måndag 11 december 2023

Lucka 11

Familjen Flintas svenska släktingar

Fred och Wilma Flinta är välkända för de flesta. Man hör mest talas om deras grannar och arbetskamrater, men naturligtvis måste de som alla andra ha släktingar inte bara i USA utan även på andra platser i världen.

Barna Hedenhös är en serie berättelser för barn som skrevs av Bertil Almqvist, första boken kom för 75 år sedan Det hela utspelar sig på stenåldern. Namnet kommer från ordet hedenhös som symboliserar att något är omodernt. Det handlar om familjen Hedenhös som består av pappa Ben, mamma Knota och barnen Sten och Flisa.


De har också några husdjur, urhunden Urax, den långhåriga hästen Hårfagre...


 ...och urkon Mura. 

Berättelserna innehåller en blandning av faktiska företeelser från stenåldern, moderna inslag och en hel del fantasi. Stockholmen är en holme i Mälaren dit familjen flyttar. När de åker till Amerika besöker de bilfabriken i Ur-troit, som tillverkar bilar av märket Ur-ford, som drivs av hästkrafter. Kan det tro vara därifrån som Fred köpt sin bil? De passar även på att klättra upp i frihetsgudinnan i Ur-York. När de besöker Frankrike får de se Äckel-tornet, en föregångare till Eiffeltornet. Flisa tyckte tornet var äckligt högt. 

Familjen är även sportintresserad. De åker till Ura, en stenåldersort som påminner väldigt mycket om Mora. Där deltar de i Masaloppet, ett lopp som är kortare än Vasaloppet, och träffar på Ura-Nisse, som vunnit loppet många gånger. Pappa Ben är med och anordnar den första stora internationella idrottstävlingen, Urlympiska spelen. 

Det har även spelats in filmer av berättelserna och 2013 baserades TV-julkalendern på böckerna om familjen Hedenhös

26 kommentarer:

  1. Urbra och urintressant! Är såååå oerhört impad över din research. Och inte bara det - illustrationerna är kanooon:-)

    SvaraRadera
  2. Familjen Hedenhös, så underbart att återse dem. De har hängt med rätt mycket i mitt liv, dels för egen del men sen också för mina barns del. 75 års jubileum. Oj oj oj...
    En fin dag önskar jag dig Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer också ihåg dem från min barndom. Min far brukade läsa om dem för mig och min syster.

      Radera
  3. Det här är ett toppers stenbenflisaknot-iskt inlägg - något jag nästan glömt bort!
    tack Upplysargunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt kvar en bok om Familjen Hedenhös.

      Radera
  4. Vilka minnen du väcker vem minns inte familjen Hedenhös och kul att du pusslade ihop dom med Familjen Flinta..👍🦕 superbra inlägg..ha en fin start på veckan nu kram Nicki 🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flina och Hedenhös har mycket gemensamt,

      Radera
  5. Familjen Flinta var ju ett av få barnprogram som gick när jag var liten så det såg jag. Barna Hedenhös ä ju också bekanta men tänk att de redan har 75 år på nacken...

    Kram och god måndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev faktiskt själv förvånad över deras ålder när jag började leta information.

      Radera
  6. Vilken längtan och förväntan det var inför nästa avsnitt av Familjen Flinta. Härliga barndomsminnen.
    Kram från söder.

    SvaraRadera
  7. Jag har läst många Hedenhösböcker, men inte alla. Tycker att de är väldigt bra. Några har jag också i bokhyllan, som jag hoppas att barnbarnen snart vill läsa. Det är ju inte riktigt samma fart och fläkt i den, som i moderna fantasyböcker och spännande filmer, men jag tror att när de kan lite historia så kommer de att uppskatta och förstå sammanhanget i Hedenhös.
    Och den tecknade Familjen Flinta på tv... vilket "måste se"- program det var för mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att barn ibland uppskattar när dtetär lite vardagligt och de får reda på nya saker.

      Radera
  8. Återigen nostalgi från barndomen. När jag var liten läste mamma ur Barna Hedenhös och jag hade även ett Hedenhös-pussel. Men sedan kom familjen Flinta och Hedenhösarna föll lite bort för mig. Det jag minns är när familjen Cartwright gjorde entré i tv-rutorna. Då minns jag att jag tyckte det var roligt att pappan i familjen hade samma namn som pappa Hedenhös ... pappa Ben.
    Vilken trevlig lucka, tack för den!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också känslan av att Hedenhös blev utmanövrerad av Flinta, men båda är egentligen värda att både se och läsa även idag.

      Radera
  9. Har bara läst enstaka Hedenhös då jag jobbade som förskollärare. Minns en pojke än i dag som älskade att bläddra i de böckerna. Ha en bra måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju enormt mycket detaljerade bilder i böckerna.

      Radera
  10. Båda familjerna är välkända ... och Familjen Flinta var en fantastisk serie på den tiden vi inte var bortskämda med tecknade serier på tv - personerna i serien finns alla i minnet. Hedenhösfamiljen minns jag mycket väl från barndomen och sörjer att jag inte har någon av böckerna kvar.
    Önskar dig en fin måndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns visst nytryck av Hedenhösböckerna som dyker upp då och då.

      Radera
  11. Familjen Flinta var verkligen en favorit och även Barna Hedenhös, men julkalendern tror jag inte att jag såg. Jag har inget minne av den i alla fall.
    Glad måndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg inte heller den julkalendern. Mina barn var för stora då och då faller de programmen automatiskt bort.

      Radera
  12. Fanns med i barndomen. Både Hedenhös och Flinta. Nostalgilucka! Kram Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många år sedan jag tittade i de böckerna.

      Radera
  13. Hej Gunnel!
    Ligger lite efter med luckor och kommentarer. Men jag har förflyttat mig till Teneriffa och nu ska jag väl vara i fas.
    Kul med Familjen Flinta. Tänk så många avsnitt jag sett.
    Tyvärr gick inte riktigt Barna Hedenhös hem hos mig. Förslkte många gånger. Har några böcker. Och kanske ska jag nu efter att ha läst din lucka ta mig an boken igen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter helt underbart att få vistas i sol och värme nu.

      Radera