måndag 4 november 2019

Var ska jag sova i natt?



Ja, det är inte jag som har det problemet utan Zoé. Det ser ut att bli lite trångt med alla gosedjur. Hon påminner väldigt mycket om sin mamma. Katarina älskade också gosedjur och dockor och varje kväll innan hon skulle lägga sig var hon naturligtvis tvungen att natta alla sina kompisar. De bäddades ner i docksängar, korgar, lådor och plastburkar beroende på storlek. Hon bäddade åt dem i TV-rummet, så det var inga problem för henne själv att ligga i sin säng.


Där följde bara "ljuse nalle" med. Han skymtar på första bilden också där han ligger på mage överst i högen. Många av gosedjuren är faktiskt de som Katarina hade när hon var barn. Bamse var en stor favorit, och därför målade jag en tavla till henne med Bamse och hans vänner. Den hänger nu inramad över Zoés säng.


När Zoé föddes sov hon första tiden i den mangelkorg som även jag sovit i som bebis. Hon var den 10:e bebisen som låg i den.


 Jag har bränt in alla namn och årtal i botten på korgen och nu tar Katarina hand om den tills den behöver användas igen. När den skickades till Luxemburg var inte Zoé född därför finns inte hennes namn och årtal med, utan det har Katarina fått sätta dit. 


Den gula klädseln sydde jag när det var dags för Rasmus ankomst.

26 kommentarer:

  1. Ja, där blir det trångt i den sängen :) Först när jag läste rubriken tänkte jag att du skrev något om hemlösa men blev förstås glad när jag såg vem som var lite sänglös.
    Härligt med korgen som så många har sovit i. Ser att din Peter och min Nann är födda samma år.
    Ha en fin måndag Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker om saker som man kan bevara i flera generationer.

      Radera
  2. Ja, där ser det trångt ut ... men finns det hjärterum, så ... Det ser mysigt ut i alla fall.
    Så fin korg - och vilket fint minne med alla namnen.
    Ha en bra måndag Gunnel!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Min mor använde korgen som en helt vanlig mangelkorg under många år.

      Radera
  3. Tänk, en sådan korg har jag och mina syskon legat i. Mamma lånade min fasters. Sen har min syster och jag lånat korgen till våra barn. Hur gammal, eller vad den riktigt kommer ifrån vet jag inte.
    Men det är bäst om vi sover i våra egna sängar! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu hade det nog inte varit så enkelt att få plats i en mangelkorg.

      Radera
  4. Helt fantastiskt att så många sovit i den korgen! Så gulligt och med inristade namn och årtal en riktig klenod.
    Många mjukisar där, ser jag.

    Måndagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas den kommer att användas många fler gånger. Zoé älskar mjukisdjur.

      Radera
  5. Vi hade också en sån där klädd korg som startsäng och i den låg jag och mina syskon och sedan mina barn och den var ute och reste också, för när min ena syster, som då bodde i Göteborg, fick barn, ville hon ha korgen, så den fick åka dit. Tyvärr tog resan slut där, för hon ställde den i sitt förråd och medan hon väntade sitt barn tände någon eld i förrådet och korgen brann upp.
    Du väcker minnen.....
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tråkigt! Det är inte alltid pengavärdet som är det viktigaste.

      Radera
  6. Bamse tror jag att många barn växer upp med. Mina barn hade Bamse och mina barnbarn har Bamse. Jag och min generation hade ingen Bamse... vet inte om Bamse fanns då. Hur gammal är Bamse? Kollar i Wikipedia, 1966 kom första serien med honom, så det får väl räknas som födelsen då. Inte så konstigt att vi inte hade någon Bamse i mitt föräldrahem!

    Vilken fin vagga ni har i släkten! Hur länge kan de ligga i en sådan, 3-6 månader?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit lite olika med sovtiden i korgen, men det har aldrig överstigit 3 månader.

      Radera
  7. Mina barn låg också i en mangelkorg!
    Det är ord som vi borde slösa med!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog ganska vanligt förr, och har man en sådan som går i arv, så är det kul.

      Radera
  8. Vilken jättefin tradition att ni alla sovit i samma korg, Önskar verkligen att jag haft något liknande... Ha en fin start på veckan kram Nicki

    SvaraRadera
  9. Vilken fin babykorg. En sådan gjorde min pappa till mig och i den har många av släktens barn sovit. Så roligt att gosedjuren gått i arv dessutom.

    Kram och god måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar när man kan bevara och använda saker länge.

      Radera
  10. Så roligt med denna korg där så många har sovit. Fint detta du har sytt till. Gult, neutral färg, kanske du tänkte, då Rasmus väntades.
    Namnen som är inskrivna, så häftigt.
    Otroligt så många mjukisdjur hon har, din dotterdotter. Behöver inte ligga ensam, om hon inte vill.
    Trevlig måndag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gul är en användbar färg. Zoé har massor av gosedjur eftersom hon övertagit sin mammas samling också.

      Radera
  11. Så fin. Så roligt att den har används. Min pappa köpte en fin vagga till dess han skulle få sitt första barnbarn. Den här används av alla hans fyra barnbarn samt min makes systerdotter. Våra egna tre barnbarn ville inte använda ( ja, föräldrarna då) den fin vaggan, ej heller min brors båda barnbarn. Så vi har en träväggar som inte har använts på mer än 25 år i källaren. Synd att det inte ville bli en familjeangelägenhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vaggor är fina tycker jag. Göran byggde en ställning till mangelkorgen så den står på ben, men den har ingen vaggmekanism.

      Radera
  12. Så roligt att så många har legat i den fina vaggan. Och klädseln är jättefin!
    Roligt också att den "ljuse" nallen finns kvar :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är väl omhändertagen. Egentligen är det ju en kanin, så jag vet inte varför Katarina kallade honom för Ljuse Nalle.

      Radera
  13. Ser bara så mycket kärlek i den barnsängen med alla gosedjur ❤️ och så härligt med denna tradition som ni vårdat så väl under lång tid ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att mina barn också är intresserade av att bevara gamla traditioner.

      Radera