torsdag 18 juni 2020

Helgfirande


I morgon är det midsommarafton och då serveras säkerligen matjessill, nypotatis och jordgubbar i de flesta hushåll. Det är en så typisk midsommarmeny. Helst ska man kunna sitta utomhus och äta också. Då är det helt perfekt. Det återstår att se hur vädret blir i morgon, men det har varnats för regn. Vi får gardera oss och duka på altanen så är vi ändå delvis ute. Midsommar är nog den högtid som mest symboliserar Sverigesommaren.

För en del år sedan diskuterades livligt i Helsingborg om det skulle införas flexibla helgdagar bland de kommunanställda med tanke på vad de var vanda vid från sina hemländer. Jag förstod inte riktigt problemet. Jag har en dotter i Luxemburg och en son i USA som inte längre kan njuta av våra svenska helgdagar, men som i stället fått andra dagar som respektive land firar. Det fungerar alldeles utmärkt. Risken är väl att det kan bli väldigt rörigt på en arbetsplats med individuella helgdagar. Då måste ledningen ha full koll på vem som firar vad, så de är införstådda med när och varför personen inte dyker upp på jobb. Det är kanske lättare då att göra en enkät bland personalen och utifrån den sortera så att det finns lite blandat firande på de olika avdelningarna. På det viset kunde det ju alltid finnas någon som jobbade; även vid våra s.k. storhelger. Alla har ju ett visst antal semesterdagar att ta ut under året, så det skulle klart också kunna vara en lösning. Hur resultatet blev har jag ingen aning om och jag bryr mig inte heller. Jag tillhör ju den lyxgruppen som firar helg varje dag.


GLAD MIDSOMMAR

30 kommentarer:

  1. Tycker också att man får ta se den ditbmsn kommer. Spännande med ny kultur!
    Ska åka till gamla stugan i Halmstad i morgon, och där finns en överbyggd altan. Så tack över huvudet, det har vi. Hoppas förstås att vi slipper regnet. Ha en fin midsommar!

    SvaraRadera
  2. Omöjligt om alla ska ha "sina egna" helger och traditioner ...
    Önskar er en fin midsommarhelg! Här blir det förstås sill och potatis ... och jordgubbar :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir samma här. Hoppas er midsommarhelg också blir solig och fin.

      Radera
  3. Vi var våra olika fester och traditioner. Stefan och jag firar midsommar som vanligt med våra goda vänner. Och det är alltid lika trevligt.
    Glad midsommar ! Kram

    SvaraRadera
  4. Man får helt enkelt ta seden dit man kommer. Vill man fira sina traditioner så får man göra det efter arbetstid. Sedan kan man alltid ta till sig nya om man så vill.

    Kram och glad torsdag säger jag på fjärde försöket att kommentera här :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir tokig på Blogger. Fattar inte vad som har hänt. Vilken tur att du är envis. Jag tycker också att man får rätta sig efter vad som gäller på den plats man är. Så är det ju i andra länder.

      Radera
  5. Absolut ska man rätta sig efter landets regler. Tänk tvärsom. Men jag bryr mig inte heller längre och har aldrig haft problemet.
    Jag tror att det blir en superfin afton i morgon, prognosen verkar så, och ja, det blir vad det blir, ingen säger emot mig, haha.
    Kram!

    PS. Har du börjat med Nya Blogger? DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte testat det än, men jag blir väl så illa tvungen.

      Radera
  6. Det kunde vara intressant att få veta mer om sig själv!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du får en fin midsommarafton.

      Radera
  7. Vi tillhör samma lyxgrupp du och jag...och det är riktigt skönt :D Här firar vi också midsommar ute på altanen, det kommer några grannar som vi "umgåtts" med under den här tiden, så vi känner oss ganska säkra vad gäller covid-19
    Ha nu en alldeles underbar midsommar njut av helgen <3 Kram!

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att det är en självklar sak att man tar till sig det nya landet seder och bruk, inklusive helgdagar. Inte ska företagen med icke svensk arbetskraft behöva dribbla med alla möjliga länder helgdagar.
    Ibland är vi svenskar bara för flata!
    Ha en fin midsommar!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så tänker jag med. Finns nog inget annat land som skulle komma på en sån idé.

      Radera
  9. Trevlig midsommarhelg önskar jag dig också!

    SvaraRadera
  10. Glad midsommar!
    Jag firar i egna lugnet med den svenska maten på bordet 👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Det blir matjessill och nypotatis här med.

      Radera
  11. Du måste skämta!!! Flexibla helgdagar!??? Löjligt! Man ska väl ta seden dit man kommer eller har jag missat nåt. Helt korkat! Undrar vad den amerikanska presidenten (inte nödvändigtvis den sittande) skulle säga om svenskkolonin i landet helt plötsligt skulle ha Midsommar som ledig dag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte när jag läste det att det var helt huvudlöst.

      Radera
  12. Ett typiskt svensk-mesigt förslag! Här ska vi ju alltid anpassa oss. Nej, i Sverige ska vi värna de vanliga svenska helgdagarna och traditionerna. Andra får väl fira sina egna dagar hemmavid bäst de vill.
    Ha en fin midsommarhelg med solsken, god mat och trevligt sällskap. Men givetvis med social distansering. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill man fira något utöver de lediga helgdagar vi har i Sverige går det ju att ta ut semester eller tjänstledigt.

      Radera
  13. Det blir så, man får fira de helgdagar det landet har där man är bosatt. Så ska det vara också tycker jag. Vi måste hålla fast vid våra Svenska traditioner.
    Hoppas att du och din man får en Glad och Trevlig Midsommarhelg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också vi ska ha kvar våra svenska traditioner.

      Radera
  14. Tack för fin midsommarhälsning! Hoppas det blev en trevlig midsommar. Perfekt att duka på altanen. Dels regnskydd men också solskydd.
    Är vi i Spanien så är det ju midsommardagen som firas. Inte skulle man som svensk där kunna åberopa att vi vill ha midsommarafton på en fredag. I Sverige har man ju också gott om semesterdagar så det underlättar ju-
    Önskar dig en fortsatt fin helg.

    SvaraRadera