torsdag 19 oktober 2023

Falskt



Igår hade vi strålande solsken här hela dagen, så det blev en hel del promenerande. Det är skönt att komma hemifrån lite då och då och se nåt annat än flyttröran. Jag tycker jag är så flitig, men det tar sin lilla tid ändå. Det enda rum som är nästan helt klart är köket. Jag bor på tredje våningen så jag har utsikt över takåsarna, och även ner på gatan om jag vill det naturligtvis. Det bästa är att tvärs över gatan ligger ett antal mindre riktigt gamla hyreshus med en eller högst två våningar, så jag har ingen insyn. Jag gillar blandningen av gammalt och nytt. Det blir mycket mer levande då. 

Jag förstår mig inte riktigt på Systembolagets försäljningspolicy. De ger sken av att inte vilja locka människor till att dricka sprit, men det går att läsa titt som tätt om nya vinsorter. Det räknas väl också till sprit även om inte alkoholhalten är lika hög? Att det skulle minska inköpen att man bara kan köpa varorna i speciella butiker köper jag inte. För inte så länge sen läste jag om ett Systembolag som annonserade om söndagsöppet. Borde inte öppettiderna minska i stället om inköpen skulle bli mindre? 

Jag tycker det är gott med ett glas vin ibland, men det finns mycket annat drickbart som är minst lika gott. I en undersökning som gjorts när det gällde alkoholvanor kom man fram till att den grupp  där man sett att drickandet ökat var i gruppen äldre, ensamma damer. Jag har lite svårt för att tro det. Många äldre har svårt för att gå och då tro jag inte att man prioriterar att ta sig till Systemet. Jag inser att jag tillhör den här riskgruppen och då verkar det helt idiotiskt att jag får ett sms från Systembolaget där de erbjuder sig att  skicka hem spriten till mig om jag är intresserad. Prata om att sticka huvudet i sanden!

24 kommentarer:

  1. Jag gillar också ett glas vin då och då, men tror inte att min konsumtion går under gruppen missbruk. Här i Klintehamn finns inget systembolag, men man kan beställa att få det man vill ha från Systembolaget levererat till "Klinte kiosk och spel", mycket behändigt och en service som jag utnyttjar i bland. Så jag kan hålla med dig om att Systembolaget har en tvetydig försäljningspolicy.
    Ha en fin dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte man ska lita blint på alla undersökningar.

      Radera
  2. Det ser jättefint ut i ditt köksfönster och jag gillar också blandningen på gammalt och nytt det är mysigt.. Det där med spritreklamen tycker jag verkar konstigt då vill dom verkligen locka folk att handla mer..jag trodde att Systembolaget hade kunder så att det räcker och blir över..ha en fin dag nu och bra att du tar allting i din egen takt varför stressa.. Kram Nicki..😉☀️🤗

    SvaraRadera
  3. Så mysigt hos dig!
    Jag tycker också det är tvetydigt hos Systembolaget. Självklart vill de sälja till alla som inte är missbrukare, ej heller till yngre yngre.
    Jag tar gärna något glas vin till maten. Under pandemin beställde jag hem och fick levererat ända innanför dörren, kostade lite mer förstås.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Så mysigt det ser ut hos dig. Det tar sin lilla tid att få allt på plats men till slut så.

    Ärligt talat så tycker jag att Systembolagets monopol har gjort sitt men det verkar vara en het potatis att ändra på det. Det känns väldigt otidsenligt att att bara kunna handla i en butik när det går att beställa via nätet. När det gäller undersökningen så har det även tidigare framkommit att drickandet ökar just i den gruppen.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Fast vi kan ju unna oss lite. Tror ... inbillar mig... att man har kolla, då man blir äldre. Några glas vin i veckan,slinker allt ner. FAst jag kan tycka att reklam, det behöver inte systembolaget kosta på sig. Bra med välutbildad personal då man kommer dit.! Kram

    SvaraRadera
  6. Så fin utsikt du har! Perfekt ju!
    Ja, ja det där med Systembolaget. Dubbelmoral så det ryker om det. Systembolat har ju haft hemleverans i många år. Under pandemin var leveranstiden med van till dörren hela 6 dagar. Självklart köpte man mera än bara en flaska eller än BiB, för fraktkostnaderna är saftiga.
    Nu har jag koll på mitt drickande. Är till och med så tråkig att jag bara dricker vin och öl, men som pensionär tycker jag nog att jag får unna mig en viss alkoholförbrukning i veckan.

    PS. På tal att äldre damer är "i riskzonen". Har en kvinnlig granne som en dag under sommaren frågade mig klockan 14 om jag ville komma in för en vinare. Ja, då har det kanske gått för långt. Enligt mig alltså. DS.

