torsdag 3 september 2020

Accessoarer


Jag skrev i förra veckan om trädgårdskläder men jag glömde alldeles bort accessoarerna. De är minst lika viktiga. Nu menar jag inte planteringsspade, sekatör och räfsa utan handskar, hatt och handväska. Jag vill gärna se lite ladylik ut när jag kryper runt bland ogräset. 



Tyvärr har jag ingen så tjusig blomhatt som Hanna, men Katarina skickade mig en keps med Luxemburgs vapen på och den är riktigt snygg. När det nu inte går att träffas håller vi kontakten med mail, paket och videosamtal i stället. Det ska bli skönt när det blir någorlunda som vanligt igen. 


Jag planterar alltid en del perenner varje år och har i regel blommor i blomsterlådor och krukor. Då gäller det att serva med vatten. Vi har en ganska lång slang som jag kopplar i vattenutkastet, men jag blir ändå tvungen att koppla till ännu en slang för att nå alla växter. Ett tag hade vi bevattningsförbud och då var det vattenkanna som gällde. Inte vet jag vad det är som far i alla slangar jag tar tag i. Jag måste ha magiska fingrar för de blir som levande ormar. Att använda dem går hur lätt som helst, men när de ska snurras ihop för att hängas tillbaka på sin plats trilskas de nåt enormt. 

Jag har länge gått och sneglat på de här expanderbara slangarna och nu slog jag till och inhandlade en. Den var så fint inrullad och låg i en liten plastväska. Slangen var 10 meter men när den sträckte ut sig i hela sin längd blev den 30 meter. Helt perfekt! När jag vattnat klart och stängt av vattnet krympte den ihop till sin ursprungliga längd. Jag försökte rulla ihop den och trycka ner den i väskan, men det klarade jag inte av. Jag gissar att det gjorts maskinmässigt från början, så jag gav upp och fäste en sladdklämma om den i stället och hängde upp den. Det gick lika bra. 


Men vad skulle jag då göra med väskan? Jo, det var en perfekt trädgårdsväska märkte jag. Där fick jag plats till trädgårdshandskar, mobil och en flaska vatten. Den här lilla väskan bär jag nu med mig runt i trädgården. För en del år sedan var det ett modehus som tillverkade röda plastväskor i stil med de kassar man köper i matbutiken. Något år senare plagierades IKEA:s blå väska. Jag undrar hur länge det dröjer innan min lilla trädgårdsväska kommer att visas på catwalken.

30 kommentarer:

  1. Praktiska pantertant med sinne för accessoarer - vilket ljuvligt ord förresten - den där slangen gillar jag - och den lilla fröken med blomman i sitt hår - hon får dagens kram av mig, och du med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Tove! Även vardagsjobb kan göras lite festligare.

      Radera
  2. Du är fiffig!
    Vi vill ju alla ha fred och trygghet!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Det är detaljerna som gör det och det gäller även i trädgården! Jag tycker att din trädgårdsväska är urläcker så vem vet ;-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är åtminstone nättare än IKEA-väskan.

      Radera
  4. Riktigt roligt och bra inlägg igen du kommer säkert ha kvar alla blomster ett bra tag till det förutspås en lång och mild höst.. Hoppas du får ett fint slut på veckan nu kram..

    SvaraRadera
    Svar
    1. VI har väldigt fint väder här, och jag hoppas det håller i sig länge.

      Radera
  5. Så söt hon är i sin blommössa! Tror du är lika chic i din keps! Visst är de bra de där vattenlangarna som expanderar på längden! Jag har en som jag köpte för två år sedan och jag gillar den skarpt! En snygg och praktisk trädgårdsväska fick du på köpet ... det fick inte jag, men jag fick en fyrkantig plasthink med lock :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din slang är kanske längre än min, men en plasthink är också användbar.

      Radera
  6. Det var en bra vattenslang, har aldrig hört talas om en sådan innan.
    Din fina trädgårdsväska är användbar till mycket, så vem vet, nästa år så kanske den är supermodern.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja modet är obegripligt ibland så det är inte omöjligt.

      Radera
  7. Så chik du är när du trädgårdsarbetar, "hatt" och handväska. Jo jag tackar jag! 😁 Sätter du dessutom en blomma bakom örat så blir du kanske lika söt som Hanna.
    Den där praktiska slangen har inte jag heller hört talas om. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag ska testa med ros bakom örat.

      Radera
  8. Du fick ju en jättebra trädgårdsväska på köpet när du skaffade den där fiffiga slangen. Jag använder en gammal blomsterkort som förvaringsplats för de redskap jag använder oftast och den hänger behändigt till på uteplatsen. Man får göra det bekvämt för sig.
    Ha en fin dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att ha något att samla smågrejerna i.

      Radera
  9. Trädgårdsslangar blir lite griniga med åren. Men man får försöka lirka med dem, så blir de mer hanterbara. Lite som gamla gubbar. Kanske gäller gummor oxå. Kram på dej!

    SvaraRadera
  10. Fiffiga du! En sådan slang borde ju jag också ha...och väskan är ju som pricken över i-et. Nu saknar du rosetten i håret men det fixar du säkert både i den ena och den andra färgen.
    Å andra sidan så syns inte rosetten när du tar kepsen på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Nej jag nöjer mig nog med kepsen.

      Radera
  11. Jag tror det bara handlar om ett fåtal dagar. Det går rykten som nått ända till Visby.
    Trettio meter slang. Vilka möjligheter och sedan omöjligheter.
    Vilken söt tjej på översta bilden. Hoppas det snart blir som "vanligt" igen.
    Kram från ett mörkt Visby

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktigtrollerislang, som nu får vila ett tag, för vi har regn lite då och då.

      Radera
  12. Fniss....det där med vattenslangarna känns verkligen igen! Snyggaste accessoaren är ändå blomman i året men det kanske beror på att modellen är så söt???
    Du får se dig som en riktig modeikon och vara först med det nya! Snygg väska <3
    Kram Gunnel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att överträffa Hanna med sin blomhatt.

      Radera
  13. Kan tänka mig att du är tjusigt i trädgårdsarbetet. Och kepsen är ju verkligen galant. Den tillsammans med den läckra och praktiska trädgårdsväskan är ju perfekt. Klart att olika "Catwalken" kommer att kontakta dig.
    Ja, dessa slangar som trilska. Minns dem. Nu har vi bara en slang i den spanska sommarstugan. (Hemma har vi balkong med vatttenkanna) Men någon i Spanien tyckte de behövde en slang och stal vår nu när vi inte varit på plats. Ska föreslå maken att köpa en som rullar ihop sig på egen hand.
    Tack för tipset.
    Önskar dig en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den bästa slang jag använt. Skulle gärna vilja byta ut de gamla också.

      Radera
  14. Här snackar vi blomma i håret! Hela söta tösen är ju en accessoar. Det är inte många som slår den där looken. Ja, farmor kan nog komma en bit på väg utrustad med magisk vattenslang, keps och väska. Hanna och farmor, de tjejerna vet hur man bländar grannskapet! :)
    Ha en skön helg i söder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Synd bara att det är så sällan vi kan blända gemensamt.

      Radera