måndag 19 juli 2010

Viktfäktarna




Jag funderar på att starta en ny klubb. Den ska heta Viktfäktarna. Det är ingen klubb där medlemmar kan gå dit och väga sig eller få diettips. Om någon ändå skulle tappa något kilo så är det inte förbjudet, naturligtvis. Jag hade mer tänkt mig att det skulle vara en sorts "klagomursklubb" där man kunde samlas och berätta för varandra om alla dieter man provat på. Det kunde kanske fått någon att avstå från att slänga pengar på en onödig diet. För det finns det gott om...onödiga dieter och bantningspreparat. Läser man annonserna så lovas man kanske inte guld och gröna skogar, men en viktnedgång som inte är av denna världen. Bara genom att dricka ett äckligt pulver eller ta några tabletter så kommer överflödsfläsket att rinna av oss, blir vi lovade. Jag, och säkert många med mig, har provat på otaliga dieter. Ibland ska man leva på bananer och mjölk...i nästa stund är det helt förbjudet, banta med spaghetti...spaghetti gör dig fet, ät mycket fibrer och grönsaker....du kan inte äta alla slags grönsaker och fibrer är inte att rekommendera, fett är nyttigt...fett är farligt.

Hur i all världen ska jag hitta något som passar min kropp och som inte ruinerar mig helt? Alla konstiga bantningsdieter har alltid någon okänd doktor med i annonsen, som berättar om alla tester som har gjorts. På vem då? Barbie? För det kan väl knappast vara en levande människa. Så himla lätt är det inte att gå ner i vikt, som de påstår. Det finns en del dieter som är kopplade till Överviktsenheter på sjukhus och det är möjligt att de ger resultat, men de är definitivt inte gratis. Bara för att man gått ner i vikt så medföljer ju ingen garanti för att vikten ska förbli så. Det är ändå upp till var och en att kämpa vidare. Det är säkerligen det svåraste.

Jag har varit med i Viktväktarna ett antal gånger och då lyckats gå ner några kilo. Men jag vet inte om deras program inte har passat mig eller vad det är, för det blir aldrig mer än några kilo. Sen helt plötsligt blir det stopp. Vecka efter vecka står vågen kvar på samma. Det har varje gång slutat med att jag struntat i att fortsätta. Idag fick jag ett nyhetsbrev från VV. Nu ska de börja med ett nytt program.....IGEN!!!! Där har vi det! Alla tidigare program har varit helt åt skogen. Inte konstigt att jag inte gick ner i vikt. Kan jag klaga och få tillbaka alla pengar jag betalat tidigare, tro?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar