fredag 25 augusti 2017

En perfekt husmor

Det var mycket vanligt förr att kvinnan i familjen stannade hemma och tog hand om barn och hem...och till stor del man också. Min mor var hemmafru tills min syster och jag blev tonåringar. Våra kompisars mammor var också hemma, för det var inte tal om varken dagis eller fritids på den tiden. Det togs för givet att kvinnan skulle hålla hemmet rent och snyggt, laga mat, baka och allt som hörde till hushållsarbetet. Jag är otroligt glad att jag inte var vuxen på den tiden, för jag tror jag hade haft stora problem att inrätta mig i ledet. Hushållsarbete tillhör inte mina favoritsysselsättningar.

Det var andra värderingar på den tiden och alla flickor skulle lära sig att ta hand om ett hem. Det måste en pojke också lära sig tycker jag, för det är inget som säger att han gifter sig med en flicka som bara längtar efter att passa upp honom. Tyvärr lever lite av den här mossiga stenålderssynen kvar bland en del, men jag är hoppfull inför framtiden och tror att det kommer att bli ännu mer jämlikt än vad det är idag.


Det är modernt med gamla broderade bonader igen. Jag har fått ärva en som jag brukar sätta upp i mitt kök. Görans moster har sytt den och den visar en kvinna som håller på att putsa en kopparkastrull. Jag tycker om koppar och har en hel del sådant, men jag slipper putsa det.


Min mor sydde den här paradhandduken när jag var liten och där ser man en kvinna som står och bakar klädd i förkläde och hätta. Samma mundering hade jag i skolköket. Idag tar jag på mig ett förkläde när jag ska baka, men definitivt ingen hätta. Både bonaden och paradhandduken visar upp en perfekt husmor.


När jag såg den här brickan blev jag jätteglad, för den visar en modern husmor. Jag håller fullständigt med henne:"Jag utför inget hushållsarbete de dagar som som slutar på G". Jag vill inte vara en "perfekt husmor", som städar och bakar och fixar och donar bara för att andra tycker det hör till. Jag gör det när det behövs och när jag känner för det. Man måste hinna ha roligt också!

17 kommentarer:

  1. Det är väl upp till oss mammor att släppa in sönerna i köket och lära upp dem också. Jag har faktiskt lyckats riktigt bra med mina som är minst lika bra som min dotter på att sköta ett hem. De klarar bra mycket mera än att stå vid spisen.
    Ha en skön fredag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det är så ovanligt att killar klarar av det mesta i hushållet idag, och det är som du skriver upp till oss mammor och se till att det blir så. Det kommer nog alltid att finnas de som har en annan syn på saken.

      Radera
  2. Min mamma var hemmafru tills jag började i gymnasiet och min syster gick i grundskolan. Det skiljer åtta år mellan oss. Men min mamma var ingen traditionell hemmafru. Hon bakade inte och var inte intresserad av matlagning. Sydde gjorde hon aldrig. Däremot läste vi mycket tillsammans, pusslade och umgicks. Men jag minns att min mamma uppskattade att återgå till yrkeslivet.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att båda föräldrar förvärvsarbetar gör klart att det måste bli mer jämlikt med arbetet i hemmet. Det finns så många hjälpmedel idag, så det är inte lika betungande heller, för då hade det varit ett elände att vara ensam om hushållsarbetet efter jobbet.

      Radera
  3. Håller med dig Man ska göra det som man känner för!
    ----Inget trädgårdsarbete här
    Ha det bra i trädgården!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa saker slipper man klart inte ifrån.

      Radera
  4. Nej inte ska man bli tvingad till att baka eller laga mat. Min mamma var också hemmafru när vi barn växte upp, men hon gjorde lite som hon tyckte....även jag är hemmafru, men vill jag inte baka så struntar jag i det :D
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag är definitivt inte en perfekt husmor.Jag är periodare, ibland älskar jag att baka och laga mat, får värsta städrycket, men sen faller jag ifrån. Kroppen och jag är ganska så ofta ovänner.
    Någon fin gammal bonad har jag inte, men jag har två gamla paradhanddukar efter mormor, men jag tror att de kommer ifrån min mormors mor.. Jag gillar också koppar, vi har en del, fast nu är det uppburet på vinden, den stora grytan står i pannrummet med ved i, och den andra stora grytan står i uterummet med pant i.
    Jag tror att mycket beror på hur vi är uppvuxna. Både Stefan och jag är uppvuxna på landet. Jag och min syster fick hjälpa till inne med hushållsarbete, medans min bror fick hjälpa till utomhus med jordbruksarbete. Stefan fick också hjälpa till med jordbruket, fast hans syster gjorde nog inte alls så mycket varken ute eller inne.
    Önskar er en trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan också få sådana ryck att jag tycker matlagning och städning kan vara kul, men det vara inte så länge.

      Radera
  6. Mina yngsta barnbarnspojkar är nästan alltid med sin mamma i köket och lagar mat. De älskar att få vara med och samtidigt lär de sig. Dessutom tycker de att det är roligt. Min egen pappa kunde (eller ville inte) koka ett ägg ens. Så det är bra att tiderna har ändrats.
    Väldigt fina och välsydda bonader du visar. Kul som minne från en tid som flytt, för att travestera en berömd roman.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Där var både broderande nostalgi och härlig brickhumor. Jag tror också att fördelningen är på väg åt rätt håll, men att det kommer att ta lång tid på vissa "ställen".
    Helgkram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är dessutom mycket roligare när man hjälps åt.

      Radera
  8. Tur att tiderna förändrats :) Lasse har alltid tagit ett stor ansvar för hushållsarbetet och bägge sönerna är också duktiga :)
    Fina bonader! Får kanske leta fram farmors och mormors paradhanddukar igen :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder gärna mina gamla broderade dukar annars missar jag glädjen att få titta på och beundra dem.

      Radera
  9. De klarar bra mycket mera än att stå vid spisen.


    ทางบ้าน

    SvaraRadera