det kan blir svårsålt!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Vad spännande och roligt för eleverna :) Jag kommer inte alls på vad det kan vara!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det håller spänningen vid liv en hel vecka hos mig.

      Radera
  7. Vilken rolig idé! Det är säkert populärt. Och tankar om tankar, jaa.
    Ha en fin dag, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en lärare som verkligen kan få eleverna intresserade.

      Radera
  8. Hjärnan är komplicerad och beundransvärd som håller sådan koll på oss, och hjälper oss genom hela livet. Men jag tror att min hjärna är litet som din nu. Sedan jag blev pensionär så har jag tid att fundera, vill så mycket, testar, vill lära mer men så dyker något annat intressant upp och då vill jag testa det också. Inte konstigt det blir kortslutning ibland och man vet varken bu eller bä.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Precis så känner jag mig också.

      Radera
  9. Mao Zeduong" är det rätta svaret. :) "Låt hundra blommor blomma".
    Sådana lärare som henne älskar jag.
    Hm! Jag gjorde faktiskt samma sak när jag och S jobbade tillsammans i en klass från årskurs 1-3. Jag gav dem en uppgift på fredagen som de fick lösa ihop med familjemedlemmar på helgen.
    Kram Bosse
    Ps. Min hjärna är som din. Jag börjar tänka på en viktig sak för att en kort stund senare befinna mig någon helt annanstans. Härligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var inne på honom ett tag, eftersom jag hittade det på Google, men sen blev jag lite osäker. En väldigt kul idé och Rasmus lärare tycker också att de ska ta hjälp av familjemedlemmar....även mormödrar.

      Radera
  10. Zedong skulle fingrarna skriva. Men händelsen var rätt. ;)
    Bosse

    SvaraRadera
  11. Jag har grubblat lite, men kan inte komma på någonting vettigt. Kul med sådant som sätter fart på tankeverksamheten.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjärnan måste användas. Tror inte det är bra om den får vila för länge.

      Radera
  12. Ja, nog är det snårigt i hjärnan emellanåt. Modern hjärnforskning är verkligen spännande och jag försöker hinna läsa de nya upptäckter man kommer på. Men utbudet av böcker och artiklar börjar bli för stort för att greppa.
    Ha en fortsatt fin torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ibland helt ofattbart det som forskarna kommer fram till.

      Radera
  13. Tankeverksamheten är ju tack och lov alltid igång och man vet aldrig vad den resulterar i. Det är det som gör den — och livet — spännande.
    Man kan kanske tala om "lätta tankar som lättat ankar". För att citera den fyndige kåsören Cello.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tankarna flyger gärna fritt ibland.

      Radera