söndag 27 augusti 2017

Kort i rocken


Jag är inte kort. Jag är bara mer jordnära än andra människor.

Kan det vara förklaringen på fenomenet, tro? Jag tycker nämligen att det fattas några centimeter när jag sträcker mig efter saker som står lite högre upp. Förr var det inga problem att ställa sig på tå och nå nästan allt i köksskåpen. Numera får stegen plockas fram titt som tätt. Lyckligtvis är Göran 20 cm längre än vad jag är. Även om han kanske också blivit lite mer komprimerad, så når han ändå högre upp utan hjälp. 

29 kommentarer:

  1. Vi har bara 1.89 i takhöjd i köket så jag behöver ingen stege ... i andra sammanhang upplever jag som du att jag inte når lika högt som förr :)
    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dret är kanske därför man ökar på bredden för att man krymper på längden. Det verkar vara så för mig i varje fall.

      Radera
  2. Jobbigt att nå det översta i köksskåpen. Jag har en av tjejernas lilla pinnstol, lätt att flytta runt i köket, och smidigt att stå på.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Visst är det bra när man har en lång man eller en trappstege till sin hjälp :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Håller med, jag har också blivit kort i rocken. Har faktiskt krympt 8 cm, det är mycket, det. Men beror på min rygg. En får leva med det, haha, tur det finns pall och stege.
    Skyltsöndagskram

    SvaraRadera
  5. När jag ser på gamla kort blir jag alltid så förvånad över hur lång jag är och så SMAL. Jag väger lika mycket i dag som då, men är nästan 10 cm kortare, så inte undra på att jag nu ser ut som en liten välstoppad korv.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Då påminner vi lite om varandra.

      Radera
  6. Nej, jag tror bara att det är det faktum att det är mest män som konstruerar skåp etc. Minns för länge sen när jag bodde i en lägenhet med tvättstuga och jag inte nådde upp för att hänga upp kläderna på linan i källaren. Och då är jag ändå 162 cm.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske meningen att män ska ta över allt sånt som inte korta kvinnor klarar av. Jag riktigt känner hur jag krymper mer och mer.

      Radera
  7. Jag är modiga 160 cm över havet. Alltid varit "lite kort" och inte växer man på längden precis med åren! Fast jag har alltid varit nöjd. Bättre lite kort än för lång. Kortheten är lättare att kompensera 😉

    SvaraRadera
  8. Jag har varit 170 cm i en stor del av mitt liv, men nu har jag krympt. Upptäckte det då jag ansökte om pass i våras.
    Min man är lång, nästan 190 cm så han får nå saker som inte jag kommer åt.
    Bredden? Den vill jag gärna glömma och gömma.
    Ha det bra.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bredden är inte så viktig i sammanhanget.

      Radera
  9. Vi har tyvärr en tendens till att krympa med åren så jag får ta en stol till hjälp lite då och då!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min stege får jobba för högtryck vissa perioder.

      Radera
  10. Jag brukar säga att jag är en pygmé, men jordnära låter mycket bättre. jag anser numera att jag är en jordnära person! Hehehe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jordnära låter ganska bra, tycker jag.

      Radera
  11. Jag är också kort i rocken.Men ... som jag brukar säga huvudsaken är att jag når ner!!!
    ....Det finns många kloka ord!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är viktigt att nå både upp och ner. Nästan lika svårt att nå ner nu när man är så stel.

      Radera
  12. Vi har nog vuxit neråt som korumpan, både du och jag Gunnel. Härom veckan då jag var på en hälsokontroll, både vägdes och mättes jag och kan du tänka dig att jag har blivit 2,5 cm kortare än jag har varit nästan hela livet. Det där med korumpan är ett uttryck man ofta hör användas på den här ön i havet. Också hos oss är Uffe 20 cm längre och det räddar situationen emellanåt så jag slipper ta fram en stol eller en stege. För jag räcker inte till längre på samma sätt som förr. Men jordnära, det är det bra att vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uttrycket med korumpan har jag också hört. Vi är lyckligt lottade som har långa män. Det är inte alltid så säkert att klättra på stegar.

      Radera
  13. I vissa situationer vill man vara både lång och smal, men är man kort och har ökat i vikt, som jag, så får man försöka anpassa sig.
    Ha en fin kommande vecka!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker också anpassa mig till min längd och bredd..

      Radera
  14. Inte lätt att vara kort i rocken - som även jag är. Eller jordnära. Bra uttryck! Alltid behov av pall för att nå... Det finns dock en fördel: Jag kan ställa mig upp i flygplan under hatthyllan - bra att kunna göra så på långflygningar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Bra att man har nytta av sin korthet någon gång.

      Radera
  15. som jag brukar säga huvudsaken är att jag når ner!!!


    ทางบ้าน

    SvaraRadera