tisdag 22 september 2020

Det går framåt


                                           

Vissa dagar känner jag mig nästan som Pippi Långstrump. Inte bara för att vi är lika gamla och rödhåriga (hon äkta och jag falsk), utan för att jag känner mig stark så jag skulle kunna lyfta en häst. Det är riktigt bra dagar, för då får jag gjort en hel massa både nödvändiga och onödiga saker. Det ska vara en blandning av allt, annars blir det för trist.

Jag är inte en sådan människa som håller på med en sak tills den blir helt klar. Jag hoppar gärna mellan olika göromål. Till sist blir ju ändå allting klart även om det inte verkar så för en utomstående. Jag fick erbjudande om att slipa snickarbordet till Göran och det har jag hållit på med i två eftermiddagar. Det dammade så in i Norden, så jag var tvungen att ha ansiktsmask för att inte få ner allt stoft i halsen. Även om det satt fast en påse på slipmaskinen så tog den inte hand om allt. 

Jag hjälper gärna till med vad jag kan i snickarrummet för desto fortare kan jag börja på mina egna rum och få dem målade. Det är massor av saker som vi upptäckt bara har funnits här för att ta plats och samla damm och allt sånt försvinner nu. Vi bär upp det och samlar allt i garaget. Jag är rädd för att jag också har en hel del onödiga saker som jag måste skiljas ifrån. Som tur är så har vi en carport där vi kan parkera bilen. Det får inte plats ens den minsta leksaksbil i garaget numera. Jag ser fram emot när allt är sorterat. Då kommer Bo och Rasmus in i bilden igen. De brukar hjälpa oss när vi har en del som ska till tippen. Bo har dragkrok på sin bil så det enklaste är att låna ett släp och få iväg allt på en gång.


Då kan jag äntligen pusta ut.

31 kommentarer:

  1. Så skönt att få sorterat undan! Vi gjorde det för ett år sedan och det var välbehövligt. Vi valde att ta en container för blandat avfall och det var hur smidigt som helst.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som en stor lättnad när allt onödigt försvinner.

      Radera
  2. Pippistyrka lyfter skönt i känslan! Och det praktiska. Pusta ut i vila tills nästa Pippi!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vilar mellan Pippiögonblicken....men inte med fötterna på huvudkudden.

      Radera
  3. Det känns alltid skönt då man har rensat lite. Tjejerna brukar säga att de ska rensa på vinden, för att jag sparar förmycket "skräp", enligt dom, men jag säger att det är bra ha grejer.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast oftast är de där bra-att-ha-grejerna ganska onödiga.

      Radera
  4. Så positivt det låter, känna sig stark som Pippi Långstrump och få en massa saker gjorda! Smart att ta vara på de goda dagarna och få en massa gjort och sedan ta någon vilodag.
    Så kände jag mig i våras och då började vi "coronastäda". Vi rensade och rensade och rensade. Vet inte hur många vändor det blev till återvinningen men vi blev av mer massor av "bra att ha saker" och vi saknar dem inte. Vi städade hela vår bostad in i minsta skrymsle och kände oss väldigt belåtna när vi avslutade projektet.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste kännas underbart när allt är klart. Jag ser fram emot att få det så hos oss också.

      Radera
  5. Jag får också såna ryck tyvärr mer sällan nu!
    Men visst känns det skönt efteråt!
    Sv...Du tillhör de två %
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är ganska kul att storstäds och sortera bort saker. Det är veckostädningen som jag tycker är så urtråkig.

      Radera
  6. Sådana där Pippi-ryck mår man oftast jättebra av och skönt blir det att få mera svängrum samtidigt. Vi är Pippi både Uffe och jag för tillfället. Men vi säljer en hel del av det vi har åt andra, vi har en bra Ålands Köp & Sälj via Facebook som fungerar utmärkt. Varje gång jag far till stan har jag saker med som någon har köpt,annars kommer de hit och hämtar. Det lilla samhällets fördel. Resten går till tippen precis som det gör för er.
    Ha det fint nu Pippi-Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi har också sålt en del maskiner som inte göran använder längre och lite andra saker. Det är bra att det kommer till nytta hos någon annan.

