fredag 1 december 2023

Lucka 1

En milstolpe i livet

Under 80-talet visades på svensk TV såpoperan Dallas. Den blev en stor succé som delade upp publiken i två läger....för eller emot JR. Han var utan tvekan den största stjärnan i serien. Även om de andra skådespelarna också hade stora roller så slutade det alltid med att JR kom in i bilden på något sätt. Det hela utspelar sig i Dallas och när vi första gången åkte för att besöka vår son och hans familj var det givet med ett besök på Southfork ranch.

Det fanns ett litet museum där man kunde få se en del av kläderna som använts i serien. Naturligtvis fanns JR:s hatt på plats liksom Lucys brudklänning. Huvudpersonerna var avbildade på en stor tavla.

Vi kikade in i Lucys rum under vår rundtur på ranchen. Lucy spelades av Charlene Tilton och hon var med i början av serien. Efter ett tag skrevs hon ut från den, men återkom några år senare. Det hände med en del av de andra skådespelarna också, men då kom det alltid någon annan aktör som tog över rollen. Det var däremot ingen som spelade Lucy mer än Charlene. 

Efter Dallas-serien medverkade hon i den svenska serien High Chaparall och har även synts i Mord och inga visor. Lucy växte upp i fosterhem och har själv engagerat sig som fosterhemsförälder. Hon är nu ambassadör för en organisation som anordnar utbildningar inom skådespeleri för barn och vuxna som har autismdiagnos.

Idag fyller Charlene 65 år, och jag hurrar lite extra för henne. När jag fyllde 65 firade jag det stort. Det var ju ett slags jubileum som verkligen skulle uppmärksammas. Det var då jag slutade mitt jobb på fritids och blev min egen chef. Jag har njutit varje dag sen dess över att kunna jobba när och hur mycket jag vill. Jag kan ärligt säga att jag varit en mycket tillmötesgående chef när det gällt ledighet.  

31 kommentarer:

  1. Dallas - herreguuuu vilken kultserie. Min man och jag satt klistrade framför varje avsnitt av serien. Ja, vi kollade Falcon Crest också. Men intrigerna i Dallas var så himla bra, så den serien satte sina spår om man säger så.
    Minns söta Lucy, men JR, Bobby, Cliff Barns, Miss Ellie med mera lämnade ännu större avtryck i min hjärna.

    Kul att du minns början av din pensionering på ett så positivt sätt. Det gör jag också. Jag jobbade till och med två år extra. Inte för att jag behövde göra det på gund av "låg pension", men jag älskade mitt jobb som grafisk formgivare och min man var tre år yngre än jag , så det blev bara så.

    Ångrar inte mitt beslut en sekund:-) Inget jubileum däremot;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade första serien av Dallas, men tyckte inte andra omgången var lika bra.

      Radera
  2. Underbart innehåll i första luckan👏
    Öppningskram

    SvaraRadera
  3. Redan i rubriken stannar jag upp och börjar fundera. Kan det handla om att hylla ett födelsedagsbarn om dagen? Eller är det bara de som blir sina egna chefer? Jag hade gärna besökt detta museum. Jag följde exakt alla avsnitt. Vilket passande det var på den tiden med att hinna hem i rätt tid.
    C var verkligen en bra start. Hon verkar ha gjort mycket fint av sin egen erfarenhet.
    Kram från ett vitt Råå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har faktiskt varit min tanke nåt år att ha bara födelsedagsbarn hela månaden, men jag fick inte ihop nåt bra. Jag tycker också att Charlene har gjort bra val.

      Radera
  4. Jag smygtittade på Dallas om jag fick möjlighet. Mina föräldrar tyckte inte att det var ett lämpligt program. Fint gjort av Charlene att satsa på de med autism.
    Att vara sin egen chef är det bästa!
    Tack för en härlig första lucka. Idag kan du vara glad över att du slipper gå ut och skotta snö. Fick 1dm inatt och lagom till att jag skottat upp här ute och kom in för en kopp kaffe så vräker snö ner igen......suck suck suck kan det bli vår snart igen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu snöar dtethos mig, och jag har exakt samma önskan som du.

