tisdag 16 januari 2018

Jag trampar på

I torsdags cyklade jag inte till Ängelholm men i Ängelholm. Det var nämligen dags för mig att göra ett arbetsprov. Jag klädde mig i cykelkläder redan hemma, för vi parkerade bilen strax utanför ingången till lasarettet. Jag behövde bara byta skor när jag kom till avdelningen där jag fick sladdar kopplat lite här och var. Sen skulle jag då ta mig upp på cykeln. Det såg lite snårigt ut, men killen som skulle kontrollera testet tog tag i sladdarna och höll upp dem när jag satte mig på cykeln. Det påminde nästan om när man ser på bröllop där tärnorna håller i slöjan till bruden. Han undrade ifall jag hade bra kondition, men jag var ärlig och svarade att det var nog lite si och så med den. -"Ja", sa han, "jag undrar bara så jag vet vilken backe jag ska sätta dig i". Bara det inte blir Skogslundsbacken, tänkte jag. Det är den stupbranta backen som leder upp till Björnås där jag bor. En gång i tiden har jag kunnat cykla uppför den, men det är så länge sen, så det måste vara preskriberat vid detta laget.

Han hittade nog en ganska human backe, för det gick lätt att trampa. Jag hade fått reda på att det skulle bli svårare så småningom, men det var bra ifall jag kunde hålla en hastighet på 60 tramp/min. Jag höll mig mellan 65 och 70 de första 7 minuterna, men sen blev nog backen brantare för det tog emot mer och mer. När jag var nere i 55 tramp var jag andfådd och riktigt kände att: "Nääää, nu hoppar jag av cykeln och leder den". Det slapp jag, för jag var visst framme i mål och alla sladdar kopplades bort.

Min puls var uppe i 125 och vände och jag tyckte det var strålande. Normalt skulle den gått upp till 150 efter den cykelturen fick jag veta. Han tröstade mig med att eftersom jag redan började med en låg puls så var det inte så dåligt. Det viktigaste var att pulsen ökade under ansträngningen. Dessutom kunde han utläsa att min kondis inte var så usel som jag befarat. Enligt honom låg jag över medelvärdet för personer i min ålder, och det känner jag mig nöjd med.

1. Det lät ju väldigt positivt att du fick ett så bra resultat. Grattis!
    Har faktiskt aldrig gjort något sådant prov. Min mamma fick göra det vid ett par tillfällen eftersom de upptäckte något litet “vajsing" med hennes hjärta. Det var inget stort fel men hon fick någon mild medicin som skulle “hålla ordning" på hjärtat.
    Kram

1. Det känns tryggt att de är så noga med att kontrollera allt.

2. Så skönt att kondisen är bra. Det är alltid jobbigt att vänta på att få göra en test, man vet ju aldrig då hur man mår.
    Det är nog 10 år sedan jag gjorde cykeltesten.

3. Men grattis till ett gott resultat. Det var väl inte det sämsta :D

Kram och god tisdag!

1. Tack! Faktiskt bättre resultat än jag hoppats på.

4. Så bra att cykelturen gick bra!
    Önskar dig en fin tisdag!
    Kram

1. Tack! Skönt att ha testet överstökat.

5. Men... Bra Skönt att få ett positivt resultat. Jag förstår att det inte fanns några nedförsbackar att vila sig på. Och ljummen sommarvind i lockarna.
    Så att du hade kunnat drömma dig bort ett tag...

1. Hahaha! Det borde de klart ha vid sina tester.

6. Ibland förvånar man sig själv - och andra! Vad bra att du har så bra kondition, tror du är i rörelse en hel del.

Även om du inte fått slutresultatet än av arbets-EKG så verkar det lovande, tycker jag. Det måste kännas skönt.

7. Vilket bra test. Grattis. Tur du slapp snö och halka. Jag har bara cyklat utomhus i den staden. Men sjukhuset har jag besökt många gånger. Även några gånger på natten. ;) Till våren får du testa om du fortfarande fixar backen till din bostad. Eller inte. ;)
    Kram Bosse
    Ps. Jag tänkte på hur nära du var mina älsklingskakor på "Nisses konditori".

1. Jag skyller på att jag inte har någon cykel, annars hade jag givetvis tränat på den backen i sommar.....kanske borde jag träna på att cykla till Nisses konditori?

2. Elcyklar blir mer och mer populära. Bra i backar. ;)

8. Jättebra och stort grattis till den fina pulsen och allting.
    Själv har jag konstaterats ha bra kondition men högt blodtryck, som ingen förstår var kommer ifrån. Allra minst jag men jag är under lupp ett tag framöver. Kanske stress? Den som lever får se.
    Ha det gott!

1. Mitt blodtryck är också högt numera. Som ung hade jag lågt blodtryck och låg puls. Hade ju varit bra om pulsen också följt efter blodtrycket en aning. Jag kan inte påstå att jag stressar så jag har ingen aning om varför det blivit så.

9. Grattis till bra resultat!
    Jo, jag har också gjort arbets-EKG, massa utredningar inför donationen. Men nu efteråt har jag åkt på lite högt blodtryck. Fast jag motionerar och äter bra. Men en tablett på morgonen, så...
    Njut av dagen och resultatet nu! Kram!

1. Kan tänka mig att det var många tester du fick genomgå. Jag måste motionera mer än vad jag gör, och det brukar alltid bli lättare framåt våren.

10. Det var väl skönt att din kondis var så bra! Jag har aldrig gjort något sånt där arbetsprov, men jag skulle nog inte få ett så strålande resultat.
    Ha en skön dag!
    Kram, Ingrid

1. Du hade säkert fått toppresultat eftersom du är så flitig till att promenera. Jag önskar jag hade din viljestyrka.

11. Grattis till bra kondis!!
    S...Ibland är jag lastgammal och ibland tonåring!
    Kram!

12. Det är minsann inte alltid man får beröm när man "är ute och cyklar". Grattis till fint resultat! Mitt senaste arbets-EKG var inte precis lätt efter två månader med besvärlig förkylning och halsfluss. Flåset var inte på topp, om man säger så. Eller så kan man säga att cykelturen blev full av flås. ;) Men jag fick okej i alla fall.
    Må väl!

1. Det viktigaste är ju att det blev godkänt.

13. Grattis till resultatet! Det kändes väl bra :)
    Kram

14. Men så duktig du är, jag har aldrig utsatt mig för testcykelprov inom vården dom skulle nog begrava mig omgående...
    men vad var anledningen? En årskontroll eller något specifikt?

1. Jag har mycket låg puls och de tänker hålla koll på mig nu ifall den skulle bli lägre.

15. Bra trampat! Min trampning skulle vara katastrof, jag äter betablockerare o min puls går inte upp när jag anstränger mig. Det känns ganska läskigt, man blir andfådd men hör hjärtat klonka lugnt och tungt..