      Radera
  7. Det är härligt med Pippi-ryck! Och att det får ta den tid det tar. Jag fastnar lätt i nostalgins garn när jag går igenom mina skrymslen. Men det har jag tid för!! Tycker som du Gunnel, att veckostädningen är sååå tråkig, så det har snarare blivit treveckorsstädning för min del. Men jag stökar ju inte till så himla mycket heller! 😏

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det lätt att fastna i minnen när man hittar saker som varit bortglömda länge. Då blir det en naturlig vilopaus och det behövs i rensningen.

      Radera
  8. Jag är också lite hit och lite dit. Många järn i elden. Men jag trivs med det och allt blir färdigt i slutändan, när den nu är.
    Snickerier och slipa, nej det är inte min grej.
    Men rensa ut, det är fint det. Ett lyft!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dent blir aldrig långtråkigt om man hoppar mellan olika saker som sak göras.

      Radera
  9. Jag är sån som alltid vill bli färdig med det jag håller på med. Åke brukade säga att jag kunde vara lite trög i starten ibland, men kommer jag väl igång med något ger jag mig inte förrän det är klart.
    Det är väl charmigt att vi alla tillåts vara olika!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att var och en ska få vara som den trivs med. Då brukar allting fungera bra.

      Radera
  10. Bra att kunna hoppa från det ena föremålet till det andra. Jag vill gärna ha undan en sak i taget... på gott och ont.
    Dragkrok, det är bra när det är dags att köra till soptippen.Eller återvinningen, kanske det heter.nKrsm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har vi väl våra knep när vi ska städa.

      Radera
  11. Heja, heja! Skönt att du känner dig som Pippi emellanåt - här är det ett tag sen som jag hade den känslan, men kanske kommer den tillbaka någon dag :)
    Har en hel del saker som vi inte behöver - ska ta mig samman och försöka åka iväg med det någon dag ...
    Önskar dig en fin fortsättning på denna dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det gäller att ta vara på Pippidagarna.

      Radera
  12. Alltså här var det i våras och just i samband med coronakrisen som alla började röja i sina lägenheter. Containrar ställdes upp på innergården, och de fylldes på nolltid. Nya kom dit som även dom fick ersättas med ytterligare en omgång.
    Så ni har väntat till hösten med allt röj och släng. Bra där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tog ovanvåningen tidigare i år, men nu är det rummen i källaren som får sig en genomgång. I och för sig behövs det nog med jämna mellanrum sen också.

      Radera
  13. Ojoj, slit och släp men det är ju sååå skönt när det är klart :)
    Kram fina Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man känner sig nöjd med sig själv när allt är färdigt.

      Radera
  14. Det finns en stor fördel med att flytta så ofta som vi gjort. Om vardagslivet funkar är det roligare att variera mellan uppgifterna. Har jag gjort något "tråkigt" tycker jag att jag är värd att ha roligt en timme, eller två. Känner igen det där med att vissa dagar går det fysiska mycket lättare än andra.
    Sedan är det alltid skönt när något blir helt klart. Jag är rädd för att er bil kommer att frysa annars i november. ;)
    Kram från en som bara varit falskt rödhårig vid ett tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu gör du mig nyfiken. När var du rödhårig?

      Radera
  15. Testar!
    Mina kommentarer försvinner....

    SvaraRadera
  16. Aha! Jag måste förhandsgranska för att det ska fungera med kommentarerna.
    Ler igenkännande här när det kommer till rensning. Ska nog sätta lite fart här också. Mycket finns som bara "värmer hyllor"
    Lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att du kom på vad som strulade. Det är ju inget som jag får vetskap om annars. Ja, rensa kan man göra med jämna mellanrum verkar det som. Det är en sysselsättning som aldrig tar slut.

      Radera