torsdag 1 december 2022

Lucka 1

Glögg


Idag firar vi Glöggens dag. Hur svenskt vi än anser att glögg är så är inte traditionen svensk från början. Under antiken drack såväl greker som romare kryddade viner. De två främsta anledningarna var att kryddorna ansågs ha hälsobringande egenskaper, men de hjälpte också till att dölja dålig smak på vinet. Drycken kallades överraskelsens kryddor och från 300-talet och framåt finns romerska recept som troligtvis är en historisk föregångare till glögg. Det man vet är att kejsar Nero uppskattade den här drycken. Under 1400-talet värmde och kryddade man vin på de tyska slotten i området kring Rhen för att hålla värmen under de kalla vintermånaderna, så kallat gluhwein. Med tanke på dagens höga elpriser borde vi nog dricka lite mer glögg i vinter. 

Första gången man kan läsa om glögg i svensk skrift är från år 1609 då ordet glödgat win dyker upp. Man vet att det redan på 1500-talet dracks olika varianter av glögg. Kung Erik XIV hade exempelvis Lutendrank som favoritdryck. Det innehöll vin, kryddor och mjölk och serverades i 210 kannor på hans kröning år 1561. Gustav Vasa däremot ville ha Rhenvin med socker, honung, kanel, ingefära, kardemumma och nejlikor i sin kryddblandning. Det måste ha smakat nåt åt pepparkakshållet. Det glödgade vinet dracks varmt och efter hand förkortades glödgat win till bara glögg. Dagens glögg har inte mycket med dåtidens glödgade viner att göra. De späddes med hett vatten och var mycket alkoholsvaga. I recept från 1800-talet nämns ingredienser som muskotblomma, lakritsrot och islandsmossa. Glöggen blev allt starkare i takt med att man upptäckte att karamelliserat socker gjorde det godare. Man placerade sockret i ett nät ovanför glöggen och tände på alkoholångorna. 



Först runt 1890-talet blev glöggen en svensk jultradition och särskilda glöggserviser började säljas. Samma kryddor som användes på Gustav Vasas tid används idag, men varje glöggtillverkare har givetvis sitt eget hemliga recept och nya smaker dyker upp varje år. Glögg hör julen till.

35 kommentarer:

  1. Vilken tur att jag har glögg hemma, så att vi kan ta en liten kopp till kvällen. Var till systemet förra veckan och stod och valde mellan de olika flaskorna, det slutade med en som inte skulle vara så söt en flaska ekologisk torr glögg från Tegnér & son, med ett recept från 1880 Ha en bra första dag i december =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Jag har inte smakat någon glögg än, men det är väl dags snart.

      Radera
  2. Glögg hör verkligen ihop med December. En bra start på din adventskalender. Överraskelsens kryddor lät spännande. Sedan blev jag självklart nyfiken på hur islandsmossa kan smaka. Jag sitter här i mörkret och tänker tillbaka på olika stunder i mitt liv när glöggen varit med som sällskap. Tankarna glider iväg till platser, personer och privata mysstunder.
    Kram från Visby.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderade också över islandsmossa. Det låter inte särskilt gott. Däremot tror jag att jag hade gillat lakritsglöggen.

      Radera
    2. Det är jag också rätt säker på att jag hade gjort.
      Kram från anonym. ;)

      Radera
  3. Åh så roligt att din julkalender har startat. Alltid så roligt att läsa dina fördjupningar i ämnet för dagens lucka. Glögg dricker vi bara till advent/jul. Har väldigt svårt att tänka mig glögg andra tider på året. Kanske är det kryddorna som är "juliga" men det troliga är väl att det är traditionsbundet.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller samma här. Vi dricker bara glögg i juletid, men då passar det också extra bra.

      Radera
  4. Härligt att din kalender är igång igen ... det bästa med december! Ja, förutom Caspers födelsedag då :)
    Glögg hör verkligen till den här tiden och jag ska nog köpa mig en flaska att njuta av mörka vinterkvällar.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att kalendern kan jämföras med ett barnbarnskalas! Det var ett bra betyg. Nu blev jag stolt.

      Radera
  5. Nja, glögg är inte favoriten. Men visst, lite av den varan brukar det bli varje år. Samt någon skvätt som blir över..hälls ut till påsk.
    Förstår att den har en lång historia. Tur att man slipper mjölk i..
    Eller lakritsrot.
    Vilket jobb du lägger ner med kalederluckorna. Imponerad. Kram! Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar lakrits men det är klart ingen garanti för att det är gott med den smaken i glögg. Jag får testa nån gång. Jag har själv väldigt kul när jag gör kalendern så det känns inte alls jobbigt.