    SvaraRadera
  7. Har för mig att det tidigare var förbjudet att annonsera om alkoholhaltiga drycker. Men nu ser man sådan reklam varje dag i både tidningar och TV. Märkligt att den ens behövs. Jag trodde att Systembolagets varor gick åt som smör i solsken ändå.
    Som helnykterist har jag inte ens varit innanför dörrarna i någon av dessa butiker. Min favoritdryck kommer från kallvattenkranen. Det finns ju inget godare än kallt friskt vatten. Och inget billigare heller. :)

    SvaraRadera
  8. Det ser så mysigt ut i ditt fönster. Och så perfekt med utsikt över takåsarna och att du bor så pass högt att du inte har någon insyn.
    Ja det är lite dubbelmoral med att varna för alkohol och samtidigt göra reklam. Ett glas vin kan vara gott ibland men jag dricker det helst som måltidsdryck. Nu när det börjar bli höst så lockar mer en kopp rykande varmt te.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Så fint att läsa att du trivs i ditt nya hem. Och blandningen av det gamla och nya vad gäller hus bidrar ju helt klart till en bra mix. Visst tar det tid att komma i ordning och bra att ta ett rum i taget. Köket ser verkligen inbjudande ut. Skönt också att de övriga husen är lägre så att insynen minimeras.
    Visst är det dubbelmoral med Systemet, men den svenska alkoholskatten är så hög att staten skulle förlora massor om vin och sprit kunde köpas i vanliga butiker. Tror mest det är pengar till staten det handlar om.
    Ja, sms om hemleverans har jag ännu inte fått, men det kanske kommer. Ett gott glas vi tar jag gärna. Men jag brukar handla det på egen hand. (Eller så gör maken det)
    Önskar dig en fin helg.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Har heller ingen förståelse för systembolagets sätt att arbeta, är ju emot monopolet, vill ju kunna handla sådana drycker på ICA istället.
    För staten handlar ju allt om pengarna de får in.

    Har heller ingen insyn här från femte våningen, passar mig utmärkt.

    Ha nu en fin afton. :)

    SvaraRadera
  11. Jag tycker att det är trist med all reklam. Jag handlar aldrig efter reklamen, vi handlar när vi behöver. Förstår inte heller varför systembolaget skickar reklam, fast det har jag aldrig fått. Härligt att du trivs. Kramar

    SvaraRadera
  12. Du ser ut att bo fantastiskt fint.
    Systembolaget vill ju sälja sina varor förstås, men är väl tvungna att varna för för hög konsumtion...
    Sms från dem har jag aldrig fått. Verkar verkligen konstigt att de skickar till dig, och säkert också andra.

    SvaraRadera
  13. Utsikt över takåsarna låter mysigt. Vi bodde också högst upp förra gången. Nu bor vi på marken. Det är skönt när det blir klart i ett rum. Köket behöver man hitta i. Såg att du bor nära hembygdsparken. Där har vi varit många gånger. Men det jag är mest nyfiken på i din nya stad är om de underbara osötade chokladkakorna på Nisses Konditori finns kvar. Jag vill inte råka ut för någon besvikelse och har inte ringt dit - ännu. När det blir vår och ljuset återkommer ska vi av olika anledningar utforska omgivningarna där vi bott tidigare. Om du vill ha paus i allt hemarbete kan du titta in på gotlanduppochner och läsa om årets novemberlekar. Visst är det sura gubbar. Men mitt mål är att...
    Kram, Bosse Bus

    SvaraRadera
  14. Jag handlar inte alltid efter reklam! Kram!

    SvaraRadera
  15. Jag hoppas att du har haft en bra lördag!
    Kram!

    SvaraRadera
  16. Hoppas att du har det bra! Kram Lisa

    SvaraRadera
  17. Hoppas allt är bra, ha en fin kväll.

    SvaraRadera
  18. Hej, hej! Har du kommit i ordning i din lägenhet? Det tar lite tid innan man inrättar sig till ett nytt liv, och det måste det få göra. Hoppas allt är väl med dig bara. Ha det gott! Kram!

    SvaraRadera
  19. Hoppas att allt är bra med dig.. Och hoppas att du får en fin helg.. Kram Nicki..🤗♥️👍

    SvaraRadera
  20. Nu har det gått ett tag sedan du skrev så jag hoppas att du kommit till rätta med allt i lägenheten, eller det mesta i alla fall.

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
  21. Hoppas att allt är bra med dig. Önskar dig en bra kväll! Kram

    SvaraRadera
  22. Saknar dig Gunnel och jag hoppas verkligen att allt är bra..🤔 Var rädd om dig Kram Nicki..🤗♥️

    SvaraRadera