söndag 3 januari 2016

Efter helgerna



Jag gjorde nästan en armhävning idag. Tyvärr ramlade jag ner på golvet, men jag fick använda armarna till att komma upp igen, så......nära nog. 


Det behövs göras många armhävningar nu efter Jul och Nyårshelgen...och Trettonhelgen med för den delen. Min dotter fyller år Trettonafton och då är vi alltid ditbjudna på smörgåstårta. Jag tycker det är lika bra att frossa när man nu ändå är igång. När vardagen kommer blir det andra bullar. Jag har faktiskt inte märkt att vågen har pustat nåt extra när jag stigit upp på den de sista dagarna så det är nog lugnt. Veckotidningarna lever gott nu några veckor, för de kommer att sälja många nummer med tips på olika dieter. Den enda diet som garanterat hjälper är nog den där man äter nyttigt och motionerar lagom. Fast den låter inte lika spännande som de fantasikurer som valsar runt i pressen.

30 kommentarer:

  1. Jo, lagom är bäst när det gäller det mesta. Min "efterjulenbantning" har redan gått åt pipan......choklad går verkligen inte att spara hur väl man än gömmer den i skåpen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra det varit om man hittat andra saker man letat efter lika lätt som choklad.

      Radera
  2. Här fick jag ett skönt skratt - nästan en armhävning ... heja dig!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så "enkelt" är det ju faktiskt. Äta nyttigt (inte hur mycket som helst förstås) och motionera. Men det låter ju inte lika hokuspokus, vilket det inte är heller.
    Nästan en armhävning, då är du ju på gång. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Jag går ut hårt i år.

      Radera
  4. Haha, hej katten Gustav!
    Själv tror jag att den sortens armhävningar är mycket effektiva, för tänk vilken styrka det krävs för att komma upp igen!

    SvaraRadera
  5. Ha ha ha du har så rätt. Och varenda gym skär guld med täljkniv i dessa tider. Alla som köper gymkort för nu jädrars ska här tränas. Sedan ger dom upp efter de första gångerna men gymkortet är betalt.
    Tror som du att det enda som hjälper är att man äter rätt och rör på sig.
    Det finns inga genvägar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det beror väl till största delen på ens egen viljekraft.

      Radera
  6. Haha! Han är ärlig och rolig, katten Gustaf :)
    Och smörgåstårta läs inte alls dumt - det är ju så gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser så fram emot den där tårtan.

      Radera
  7. Gott Nytt År Gunnel !

    Inga armhävningar för mig, för skulle jag hamna på golvet, vet jag inte hur lång tid det tar innan jag kommer på benen igen.

    Har en sådan där armtränare, som ser ut som en åtta med knut i mitten.
    Mest benen som får lite träning och massage med liniment.

    Fick träffa dottern med familj på Annandagen. Hon hade med sig hemlagad Jansson, så god.

    Ska se om jag kan träffa henne 11 Januari, då jag ska till S:t. Eriks ögonsjukhus på återbesök Hon jobbar i Stockholm på Scans klagomur.

    Må så gott och trevlig Trettonhelg.

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Armhävningar är inte min starka sida...kanske för att jag aldrig tränar.

      Radera
  8. Skönt att inte vågen stegrar, det gör inte min heller.
    Hahaha, mina armhävningar är nog ännu värre än Gustavs.
    Då får vi invänta trettonhelgen, kan förstå om du längtar efter smörgåstårtan hos dottern. Speciellt efter all julmat.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är en bra avslutning på allt matfrosseri.

      Radera
  9. Nej inte många orange. Monbretia, krasse och en slags anisisop är de jag kommer på i brådrasket. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anisisop får jag också skaffa mig.

      Radera
  10. Nog behöver man träna alltid. Jag upptäckte att det tar emot när jag böjt knä ner mot golvet och ska upp igen, så gör jag knäböjningar varje dag.
    5:2 tycker jag är en bra diet som funkar utan några större problem. Det är i och för sig den enda jag provat förutom ett par omgångar med Rikshospitalets för många år sen.
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också testat 5:2, men jag tycker de där två dagarna är så jobbiga.

      Radera
  11. Att träna är min sämsta sida, men det skulle behövas verkligen. Är det försent att komma med nyårslöfte?
    Visserligen försöker vi gå ut minst en timma varje dag, om det går, men det skulle behövas lite för de andra musklerna också. Jag har gått upp i vikt dessa helger, men har ju inte kommit ut och rört mig så mycket som jag velat.
    Håller med dig om dieterna i tidningarna. Allt för att tjäna pengar.
    Hoppas att du har fin söndag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att träna måste vara kul om jag ska hålla på med det. Promenader är det enda jag gillar egentligen.

      Radera
  12. Ta en rejäl bit av tårtan!! Du kan ta det lugnt sen i vår med maten :-) ...................Vår undulat Oskar var också tam.Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer absolut att ta en stor bit.

      Radera
  13. Inga armhävningar här, promenader är min melodi! Jag har långpromenerat hela helgen ... mellan köket och vardagsrummet. Ibland med en extra kalorislukande sväng förbi sovrummet för en kort ryggsträckande stund på slafen. Tack och lov har det inte blivit fler kilon, antar att vågen gett upp.
    Mums, smörgåstårta! - en av mina absoluta favoritlivsmedel! Och alldeles för underskattat som energitillskott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag bara sitter här och ler och nickar instämmande.

      Radera
  14. Härliga Gustav!
    Här följs varken dieter eller träningstips... tyvärr, kan man säga om det senare, men är man lat så är man :)
    Vår kära svärdotter, Lina fyller år i veckan och då blir det en massa gott igen, men sen... sen ska jag försöka leva lite nyttigare :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulrika fyller år på tisdag så jag väntar med att försöka äta nyttigare tills efter vi varit på kalaset.

      Radera
  15. Svar
    1. Det var åtminstone ett försök.

      Radera