söndag 21 januari 2018

Besserwisser


Innan du talar om för mig att jag gjorde fel, så tänk på att jag bryr mig inte.



Varför tror en del människor alltid att de vet bäst? De flesta saker går att göra på mer än ett sätt, så egentligen finns det inget fel eller rätt. Det är upp till var och en att själv avgöra det. När jag var yngre var jag väldigt tyst och blyg, och skulle aldrig vågat opponera mig. Det är inget att rekommendera. Ungdomar idag verkar ha mer självförtroende och det behövs verkligen. Oj, så många gånger jag skulle ha velat säga ovanstående mening när jag var ung, men jag svalde förtreten och mådde dåligt i stället. Idag har jag inga problem med att säga ifrån, men försöker göra det så diplomatiskt som möjligt. Budskapet är ändå det samma. 

20 kommentarer:

  1. "Du tänker så du, men det är inte rätt"
    Din överskrift är mycket bra! Det är ganska så bra att kunna säga ifrån, men också att tiga. Det beror på i vilket situation man är i.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Bezzerwizzer är mitt favoritspel faktiskt! Men när det gäller vardagen så är det precis som du säger. Jag har lätt för att säga ifrån tack och lov men man får göra det på ett bra sätt.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, ibland måste man verkligen sätta ner foten!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skadar inte att visa vad man tycker.

      Radera
  4. Man lär sig med åren ... att säga ifrån, menar jag :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Där var vi lika som unga. Men till skillnad emot dig så är jag nästan lika blyg och försiktig nu som vuxen.
    Ungdomarna nu är så framåt och det kanske är bra. De vet att ta för sig och jag hoppas att de gör det på rätt sätt.
    Trevlig söndag.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självförtroende är bra, men man måste ändå visa hänsyn.

      Radera
  6. Alla skulle få lära sig din rubrik! Vilken bra motreplik till någon "messerschmitt"

    SvaraRadera
  7. Allt som oftast finns det inget rätt eller fel, det har du RÄTT i :-D
    Och man ska kunna se på saker ur olika vinklar.
    Söndagskram!

    SvaraRadera
  8. Just precis. Det som känns rätt för mig behöver inte vara det för någon annan.

    SvaraRadera
  9. Jag är nog fortfarande en feg och mesig typ som har svårt att säga ifrån, men jag tycker ändå att jag tuffat till mig en liten aning.
    Trevlig kväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudsaken är väl att inte bli helt överkörd av andra.

      Radera
  10. varför är det så viktigt att ha rätt...?

    Var det nån sån här påfågel din mor broderade (klicka bilden större):
    http://hannelesparadis.blogspot.se/2017/08/mitt-minimalistiska-pafagelsrum.html

    SvaraRadera
  11. För en del verkar det vara väldigt viktigt. Nej, jag ser inte något som liknar den alls.

    SvaraRadera
  12. Även om man tycker att man har rätt behöver man kanske inte alltid säga det. Fast visst är det frestande. Blyg var även jag, å det grövsta. Nej, inget bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det räcker bra med att man själv vet om att man har rätt.

      Radera