tisdag 17 oktober 2023

Besvikelse


I helgen annonserades det om Tjejmässa en bit från Ängelholm, och eftersom jag inte varit iväg på nåt liknande på ett bra tag, kändes det som en perfekt utflykt. Ulrika och jag fick skjuts dit för det var i en hembygdsgård långt ute på vischan. Jag hängde inte upp mig så mycket på namnet för idag kallas nästan alla kvinnor för tjejer oberoende av ålder. Jag vet inte om någon tror att man ska känna sig yngre för att man blir kallad tjej. För mig gör det absolut ingen skillnad. Jag skäms inte för min ålder och det är det ingen som bör göra. 


Vi kom dit ganska tidigt för vi tänkte att vi skulle kunna gå runt och kika på alla utställare innan mannekänguppvisningen började. Det var ganska många besökare redan när vi anlände så det verkade bli trångt. Och trångt var det! Lokalen var inte särskilt stor men de som anordnat mässan hade försökt trycka in så många utställare som möjligt. Den första vi kom till sålde handsprit. Kanske inte något som jag hade väntat mig. Nästa utställare visade smycken i läder och det var mer i min smak. Sen följde hudprodukter, hudprodukter och hudprodukter. 90% av utställarna sålde samma saker. Någonstans var det insprängt ett litet bord med jeansväskor, lite mer smycken och eterneller. Den största platsen hade en secondhandbutik fått. Återvinning är ju på modet, men jag tyckte ändå det kändes lite malplacerat här. 

                                          

Det absolut bästa på hela mässan var en dam som hade med sig kläder från sin butik. Jag hade aldrig hört talas om den tidigare, men jag blev helförtjust i hennes modeller. Henne bås var så trångt att man fick nästan gå in och backa ut, så vi fick hennes visitkort och ska åka direkt till hennes butik istället. Tyvärr var det inte hennes kläder som skulle var med på mannekänguppvisningen utan det var de från secondhandbutiken, så vi ringde Taxi Moberg som kom och hämtade oss i stället. Den tjejmässan är inte aktuell för min del fler gånger, och efter kommentarerna jag läste sen så var det fler som tyckte som jag. 

På kvällen blev jag bjuden på middag hos Ulrika och det var betydligt trevligare. Vi bor bara ett kvarter från varandra, och om jag sneddar över innergårdarna tar det bara 5 minuter att gå dit. Det märks att det börjar bli höst för det skymmer ganska tidigt nu. Jag är inte mörkrädd och vet att jag klarar galant att ta mig helskinnad hem, men Bo tycker inte jag ska gå ensam på kvällen utan han följer mig till porten. En riktig gentleman!

26 kommentarer:

  1. Återbruk i all ära, jag återbrukar hellre mina egna kläder med att ge dem en ny touche i form av accessoar eller kombinationer.
    Vet att det är på modet och de som gör om sina garderober har ju massor där innan, så för mig är det ingen klimatbesparing 🤣 Mera mer vill ha mer 🙏🏻
    Hudvårdsprodukter, nej nej.
    Näru tjejen, denna tjejen går inte på sånt mer, var ju nyss på något.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör som du och ändrar om på de kläder jag redan har.

      Radera
  2. Bra att Taxi Moberg kunde komma snabbt och hämta er igen =)
    Så bra med en gentleman som ser till att du kommer hem ordentligt -idag går man ju inte säker någonstans känns det som. Kul att du nu hittat ett nytt ställe att shoppa kläder på, du får visa upp butiken här sedan så att vi andra också kan shoppa loss om vi har vägarna förbi. Ha nu en riktigt bra eftermiddag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska vänta att åka dit till våren. Då har jag förhoppningsvis packat upp alla lådor.

      Radera
  3. Så synd att tjejmässan inte levererade. Oftast tycker jag att marknader och liknande bara säljer ett och det samma! Desto trevligare med en affär med tilltalande kläder men det är nog smart att besöka den fysiska butiken.

    Så smidigt att bo så nära Ulrika. Det betyder mycket förstår jag.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli kul med ett besök till våren i den nya butiken. Det känns väldigt bra att ha dotter med familj på gångavstånd. För det mesta ringer vi varandra, men det är bra att kunna träffas snabbt om det behövs.

      Radera
  4. Vad tråkigt att det inte blev den roliga upplevelsen ni hade hoppats på. Mysigt med en vän så nära så ni kan slinka över till varandra när ni har lust. Hoppas på bilder från butiken när du kommer dit, kram https://kort.webblogg.se/

    SvaraRadera
  5. Så synd att tjejmässan blev en besvikelse. Men du hittade i varje fall en affär du kan besöka så småningom. Och en bra dag blev det ju ändå med middag och allt. Så skönt att ni bor så nära varandra.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Trist att det inte utföll till belåtenhet men tränger man in för mycket i en liten lokal så blir det ju knepigt.
    Sortimentet överlag kunde de ju planerat lite bättre.

    Men ha nu en fin avslutning av kvällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag det var väldigt fantasilöst organiserat.

      Radera
  7. Det var väl tråkigt att tjejmässan blev en besvikelse. Hoppas att ni hittar något trevligt i den där butiken i stället. Så trevligt att bli bjuden på middag och bra att du fick skjuts hem sedan. Som det står till i landet Sverige vet man inte vad som kan hända när tjejtanter är ute på ensamma på kvällen.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har tyvärr hänt en hel del otrevligheter i Ängelholm, men även på dagtid, så man är visst aldrig säker.

      Radera
  8. Så gulligt av Bo att följa dig till porten. Det kallar jag för omsorg!
    Tjejmässa - namnet gillar jag inte. Jag menar när slutar man vara tjej, när blir man kvinna och när börjar man bli tant...
    Min bästis Yvonne och jag har diskuterat det många gånger. Vi är inte överens. Hon tycker det är löjligt att kalla en 55-åring "tjej". Så hon växlar mellan "kvinna" och "dam". Jag är mera lagd åt ditt tolkning oavsett ålder - "tjej" it is;-)
    Synd att mässan inte passade dig och kompisen, men att få en personlig visning i "tjejens" butik är ju perfekt:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot ett vårbesök i klädbutiken.

      Radera
  9. Förstår att kvällens middag var det bästa på hela dagen. Och vilken härlig svärson.
    Förstår att han är rädd om dig.
    Ha en bra dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns tryggt att få sällskap till porten.

      Radera
  10. Vad synd att mässan inte blev som du tänkt dig och den lät ju inte så värst rolig..🥴 och gå hem ensam på kvällar bör du absolut inte göra bara att titta på hur vår värld ser ut nu..var rädd om dig.. Kram Nicki 🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej , tyvärr vågar man sig inte ut ensam längre när det är mörkt.

      Radera
  11. Bra att du iallafall kollade vad det handlade om. Nu vet du... och så fick du tips på en trevlig butik. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den. nyupptäckta butiken var det bästa på hela mässan.

      Radera
  12. Nu har du gjort ett besök här och behöver ju inte gräma dig över att du inte gick dit. Och en bra behållning var ju damen med kläderna du gillade.
    Trevligt med middag hos Ulrika och perfekt att ni bor så nära varandra.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt. Hade jag inte besökt mässan hade jag absolut ångrat mig. Nu vet jag till en annan gång att jag behöver inte ta mig dit.

      Radera
  13. Härligt att mässan i moll gick över i dur med trevligt sällskap, bra taxiservice, god middag, och en chevaleresk måg. Dagens slutbetyg: Fem stjärnor av fem möjliga.
    Må väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev allt som allt en riktigt lyckad dag
      ändå även om den inte började så positivt.

      Radera