fredag 18 augusti 2017

Dubbeltårta


Igår fyllde Göran 75 år. Vi firade honom i söndags med tårta och presenter, eftersom alla var lediga den dagen. Rasmus hade bakat en tårta till honom med choklad och marängbottnar, och med vispgrädde och mandariner mellan varven. Överst var också dekorerat med mandarinklyftor. Den var supergod! Tyvärr kom Katarina och KG hit så sent eftersom det varit strul på vägarna i Tyskland, så det blev inte av att de smakade den. Det blev till att kontakta bagaren igen och beställa ännu en tårta. Även denna fick högsta betyg.

När man tänker efter att vi båda nu är över 70 år, så undrar man verkligen vart alla de här åren tagit vägen. Så är det klart alltid när man tittar bakåt. Mycket har hunnit hända både inom vår familj och i världen i övrigt. När vi träffades för 55 år sedan var det mycket som var annorlunda. Bara en sån sak som att vi körde på "fel" sida av vägen. Den första tiden efter omläggningen gällde det att tänka efter speciellt när man svängde in på en annan gata så man hamnade rätt. Idag sitter det i ryggmärgen och det känns helt naturligt.

Något som hela tiden varit samma är våra yrken. Göran har i alla år jobbat med trä och jag har hållit mig till barn i olika åldrar. Det måste betyda att vi valt rätt yrkesbana från början, eftersom vi aldrig funderat över att byta. Vi är intresserade av helt olika saker, men de kompletterar varandra ganska bra. Det händer ofta att Görans hobby kan kombineras med det jag håller på med.

Nästa år har både Göran och jag lite "ojämna" födelsedagar, så vi får i stället rikta in oss på Guldbröllopsfirandet. Det ska bli kul att planera lite inför det nu under hösten. Jag har redan bestämt att jag ska beställa en tårta av vår personlige tårtleverantör.


26 kommentarer:

  1. Grattis till Göran!
    Låter gott och trevligt med dubbeltårta.
    Jag minns också att promenera på "fel" sida av vägen. Vi hade ingen bil i min familj.Och jag minns när det lades om och trafiken stod stilla i Sverige.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var stor sensation, och kändes onekligen lite nervöst när man skulle börja ge sig ut i trafiken.

      Radera
  2. Grattis till Göran!
    Bra med en egen favoritbagare, som bakar till er.
    Det blev högertrafik 3 september 1967, precis ett år innan jag föddes.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilket trevligt och utmanande hedersuppdrag som vilar på Rasmus axlar nästa år.
    Det funkar ofta bra när ett par kompletterar varandra.
    Helgkram från Bosse som cyklat lagligt på vänster sida i Sverige.

    SvaraRadera
  4. Så Rasmus ska få ett fint uppdrag igen. Det förstår jag för tårtan låter onekligen mycket god.
    Grattis till din man Göran i efterhand.
    Håller helt med dig, det är mycket som har hänt på 50 år. Många framsteg har gjorts inom många olika områden. Jag var 26 år då det blev högertrafik och det var ju något otroligt speciellt.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Så härligt att ha en tårtbagare så nära. Kanske får vi se honom i "Hela Sverige Bakar" så småningom?
    Grattis i efterhand till Göran!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha!Han har faktiskt sagt att han vill vara med i programmet.

      Radera
  6. Rasmus kan ju vara med i TV som bagare!!
    ...Man kan ha roligt med att "bolla" Med ord!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Grattis till jubilaren! Dubbletårta lät väl inte fel alls. Men vart åren har tagit vägen, det kan man verkligen fråga sig... Tiden går fortare ju äldre man blir har jag noterat!

    Kram och trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer! Jag börjar undra om det verkligen är 60 minuter på varje timme fortfarande.

      Radera
  8. Vilken lycka att ha en alldeles egen bagare. Lyx!
    Tiden går gubben min och jag träffades 1963. det var ju i förrgår eller nåt! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som det inte var så länge sen, men när man tittar på datumet så säger det nåt annat.

      Radera
  9. Grattis! Jag har långt kvar till jämna år, men jag firar ju helst inte. Men när jag senast fyllde jämnt för tre år sedan så åkte barn barnbarn och jag på sambakryssning och det var jättelyckat. Nästa gång jag fyller jämnt tror jag inte att jag orkar så mycket, känns som kroppen redan sviker mig. Yrkesbana har jag bytt några gånger, o det tror jag faktiskt är framtidens melodi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det viktigaste tror jag är att man gillar det man jobbar med. I annat fall är det klokast att byta inriktning.

      Radera
  10. Vi har firat Björns 70-års dag på Gotland, med barn och barnbarn. Också han fick en egenbakad tårta. Nästa år är det min tur.
    Vilket fint G du har gjort, och det passade ju utmärkt i lila rummet!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tycker lila passar med de gamla möblerna jag har i rummet.

      Radera
  11. ändå en bra ålder, gulligt att Rasmus fixade tårta

    SvaraRadera
  12. Härligt att ni än så länge fått 55 år tillsammans. Underbart <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tänker inte på hur snabbt åren försvinner.

      Radera
  13. Först ... stort GRATTIS till din Göran så här i efterskott! Tänk så mycket som hunnit hända och så fort åren går - 55 år tillsammans det är länge det och att få planera sitt guldbröllop är ju helt fantastiskt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska framföra grattiset. Det känns faktiskt inte så länge, konstigt nog.

      Radera