måndag 21 augusti 2017

Semester i 52 veckor?


Tidigt i lördags morse åkte Zoé hem till Luxemburg och idag är hon tillbaka på Fritids och träffar sina kompisar. Hennes skola startar inte förrän i mitten av september. Rasmus, däremot, börjar skolan idag. Nu ska han gå i åttonde klass och börja läsa för konfirmation till nästa år. För mig, som pensionär, blir det återgång till gamla vanliga rutiner. Det är inget negativt, bara väldigt tyst. När det gått några veckor rullar allt som på räls igen och sommaren kommer att vara glömd.

Jag tror inte jag hade gillat att ha sommarlov alltid. Det hade blivit för trist. Lite bestämda tider och dagliga rutiner mår alla bra av. Framför allt känner man sig nöjd med sig själv när man avverkat en del måsten. Reklamen om hur semesterveckorna blivit fler och fler är lite missvisande. Jag tror inte det finns någon som har semester i 52 veckor. Alla har saker som måste göras och ingen kan bara glida runt dag efter dag.

Som pensionär behöver man däremot inte passa några arbetstider 52 veckor om året, men det är en helt annan sak. Arbetar gör jag om och när jag känner för det och då mest med sådant som är kul. Jag planerar in semestrar lite när jag tycker det passar mig men det är lika skönt att komma hem igen och ta tag i allt det gamla vanliga. Om man alltid hade semester fanns ju inget att längta efter.


Jag har egentligen en enorm tur. Katarina jobbar på IT avdelningn på Lux Air och personalen där har en del förmåner när det gäller flygresor. Bl.a. får både hon och hennes familj utnyttja en gratisresa per år. Det nyaste är att hon även fick räkna in en annan "reskamrat" som inte ingick i familjen. Hon valde mig som reskamrat och det blev jag jätteglad för. Om några månader ska jag sätta mig på flyget till Luxemburg utan att ha betalat en krona för biljetten. Efter 10 års anställning är det 2 gratisresor per år som gäller.....även för mig. Det uppnås om 1 1/2 år.

20 kommentarer:

  1. Min mamma hade heller inga problem att vara ledig som pensionär. Hon hittade på olika saker och pysslade med än det ena, än det andra.
    Jag jobbade inte under en längre tid här i USA men det gick bra det också. Dagarna gick fort och jag sysselsatte mig med olika projekt.
    Låtre bra att du kan resa gratis!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska verkligen utnyttja alla gratisresor jag får.

      Radera
  2. Jag har semester då Stefan har semester. Då han jobbar så jobbar även jag.
    Det är minsann inget ledigt att vara långtidssjuk. Jag jobbar 200%, mina arbetsuppgifter består att att vårda mig själv, göra vad jag kan, vill, orkar.
    Jag har fasta rutiner på mycket. Ganska så skönt efter semestern, då allt återgår till det normala.
    Det är en fin löneförmån som du har/katarina. Åker du själv ner till Luxemburg?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag åker ner för att vara barnvakt, så det blir bara några dagar.

      Radera
  3. I Gotlandsradions morgonprogram i dag har de pratat om hur det är att vara pensionär. Det är ju pensionärernas dag i dag!
    Där var det någon som sa att varje dag känns som lördag, men jag håller inte riktigt med. Jag försöker faktiskt styra tillvaron så att jag fortfarande har vardagar och helgdagar. Gammeldags är jag och på söndagarna arbetar jag aldrig med varken det ena eller det andra. Jag skulle aldrig komma på tanken att klippa gräsmattan eller starta tvättmaskinen på en söndag. Nej, man ska helga vilodagen!
    Men i dag är det måndag och fritt fram för både för gräsklippning och tvätt.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill också ha skillnad mellan vardag och helg. Tror faktiskt att man mår bäst av det. Alla har så olika uppfattning om hur det är att vara pensionär och jag tror det varierar väldigt från person till person.

      Radera
  4. Men så bra med såna förmåner! Och vad bra att du kan åka utan att behöva betala något :)
    Men jag förstår att det har blivit lite tyst i huset sen barnbarnen åkt till sitt!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Här brukar vi skämta med varandra, vi i vår ålder och som är pensionärer, att vi aldrig har haft så bråttom som vi har nu, för det finns ju hur många saker som helst att göra. Nu jobbar vi ju lite grann ännu men i stort sett bara sju veckor i året (med caféet). Vilket i och för sig inte är riktigt sant det heller, vi jobbar med det mera eller mindre hela tiden, men på det sätt som vi själva väljer att göra det. Och det är en stor skillnad, en annan frihet. Ordnade former tror jag att alla mår bra av. Jag kan förstå att den som inte har särskilt många intressen och inte vet vad den ska göra när den blir pensionär, verkligen har stora problem. En mening med dagen behöver vi alla, lediga eller inte lediga.
    Grattis till förmånen och möjligheten att få resa gratis. En riktig bingovinst på sitt sätt. Jag vill också ha skillnad på vardag och på helg...nu har vi det mycket mera sedan vi har trappat ner vårt företagande till ett minimum i jämförelse med hur det var tidigare. Då gick allting in i varandra och helgerna försvann, synd nog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är viktigt att ha helger att se fram emot. Vi brukar också säga att vi har så mycket att göra nu så vi har inte tid att jobba. Det är en stor förmån att ha mycket att välja mellan. Så långtråkigt det måste vara annars.

      Radera
  6. Hej, att få ta del av gratis förmåner som flygresor passar ju dig som hand i handsken då du har din familj så utspridd! Nu har du möjlighet att pressa in kanske något extra besök varje år till glädje för alla.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gratisresorna ska utnyttjas varje år.

      Radera
  7. Var sak har sin tid helt enkelt!Även om ledigheten är skön så är dagliga och fasta rutiner också nyttiga för oss människor. I alla fall trivs jag bra med dem. Så trevligt att kunna utnyttja gratisresor :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen mår nog bra av att bara sitta och "rulla tummarna". Man blir piggare både till kropp och själ när man är igång och det händer saker runt ikring.

      Radera
  8. Jag brukar fundera på hur i all världen jag hann med att jobba tidigare. Och dubbeljobb som jag hade också, dels i skolan, dels i kyrkan. Jag tycker att dagarna går så fort och att jag inte hinner med så mycket som jag tänkt mig. Så någon semester har jag inte. Men det är klart, det tar längre tid att städa t.ex. numera än det gjorde förr. Och inte hann man med att ta promenader mitt på dagen heller.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag märker också att jag är inte lika snabb som förut, men jag har ju ingen brådska.

      Radera
  9. Kan förstå det blir lite tomt och tyst. Men jag tycker det låter sunt och ändå ha lite rutiner fast man är ledig 52 veckor. Jag hade inte heller mått bra av och inte ha det.

    Skönt med lite gratisresor, så skönt du kan åka ner och hälsa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trivs bäst när jag har en massa saker på gång. Då kan jag byta om jag tröttnar på något. Gratisresor är inte dumt.

      Radera
  10. 52 veckors semester ... nog för att man som pensionär är ledig från en anställning, men livet i sig är ju inte en semester.
    Så bra att du kan få en gratisresa då och då :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej vardagen påminner knappast om semester. Det får man fixa vid sidan om.

      Radera