      Radera
  5. Visst minns jag Dallas och visst minns jag Lucy. Framförallt minns jag hennes lilla mouche vid munnen som jag ser att hon fortfarande har kvar. Det var stort när Dallas började sändas och jag tittade på varje avsnitt. På slutet blev det väl dock lite väl märkliga saker som inträffade.
    Fint att läsa att hon nu är ambassadör för de som har autismdiagnos och vill skådespela.
    Grattis till Charlene och tack till dig för decembers första lucka!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att serien blev lite väl underlig mot slutet.

      Radera
  6. Vilken lycka det är att ha en tillmötesgående chef, en sån har jag också . Toppenbra!
    Ja, Grattis till Charlen, absolut värd att firas. Dallas hörde ju bara till, inte en vecka utan Dallas. Alla lämnade allt det hade för händer och sprang hem till tv-n. Ibland samlades man runt samma tv för att följa gänget. Tack Gunnel för första fina luckan! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns bra chefer, det har både du och jag erfarenhet av. Dallas sitter fastlimmat i minnet.

      Radera
  7. Dallas var verkligen ett program som man inte ville missa på den tiden! Både Lasse och jag tittade varje vecka.
    Grattis till Charlene och tack för att du bjuder oss på lucköppning varje dag!
    Ha en fin fredag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror de flesta tittade på Dallas om man gillade serien eller inte. Den var ju det stora samtalsämnet och man var tvungen att känna till lite om intrigerna.

      Radera
  8. "Dallas" var verkligen en speciell serie och en riktig långkörare så vi var nog många som satt bänkade. Jag retade mig på ärkeskurken JR och hans våpiga fru Sue Ellen. Lucy minns jag jag som en lite dum och naiv blondin men det står inte för Charline Tilton själv. Men tänk att hon redan är 65...

    Trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tyckte ganska lika. Sue Ellen var verkligen ett stort våp. Då var Pam bättre. Lucy gjorde väl egentligen inte så stort väsen av sig i serien, men hon var väldigt söt.

      Radera
  9. Visst såg man Dallas, men det var nästan så att man skämdes för att erkänna det. Och hatkärleken till JR var starkt!
    Ha en fin fredag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja minns att det ansågs inte riktigt "fint" att Totta på serien. Ändå gjorde nästan alla det.

      Radera
  10. Välkommen december och lucka 1! Visst minns jag "Dallas". Tittade mycket på programmet och har också varit på besök där delar av serien spelades in; "Southfork".
    Dessa olika karaktärer minns jag så väl. Och de var ju tydliga.
    Jätteroligt att du berättar mer om Charlene Tilton för hon försvann ju ganska tidigt från serien.
    Ler lite extra när jag läser att du hade dig själv som chef. Jag antog också den utmaningen, men var 62. Var nog också ganska generös med ledigheten. Kändes väldigt bra.
    Ser fram emot att öppna fler luckor i din fina kalender.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns inte hur länge Lucy var med, men har för mig att det inte var så länge.

      Radera
  11. Dallas, ja, det var en högtidsstund. Bobby var så grann, Cliff Barnes var så dum och så fanns det en förman... Luke???.. som var så sexig. Du ser jag jag kollade på. Men jag var ju bara i trettioårsåldern... eller fyrtio... så det var helt ok.
    Undrar om man skulle se på serien på samma sätt idag. Tror att den fortfarande skulle kunna fängsla. Grattis till Sue Ellen. Och grattis till dej som vågar fira. Jag ska gå på kalas i morgon... trettioårskalas... och mår lite dåligt inför att träffa folk, trots att d et är släkte (makens)... eller, jo... just därför. Kram

    SvaraRadera
  12. Jaha, det var Lucy! Nu minns jag henne. Tänkte att Sue Ellen borde vara äldre än jag.... alltså över sjuttio. Lucy var en söt liten tjej. Kram igen

    SvaraRadera
  13. Jag sår också på Dallas!
    Bra att ha en tillmötesgående chef!
    Jag har namn på mina dammråttor.. Jag öppnar dörren och kallar ut dom.
    Ha en bra kväll!
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Kul inlägg, tänk att Lucy är 65!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många år sen serien gick, men man minns ändå skådespelarna i den ålder de hade då.

      Radera
  15. Då Dallas gick så satt man bänkad framför TV`n.
    Å så kul att du är tillbaka! Har saknat dig så!
    Många Välkommen-tillbaka-kramar//Lisa

    SvaraRadera
  16. Missade inte ett avsnitt som ung =) Hur arg var man inte på JR:S nonchalans mot familjen.. https://kort.webblogg.se/

    SvaraRadera