      Radera
  6. Tack för glöggens historia som jag nog har läst någon gång men som var bortglömd så bra med återupprepning av kunskap! Roligt att du har din julkalender i år igen! Glögg är gott, beroende på sort men här har jag inte sett att man glöggar i den vanliga "ordningen" som jag är van med från Åland. Får hålla mina spräckliga öppna nu för att lära mig någonting nytt om min nya hembygd. Glöggkryddor hade jag i lådan men dem gav jag till en god vän som bjöd in oss till julafton och som saknade glöggkryddor. På julafton blir det lite glögg helt säkert.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli intressant att höra lite om julfirandet hos er nu.

      Radera
  7. Nu är decemberluckorna hos dig i gång; jag är lycklig över att få öppna och få mig kunskap och upplysning och så en fin glöggstund denna första dagen. Som jag sagt förr en tradition för mig är din kalender :-)
    Glögg är jag glad i!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Tove! Jag tycker också om glögg, speciellt om man varit ute en kall dag och är helt genomfrusen.

      Radera
  8. Fin start på adventskalendern! Glögg är ingen favoritdryck hos oss men vi tar fram den till luciafirandet och på julafton. Vilken mysig glöggservis! Kanske smakar glöggen extra bra om man kan servera den så fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det är möjligt att det påverkar smaken om man har ett fint glögglas.

      Radera
  9. Lite av din glögg information visste jag redan, men ändå intressant. Det är ju så gott med glögg. Vi tycker bäst om Blossa vinglögg. Men vi köper även hem Blossa lätt vinsglögg, och Blossa alkoholfria glögg. Vi inviger glögg och julmusiken då vi stöper ljus. Nu till första advent köpte vi hem årets glögg, den var helt ok, men inte så god som Blossa vinglögg. Gluhwein är också gott, fast det ska vara den hemmagjorda. De köpta är inte goda. Vi brukar göra Gluhwein då vi är på skidsemester, värmande gott.
    Ha en bra dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gluhwein har jag inget minne av att jag druckit.

      Radera
  10. Glögg är inte min favorit!
    Svar.Ja det var upp och ner från fåtöljen !
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Glögg hör julen till men själv är jag inte alls förtjust i det. På tok för sött för min smak. Gluhwein däremot fungerar bättre tycker jag men allt är en smaksak.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste nog testa gluhwein någon gång.

      Radera
  12. Alltid lär man sig nåt nytt! Gillar idén med tapas och glögg på det. Såg på Systemet idag att de sålde tysk glühwein. Den har ingenting med glögg att göra. Men jag fegade ur och köpte inte flaskan. Tänkte om den är lika söt som den svenska glöggen ändå, då kommer jag aldrig dricka upp den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glögg är lite för sött, men trots dtetdricker jag det till jul, men bara då.

      Radera
  13. Tack för en trevlig lucköppning med historien bakom glögg. Lite visste jag och mer lärde jag mig. Vi fick en flaska finsk glögg och en är inte så söt så den har vi testat. Men annars blir det mest spetsat "glühwein" här hemma.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara testat svensk glögg och det är en dryck som jag bara smakar vid jul.

      Radera
  14. För ganska många år sedan fanns lakritsglögg. Jag som gillar lakrits hade förstås sett fram emot den. Men blev SÅ besviken! Den smakade helt enkelt förfärligt illa. Numera köper jag vanlig traditionell glögg från matvaruaffären. Den är helt enkelt godast, tycker jag./ Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lakritsglöggen har jag missat. Konstigt att den inte var god. Det förutsätter man så klart att den ska vara när den smakar lakrits. Vilken otur!

      Radera
  15. Glögg hör verkligen advent och julen till. Kul att läsa historien om denna ädla dryck.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glögg är en juldryck, precis som du säger. Jag skulle aldrig komma på tanken att dricka det vid någon annan tid på året.

      Radera
  16. Glögg kan tydligen innehålla allehanda kryddor, men det vete rackarns om jag skulle vilja ha den där drycken med mjölk i!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej mjölk verkar lite fel i samband med glögg.

      Radera
  17. Glögg kan vara mycket gott, men jag tycker att den är lite för söt.
    Intressant att få reda på en mängd fakta om glöggen och om hur det var förr.
    Tack och kram från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att glöggen är väldigt söt.

      Radera