måndag 8 januari 2018

Plågsamt

Nu är vi inne i den första alldeles vanliga veckan på det nya året. Inga helgdagar på ett tag utan bara helt vanliga måndagar, tisdagar osv. Det känns ganska skönt. Visst är det härligt med helger då man kan träffas lite mer, men vardagen är inte så dum den heller. Allra mest tycker jag om att dygnet återgår till sin naturliga rytm. Ibland är det skönt att vända på det, men det får inte vara för länge.


Den här första normala veckan kunde förstås ha börjat på ett bättre sätt. Jag har en tid hos tandhygienisten idag på förmiddagen. Sist jag var hos henne fick jag en för mig helt ny sorts bedövning. Hon sprayade på den. Inga stick över huvud taget! Det var väldigt effektivt, för ganska snart kändes munnen helt förlamad. Det hamnar klart lite mer runt ikring än när de sprutar in vätskan, för tungan kändes väldigt skum. Fördelen är att det gör inte ont och bedövningen släpper ganska snart efter att behandlingen är klar. Det hade inte skadat om den satt kvar lite längre....åtminstone tills man hunnit betala. Då hade man kanske klarat av chocken bättre.

Jag har även en tid inne på lasarettet denna veckan där jag ska cykla en runda, men det är helt gratis. Då jämnar det klart ut sig i längden. Om det kommer att bli plågsamt vet jag inte. Det beror helt på hur bra eller dålig min kondition är.

16 kommentarer:

  1. Lycka till Gunnel, med både hygienist-behandling och medföljande räkning och också med cyklandet.
    Det är skönt att slippa sprutor i munnen!
    Här håller vi i oss för att inte blåsa bort idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Alldeles vindstilla här, men väldigt kallt.

      Radera
  2. Lika bra att få sådana besök undanstökade i början av året. Får hoppas du får ägna dig åt mer kul sysselsättningar därefter.

    Bedövning mot chock av notan hos tand-folket, ja, det vore inte så dumt. Dom minutrarna kan bli väldigt dyra om det vill sig illa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att inte tandläkarna har mellandagsrea eller liknande.

      Radera
  3. Jag har en tid bokad till den 30 januari hos tandhygenisten, så jag går här och samlar mod och försöker stå emot lockelsen att skjuta upp tiden några veckor. Som om det blev bättre för det?!!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog bara till att bita i det sura äpplet och stega iväg till tandhygienisten. Man slipper ändå inte undan.

      Radera
  4. Låter härligt med spray istället för spruta. Jag har slutat att bli chockad över tandläkarräkningen - lägger bara till dubbelt så mycket som jag tror det ska kosta. Då blir det ingen överraskning längre.
    Tycker också som du att det är härligt med vanliga vardagar när tidningen kommer som vanligt t.ex.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick betala 1000 kr för en halvtimme...ganska bra timpeng.

      Radera
  5. Gott med vardagar. Lycka till hos tandhyggan! Jag är en sån där konstig prick som inte alls har ont av dessa plågor, så tacksamt.
    Och cyklar gör jag varje dag (fast jag förstår vad du menar)
    Måndagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt diskbråck gör att jag inte kan cykla nåt längre, men det ska nog gå bra på torsdag.

      Radera
  6. Du får cykla på bra om det ska jämna ut sig!
    Idag har jag en bra miljödag ��
    Ha en bra dag du med!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att 30 är högsta tilåtna hastighet på sjukhusområdet.

      Radera
  7. Kul med extra helgdagar, men så skönt då allt återgår till det vanliga!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det känns bra när allt är "som vanligt".

      Radera
  8. Skönt när alla dagar är vanliga dagar ... ja så tycker jag fastän jag är pensionär :) tandhygienist eller tandläkare ... inte alls kul och varför ska det vara så dyrt?
    Hoppas det gick bra idag :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ska jag inte dit förrän om ett halvår, och det känns bra. Jag tycker det är på tok för dyrt. Hade det varit en lagning eller tandutdragning kunde jag kanske förstå det, men inte för att ta bort tandsten i en överkäke.

      Radera