tisdag 18 juni 2024

En ganska vanlig måndag

Gårdagen handlade väldigt mycket om motion och träning, när jag väl kom ur sängen. Jag somnade sent  eller tidigt måndag morgon...vid 01-tiden. Det är inget ovanligt eftersom jag är en nattuggla. Jag vaknade till några gånger under natten men inte förrän framåt kl. 10 kände jag att det kanske var dags att stiga upp. 

Min fysioterapeut har visat mig en del rörelser som jag måste göra både morgon och kväll, och en del av dem gör jag i sängen innan jag går upp. När jag sen masat mig ur sängen fortsätter jag med resten av övningarna. Jag gör det inte för att det är kul eller känns skönt, utan för att jag förhoppningsvis ska kunna röra mig lite bättre utan att ha ont i fortsättningen. 


Jag skulle egentligen kunna sjunga: Höften, axel, knä och tå i stället för huvud, axlar, knä och tå när jag håller på med mina övningar för det är just det som det handlar om. Ja, huvudet är väl ok, enligt mitt sätt att se, men axel, höft, knä och tå har jag artros i. För att ändå se det från den ljusa sidan så är det bara högersidan allt elände hamnat i. Till vänster är jag helt ok. 


Måndagen är den dagen jag veckohandlar, och efter en sen frukost gav jag mig iväg till butiken. När jag handlat klart sätter jag mig alltid en stund i parken och vilar, för då är jag halvvägs hemma. Jag brukar använda en bänk som är strategiskt placerad så jag ser trafikljuset där jag ska gå över gatan. Därifrån ser jag när det blir rött och vet då på ett ungefär när jag behöver börja gå för att var framme när det slår om till grönt. Tid är pengar.

Det var inte länge jag hann vara i lägenheten förrän jag måste ge mig iväg ut igen. Nu var det dags att gå till fotvårdaren. Hela måndagen försvann, kändes det som och inget vettigt blev gjort. När jag lagt mig på kvällen kom jag på en viktig sak som jag hade glömt bort.....lunchen!!! Vilken fadäs! I dag får det bli två luncher.

25 kommentarer:

  1. Bra att du är okej i halva kroppen i alla fall ... bra jobbat med övningarna och att gå till affären måste också räknas in i dagens motionsdos.
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Bra att ha lite övningar till hands, hoppas att det fungerar nu för dig.
    Fotvård har ju jag och frugan också, det behövs verkligen, man vill ju ha fötterna någorlunda i ordning.

    Ha nu en fin fortsättning på veckan. :)

    SvaraRadera
  3. Bra att du jobbar med dina övningar. Dels vill man att det ska bli bättre, dels vill man inte att det ska bli sämre. Skönt att det bara sitter på ena sidan och att knoppen är okej :D
    Både inköp och fotvård tycker jag låter som nog med aktiviteter! Ger motion det med.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lär vara bra att röra på sig mycket och jag försöker göra det så gott det går.

      Radera
  4. Det är stressigt att vara pensionär ibland. Så duktig du är som gör dina övningar, det är lätt att det inte blir av......
    Ha en fin tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, det är verkligen stressigt.

      Radera
  5. Jag är precis som du nattuggla och sover länge och skönt, älskar att kunna ligga kvar i sängen och lyssna på en bok i en timme efter jag vaknat. Efter alla krav man haft i livet är det skönt att kunna göra vad man vill nu. Hoppas dina övningar hjälper så artrosen hålls stången. Kram! https://kort.webblogg.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sover alltid så gott på morgonen, och när jag nu inte har några tider att passa är det väldigt skönt att själv få bestämma när jag vill stiga upp.

      Radera
  6. Men blev du inte hungrig?
    Jag tycker att du fick mycket gjort.
    Hoppas att du unnade dej en ordentlig rast i fina parken. Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev ju en väldigt sen frukost och sen glömde jag bort tiden.

      Radera
  7. Heja dig, gör dina övningar!

    SvaraRadera
  8. Du är pensionär! Du får vakna upp precis när du vill. Det är belöningen för ett helt liv där man fick gå upp mellan klockan 6 och 7 varje veckodag. Det behövs inte längre. Jag är också en nattuggla och uppskattar att jag kan lägga mig efter midnatt och kan gå upp när jag känner för det.
    Är väldigt impad över disciplinen att du gör dina övningar. Borde göra samma sak, egentligen. Har inte artros men väl spinal stenos och delvis benskörhet i vänster höft. Har gjort övningar i några månader ifjol, och det blev inte bättre att röra sig. Då struntade jag i det. Så typiskt jag. Så jag hoppas att du får nytta av morgongymnastiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar att kunna vända på dygnet om jag vill. Det skadar ju ingen..och allra minst mig. Jag gjorde ett uppehåll med övningarna en vecka och stelheten och värken kom tillbaka, så det blev en tankeställare. Jag är väl inte så motiverad alltid, men jag vill slippa ha ont.

      Radera
  9. Ja, då har man haft fullt upp! När man har glömt äta lunch.
    Du är duktig som håller på med dina övningar. Själv tycker jag att det liksom går i perioder. Just nu är jag väldigt slö.
    Får skärpa till mig, helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade behövt glömma bort lunchen fler dagar. Inspirationen till att träna infinner sig inte alltid, men jag har bestämt mig för att jag måste.

      Radera
  10. Heja säger jag! Duktigt att du tränar. Även om det är tråkigt så blir det förhoppningsvis en förbättring. Märkligt att artros ofta sätter sig på en sida. Har hört om det förut. Hoppas att du hann med lunchen igår ...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det blev en rejäl lunch igår. Jag har också hört att artros ofta håller sig på en sida, och det är ju skönt.

      Radera
  11. Bonuslunch? Kan man kalla det så?
    Den där nödvändiga rörelsen går i rörelser för min del. Ibland är jag rörlig, ibland är jag inte. En skärpning skulle behövas, får ta den när jag har tagit klivet över till juli. Bra är jag att skjuta upp saker i alla fall. Alltid något! 😀 Ha det bra Gunnel!

    SvaraRadera
  12. En del av min kommentar gjorde som jag brukar göra, sköt upp sig...jag skrev om artrosen, som är tuff för var och en av oss. Här har jag faktiskt inte känningar av min längre ( fötter och händer) säkert på grund av den jämnare temperaturen året om. Men att ha den i höfter, halva sidan måste vara urjobbigt. Du tar det ändå med ett roat leende någonstans. Din styrka! Hoppas på god bättring för din skull! 🤍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Bonuslunch låter bra! Att skjuta upp saker är jag också expert på, men jag försöker ändra på det. Har hört en hel del som flyttar söderut för hälsans skull. Det bir ju aldrig aktuellt för min del, så jag får göra det bästa av det här. Det är som vi har diskuterat tidigare lättare om man tar hjälp av lite sjuk humor och positivt tänk. Även om det fortfarande gör ont så blir det mer uthärdligt.

      Radera
  13. Ha ha du ser ut att ha fullt upp..och dina sömnvanor liknar mina..nu önskar jag dig en riktigt fin och mysig midsommar.. Kram Nicki..♥️👍🤗🇸🇪

    SvaraRadera